  • 1. Data: 2013-01-03 02:28:49
    Temat: auto poleasingowe 1 rok w magazynie
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    mam mala zagwozdke, mam jednoosobowa dg, wykupilem w sierpniu 2012 auto
    po leasingu i zgodnie z przepisami moge go miec jako stan magazynowy
    (nie wprowadzac jako srodek trwaly) jesli w ciagu roku bede go
    sprzedawac jako towar (z vat rzecz jasna). generalnie chodzilo mi o to
    aby w miesiacu wykupu miec koszt opdatkowy i odliczenie vat i
    jednoczesnie maksymalnie w czasie odwlec kwestie przedazy auta.

    i tu mam pytania:

    - majac ten samochod na magazynie (użytkuje go de facto) czy moge do kup
    zaliczac koszty eksploatacyjne tego samochodu ? w tym kilometrowki
    zamiast stricte kosztów paliwa ? bo rozumiem ze faktur za paliwo
    (brutto) nie moge ?

    - jak to zrobic aby przed uplywem roku sam sobie go sprzedac (wycofac z
    magazynu) - mam sobie sam wystawić fakture czy jak ?

    - ewentualnie jak to zrobic aby przed uplywem roku wprowadzic go jako
    srodek trwaly i amortyzowac przez kolejne przepisowe lata ?

    z gory dzieki za wskazowki :)

  • 2. Data: 2013-01-03 21:58:38
    Temat: Re: auto poleasingowe 1 rok w magazynie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Jan 2013, news wrote:

> [...]
    > leasingu i zgodnie z przepisami moge go miec jako stan magazynowy (nie
    > wprowadzac jako srodek trwaly) jesli w ciagu roku bede go sprzedawac jako

    Podstawę prawną poproszę.
    Do tego co napisałeś. DOKŁADNIE do tego :)
    Zwróć uwagę, że dopiero po skończeniu listy założeń opisujesz założenie
    podstawowe - mianowicie że go UŻYTKUJESZ.
    Jakby to rzec, nie jest to immanentna cecha "towaru" ;)

> [...]
    > odwlec kwestie przedazy auta.
    >
    > i tu mam pytania:
    >
    > - majac ten samochod na magazynie (użytkuje go de facto)

    Mi tu pewien drobiazg nie pasuje.
    Otóż w stanie który opisujesz, będziemy mieli środek trwały.
    Z definicji.
    Nieujawniony środek trwały, ale to niczemu nie wadzi :)
    No, może poza pytaniem o zaliczenie w koszty w momencie upływu
    roku użytkowania, bo ten przepis z kolei nie wnika w faktu ujawnienia
    lub nie lecz w to czy KUP odliczono. Patrz niżej.

    Coś wyjaśnij - z "limitu dla małych" już skorzystać nie możesz?
    (50 000 zł jednorazowej amortyzacji).

    > czy moge do kup
    > zaliczac koszty eksploatacyjne tego samochodu ? w tym kilometrowki zamiast
    > stricte kosztów paliwa ? bo rozumiem ze faktur za paliwo (brutto) nie moge ?

    IMVHO tak wychodzi. Regulacja z kolei nie wnika czy to towar, wyposażenie
    czy nieujawniony środek trwały.

    > - jak to zrobic aby przed uplywem roku sam sobie go sprzedac

    "Nie ma takiej opcji"!
    Można to ew. nazwać "przekwalifikowaniem" :)

    > (wycofac z magazynu) - mam sobie sam wystawić fakture czy jak ?

    Sądzę że masz na myśli "ujawnienie środka trwałego".
    Szukaj słowa "ujawnienie" tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20130101,koszty-uzyskania-przychodow.html

    Do tego dochodzi restrykcja z art.22e, ale to chyba jasne.
    (restrykcja nie jest związana z samym "ujawnieniem", ale z przedwczesnym
    uznaniem za KUP!)

    > - ewentualnie jak to zrobic aby przed uplywem roku wprowadzic go jako srodek
    > trwaly i amortyzowac przez kolejne przepisowe lata ?

    Jw :)
    Uwaga: VAT podlega KOREKCIE, również!
    (no chyba że wartość początkowa <15000 zł, ale wtedy trzeba by trzy razy
    sprawdzić czy nie ma haczyka).

