  • 1. Data: 2005-05-21 10:39:44
    Temat: skompilkowany testament
    Od: "Micz" <m...@w...pl>

    Witam,
    prosze o pomoc w rozwiązaniu problemu:
    - osoba nie spokrewniona ( obca) sporządziła na recz mojego syna notarialny
    testament, w którym zapisała mu dom, ale wtym domu jest lokator. W testamencie
    zobowiązała syna do opieki nad tym lokatorem, zapewnienia mu prawa do dożywotniego
    zamieszkania , do pochówku itp.
    Została także w testamencie naniesiona wzmianka,że córkom spadkodawcy zostały
    wypłacone pewne sumy pienięzne na rzecz ewentualnego zachowku.
    Po kilku dniach spadkodawca sporządził drugi testament( także notarailny) w którym
    tylko i wyłacznie zapisał wydziedziczenie swoich córek i wnuków( uporczywe
    uchylanie sie od opieki).
    Mam kilka pytań:
    1.czy obydwa testamenty sa ważne? czy w świetle tych dwóch mój syn jest dalej
    spadkobiercą?
    2. czy wydziedziczenie córek i zstępnych w drugim testamencie znosi prawo do zachowku
    z pierwszego testamentu i czy w ogóle znosi?
    3. lokator i spadkodawca ze względu na podeszły wiek już obecnie żądają opieki mojego
    syna ( i pośrednio naszej- jego rodziców) Z pobudek ludzkich, a także poczuwając
    sie do wdzięczności za dom dla syna- taką opiekę mamy zamiar świadczyć- jaka jest
    jednak sytuacja prawna mojego syna. Obawiamy sie,że mimo naszych wysiłków moga
    wystąpić przeszkody .
    4. ile wynosi podatek od spadku?
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-05-21 14:58:15
    Temat: Re: skompilkowany testament
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 21 May 2005, Micz wrote:

    >+ Mam kilka pytań:
    >+ 1.czy obydwa testamenty sa ważne? czy w świetle tych dwóch mój syn
    >+ jest dalej spadkobiercą?

    A weź ty Kodeks Cywilny i przeczytaj:
    Art. 947. Jeżeli spadkodawca sporządził nowy testament nie zaznaczając
    w nim, że poprzedni odwołuje, ulegają odwołaniu tylko te postanowienia
    poprzedniego testamentu, których nie można pogodzić z treścią nowego
    testamentu.

    >+ 2. czy wydziedziczenie córek i zstępnych w drugim testamencie znosi
    >+ prawo do zachowku z pierwszego testamentu i czy w ogóle znosi?

    IMHO - o ile cokolwiek znosi.
    Wydziedziczenie jest skuteczne TYLKO jeśli spełnione są ustawowe
    przesłanki i jeśli *uzna tak sąd*. Moim zdaniem niezbyt obiektywne
    postawienie sprawy - bo to przekonania sądu zastępują przekonania
    spadkodawcy... a wyobraźmy sobie iż chodzi o przekonania np.
    polityczne. Ale tak jest.

    A tak w ogóle: pytanie jest zdecydowanie na .prawo :)

    http://podatki.pl/bap1.php/ra280783.htm

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)