  • 1. Data: 2005-12-08 20:55:46
    Temat: [@] biuro kredytowe: PKD 65.22.Z czy 67.13.Z? a może 65.23.Z? Proszę o pomoc
    Od: k...@v...pl

    Witam!

    Mam wątpliwość interpretacyjną, gdzie zakwalifikować biuro kredytowe.

    Podkreślam, że biuro NIE pożycza ze środków własnych, ale WYŁĄCZNIE
    pośredniczy między bankiem, a klientem, a właściciel biura podpisuje
    umowy kredytowe, działając w imieniu z upoważnienia i na zlecenie banku

    W samej klasyfikacji, czytam (cytuję):

    65.2 Pośrednictwo finansowe pozostałe

    Grupa ta obejmuje:
    - pośrednictwo finansowe inne niż prowadzone przez instytucje pieniężne.

    65.22.Z Pozostałe formy udzielania kredytów

    Podklasa ta obejmuje:
    - pośrednictwo finansowe, dotyczące przede wszystkim udzielania pożyczek przez
    instytucje nieobjęte pośrednictwem pieniężnym:
    - udzielanie kredytów konsumpcyjnych,
    - zapewnienie długoterminowego finansowania działalności przemysłowej,
    - pożyczki pieniężne poza systemem bankowym,
    - udzielanie kredytów mieszkaniowych przez specjalistyczne instytucje,
    nieprzyjmujące depozytów,
    - factoring,
    - pożyczki pod zastaw.

    Podklasa ta nie obejmuje:
    - leasingu finansowego, sklasyfikowanego w 65.21.Z,
    - leasingu operacyjnego, sklasyfikowanego w dziale 71.

    65.23.Z Pośrednictwo finansowe pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane

    Podklasa ta obejmuje pozostałe rodzaje pośrednictwa finansowego związane
    głównie z dystrybucją środków finansowych w inny sposób niż udzielanie pożyczek:
    - lokowanie w papiery wartościowe, np.: akcje, obligacje, weksle, poręczenia
    itp.,
    - transakcje na własny rachunek dokonywane przez osoby obracające papierami
    wartościowymi,
    - lokaty nieruchomościowe, prowadzone przede wszystkim na potrzeby innych
    rodzajów pośrednictwa finansowego (np. w przypadku majątku grup powierniczych),
    - wystawianie swapów (transakcja finansowa polegająca na umowie dwóch stron na
    wzajemną wymianę płatności odsetek od ustalonej kwoty w regularnych odstępach
    czasu do dnia wygaśnięcia kontraktu), dokonywanie opcji oraz zawieranie
    transakcji zabezpieczających z wykorzystaniem papierów wartościowych oraz
    instrumentów pochodnych.

    67.13.Z Działalność pomocnicza finansowa, gdzie indziej niesklasyfikowana

    Podklasa ta obejmuje:
    - działalność pomocniczą związaną z pośrednictwem finansowym, gdzie indziej
    niesklasyfikowaną:
    - działalność pośredników w sprawach zastawów hipotecznych,
    - działalność doradców finansowych,
    - działalność kantorów wymiany walut.

    Koniec cytatu. W zasadzie, skłaniam się ku 66.22.Z, ale nie jestem pewny.
    Nagłówek 65.2 Pośrednictwo finansowe pozostałe
    opatrzony jest komentarzem: "Grupa ta obejmuje:
    - pośrednictwo finansowe inne niż prowadzone przez instytucje pieniężne."

    Moje biuro, (które nie jest ani bankiem ani firmą ubezpieczeniową, ani
    funduszem leasingowym), napewno jest instytucją "niepieniężną" (fajne słówko)

    Skoro jestem "instytucją niepieniężną", a mam coś wspólnego z kredytami, to
    chyba podpadam pod 65.22.Z, chociaż nie bardzo widzę się w tym opisie. Nie są
    to przecież pożyczki "poza systemem bankowym", (bo nie chodzi mi o argentynki
    ani o prowidentoidy), ale o pośredniczenie między bankiem, a klientem, bez
    podejmowania decyzji kredytowej (decyzja zapada w banku, na podstawie
    przekazanej przeze mnie informacji, że np. klient przedstawił zaświadczenie
    o dochodach 2.500zł brutto. Ja weryfikuję zaświadczenie, a jakiś pracownik
    banku podejmuje decyzję, a ja w imieniu banku podpisuję umowę).

    Myślałem o "pozostałych" (65.23.Z), ale tam jest mowa o czymś "innym niż
    pożyczki". Ostatecznie mógłbym jakoś próbować się podciągnąć pod 67.13.Z
    jako doradztwo (doradzam klientowi konkretny kredyt wybierając wśród
    kilkunastu banków), ale to jest czynność uboczna, a nie podstawowa
    w mojej działalności.

    Gdzie zatem zakwalifikować biuro pośrednictwa kredytowego?

    pozdr
    Aleksander
    PS: czy urząd statystyczny posiada jakiś email, na który mogę napisać
    powyższe pytania, wierząc, że nie piszę na Berdyczów (że mi odpiszą)?

  • 2. Data: 2005-12-10 05:40:38
    Od: k...@v...pl

    > Mam wątpliwość interpretacyjną, gdzie zakwalifikować biuro kredytowe.

    czy ktoś się orientuje?

    pozdr
    Aleksander