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-01-03 22:28:17
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > Coś wyjaśnij - z "limitu dla małych" już skorzystać nie możesz?
    > (50 000 zł jednorazowej amortyzacji).

    Po pierwsze- trzeba być małym podatnikiem - to jest możliwe.

    Po drugie - skoro wykupił w sierpniu 2012, to nie mógł
    raczej w 2012 roku być rozpoczynającym działalność

    Po trzecie - pewnie osobowy.

  • 4. Data: 2013-01-04 00:50:31
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Jan 2013, cef wrote:

    > Po pierwsze- trzeba być małym podatnikiem - to jest możliwe.

    O to właśnie pytam, z założeniem że jest "mały" a nie "jeszcze
    mały bo nowy" :)
    Oczywiście nie zł a eu.

    > Po drugie - skoro wykupił w sierpniu 2012, to nie mógł
    > raczej w 2012 roku być rozpoczynającym działalność

    A co ma do tego rozpoczynanie działalności? :O

    > Po trzecie - pewnie osobowy.

    No a tu wtopiłem.
    Moja culpa, nie przewidziałem że ustawodawca zablokował :)
    (no i nie sprawdziłem)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-01-04 07:29:24
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > A co ma do tego rozpoczynanie działalności? :O

    Bo są dwie możliwości skorzystania:
    albo jest się małym podatnikem albo rozpoczynającym działalnosc

  • 6. Data: 2013-01-05 09:20:57
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    W dniu 2013-01-04 07:29, cef pisze:
    > Bo są dwie możliwości skorzystania:
    > albo jest się małym podatnikem albo rozpoczynającym działalnosc

    tak osobowy, nie jestem rozpoczynajacym dzialanosc, a wprowadzilem jako
    "towar" bo przepisy mi to umozliwiaja (nie jako srodek trwaly bo mialem
    uzywac ten przedmiot krocej niz rok)
    - wyszedlem z zalozenia ze go sprzedam w ciagu tego roku, ale jakbym sie
    rozmyslil.... wiec nadal nie mam odpowiedzi na zadany pytania.

    p/s wartosc poczatkowa (wykupu z leasingu) nizsza niz 15000
    teraz normalnie mi to figuruje jako towar (tak wprowadzilem) ktory
    zostal uwzgledniony w remanencie koncowym i b.otwarcia... mam czas do
    sierpnia aby z tym cos zrobic. pytanie co ?

  • 7. Data: 2013-01-05 10:46:04
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    news wrote:

> [...]

    > zostal uwzgledniony w remanencie koncowym i b.otwarcia... mam czas do
    > sierpnia aby z tym cos zrobic. pytanie co ?

    Ja czegoś nie rozumiem. To miałeś używać czy jako towar?
    Bo jest to sytuacja gdy masz środek trwały, dla którego przewidywałeś
    krótszy niż rok
    okres użytkowania i z klasyfikowaniem jako towar nie ma to nic wspólnego.
    To przeczytaj w końcu ten art 22 cały ze wszystkimi literkami
    Tam jest wszytsko napisane -22e -co zrobić jak przeleci rok.
    Teza, że jest to towar i sobie leży na magazynie kolejne lata
    jest nie do obronienia (zwłaszcza, że jest użytkowany),
    chyba, że handlujesz samochodami.

    Więc dostosuj się do sytuacji jaką masz i rozliczaj te koszty eksploatacji
    normalnie,
    bo to nie towar w magazynie, tylko normalny środek trwały.

  • 8. Data: 2013-01-05 12:51:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 5 Jan 2013, news wrote:

    > tak osobowy, nie jestem rozpoczynajacym dzialanosc, a wprowadzilem jako
    > "towar" bo przepisy mi to umozliwiaja (nie jako srodek trwaly bo mialem
    > uzywac ten przedmiot krocej niz rok)

    Gwoli ścisłości, coś co jest używane na samoobsługę przedsiębiorstwa
    to nie jest "towar", lecz (skoro nie zalicza się do ST) - wyposażenie.
    Nijak nie krytykuję umyślnej złej "papierowej" klasyfikacji danego
    składnika majątku, ale jeśli jest to "towar" to powinien stać
    na wystawie lub być spakowany na magazynie :)

    > - wyszedlem z zalozenia ze go sprzedam w ciagu tego roku,

    Jeśli jest to "towar" to nie wiem skąd teza o sprzedaży w ciągu
    roku. Już pytałem - z jakiej podstawy wywodzisz obowiązek sprzedaży
    nie później niż rok od zakupu, ewentualnie czy sugerujesz, że
    jak dajmy na to salon sprzedaży nie sprzeda przez rok 15 samochodów
    to te 15 samochodów musi wpisać do EST.
    Przecież ta teza jest nielogiczna.

    > ale jakbym sie
    > rozmyslil.... wiec nadal nie mam odpowiedzi na zadany pytania.

    Najpierw ustal "linię obrony" której masz zamiar się trzymać ;>
    Albo to jest TOWAR, którego NIE UŻYWASZ, albo wyposażenie lub
    środek trwały, ujawniony lub nie.
    Dla ustalenia uwagi - remanent, a co najmniej remanent obowiązkowy
    na koniec roku, skutecznie "zeruje" wszystkie potencjalne
    zalety "utopienia w kosztach podatkowych" wynikłe z traktowania
    danego składniku jako towaru.
    Oczywiście VAT to inna sprawa i akurat w przypadku samochodu
    osobowego "trzymanie w towarze" powinno dawać opóźnienie
    w VAT (znaczy poprzez prawo do odliczenia a opóźnienie
    momentu w którym trzeba ew. ten VAT - w całości lub części
    - odprowadzić.

    > p/s wartosc poczatkowa (wykupu z leasingu) nizsza niz 15000

    Zakładam że wiesz skąd pytanie o ten limit - idzie o obowiązek
    korekty VAT w razie zmiany przeznaczenia, w sposób zbliżony
    do amortyzacji (zmniejszane po 1/5 przez 5 lat).

    > teraz normalnie mi to figuruje jako towar (tak wprowadzilem)

    No to ja bym się nie przyznawał do używania "towaru" na bieżace
    potrzeby firmy. W momencie użycia powinien być przeklasyfikowany
    na wyposażenie.

    > ktory zostal
    > uwzgledniony w remanencie koncowym i b.otwarcia... mam czas do sierpnia aby
    > z tym cos zrobic.

    Wyjaśnisz skąd teza, że tylko do sierpnia?
    Dlaczego towar nie może stać sobie w magazynie dłużej niż rok,
    szczególnie skoro podatek dochodowy został (w wyniku ujęcia
    w remanencie) już "zwrócony" skarbówce?

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2013-01-06 10:41:02
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    > Nijak nie krytykuję umyślnej złej "papierowej" klasyfikacji danego
    > składnika majątku, ale jeśli jest to "towar" to powinien stać
    > na wystawie lub być spakowany na magazynie :)

    - owszem gdyby to był samochód fabrycznie nowy ;)
    czy sa jakies przepisy zabraniajace mi uzywania "uzywanego" towaru w
    celu sprzedania go potem jako uzywanego ? skoro ustawodawca przewidzial
    nieujmowanie w st gdy uzytkowany przedmiot bedzie krocej niz rok to
    chyba niczego tu nie naginam.

    > Najpierw ustal "linię obrony" której masz zamiar się trzymać ;>

    prosta: mialem sprzedac auto od razu po wykupie z leasingu powiedzmy za
    miesiac wiec potraktowalem przedmiot leasingu jak towar do sprzedazy,
    wprowadzilem na magazyn, ale nie znalazlem satysfakcjonujacej oferty nabywcy

    > Zakładam że wiesz skąd pytanie o ten limit - idzie o obowiązek
    > korekty VAT w razie zmiany przeznaczenia, w sposób zbliżony
    > do amortyzacji (zmniejszane po 1/5 przez 5 lat).

    a nie przypadkiem już tylko przez 3 lata jeśli chodzi o używany samochód
    osobowy ?

    > No to ja bym się nie przyznawał do używania "towaru" na bieżace
    > potrzeby firmy. W momencie użycia powinien być przeklasyfikowany
    > na wyposażenie.

    no ale dlaczego mialbym nie uzywac skoro jestem jego wlascicielem ?

    > Wyjaśnisz skąd teza, że tylko do sierpnia?
    > Dlaczego towar nie może stać sobie w magazynie dłużej niż rok,
    > szczególnie skoro podatek dochodowy został (w wyniku ujęcia
    > w remanencie) już "zwrócony" skarbówce?

    no ok, do sierpnia zalozylem majac na mysli "wyposazenie" a nie towar ;)

  • 10. Data: 2013-01-07 11:08:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 6 Jan 2013, news wrote:

    > - owszem gdyby to był samochód fabrycznie nowy ;)

    No nie bardzo :)

    > czy sa jakies przepisy zabraniajace mi uzywania "uzywanego" towaru w celu
    > sprzedania go potem jako uzywanego ?

    W żadnym razie.

    > skoro ustawodawca przewidzial
    > nieujmowanie w st gdy uzytkowany przedmiot bedzie krocej niz rok to chyba
    > niczego tu nie naginam.

    Naginasz w innym miejscu - przy próbie traktowania tego "towaru"
    jako towaru.
    Zasadniczo, na pełnej księgowości, towar nie jest kosztem do momentu
    sprzedaży. Fakt że sobie leży w magazynie jest więc "nieszkodliwy
    podatkowo" :> (dla skarbu państwa), i to na odwrót: Ty byłbyś
    zainteresowany wykazaniem, że UŻYWASZ, aby zaliczyć w koszt.
    Uproszczenie w KPiR "zeruje się" przy remanencie, więc tu jest
    kwestia ewentualnego sporu o zaliczkę.
    Ale ten element mamy "doraźnie" z głowy, bo napisałeś że ująłeś
    w remanencie, więc co najwyżej US upomni się o odsetki od zaliczki :)

    Pozostaje VAT.
    Czy dobrze rozumiem, że jest to JEDYNY powód, dla którego
    postanowiłeś upierać się na wersji z "towarem"?

    > prosta: mialem sprzedac auto od razu po wykupie z leasingu powiedzmy za
    > miesiac wiec potraktowalem przedmiot leasingu jak towar do sprzedazy,
    > wprowadzilem na magazyn,

    To teraz wyjaśnij, czy i na jakiej podstawie postanowiłeś odliczyć
    VAT od raty wykupu.
    Przepis leży tu:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,42,42,1526,,
    ,ustawa-z-dnia-16122010-r-o-zmianie-ustawy-o-podatku
    -od.html

    > ale nie znalazlem satysfakcjonujacej oferty nabywcy

    No to nie znalazłeś.
    Ale do tego wrócimy jak wyjdzie, po co (podejrzewam że chodzi o VAT)
    upierasz się na "towarze" :)

    > a nie przypadkiem już tylko przez 3 lata jeśli chodzi o używany samochód
    > osobowy ?

    Podaj proszę przepis.
    Ja wrzucam art.86.13, tam jest 5 lat:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,670,,2
    0130101,ustawa-z-dnia-11032004-r-o-podatku-od-towaro
    w-i-uslug.html

    > no ale dlaczego mialbym nie uzywac skoro jestem jego wlascicielem ?

    Źle ująłem.
    "Jakbym chciał traktować nadal jako towar" :)
    Używać oczywiście można.
    Ale to już nie jest towar...

    A mi coraz bardziej wychodzi, że cel dla którego BYĆ MOŻE chciałeś
    schować podatkowo parę złotych przed podatkiem :) wcale może nie być
    uzasadniony.

    > no ok, do sierpnia zalozylem majac na mysli "wyposazenie" a nie towar ;)

    No to mamy jak widać dwa tory podważania Twojej wersji :)
    Pierwszy to ten właśnie - skoro sam zaczynasz się plątać w zeznaniach,
    znaczy WIDZISZ, że z uznaniem za "wyposażenie" sprawa wcale nie ma
    się tak prosto (implikuje że to nie towar handlowy).
    A drugi jak wyżej - wymaga wyjaśnienia, jaki był pierwotny cel
    tego "utowarowienia" :), bo jak przepis przeczytałem, to przyznam
    że brzmi restrykcyjniej niż się spodziewałem.

    pzdr, Gotfryd