  • 1. Data: 2005-12-08 23:54:44
    Temat: sprzedaż części ŚT --> dokumenty, VAT
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Rozpoczynając DG wrzuciłem w koszty zestaw komputerowy, który posiadałem już
    wcześniej.
    Zestaw mial wartosc 2500 PLN i widnieje w EŚT.
    No właśnie, komputer, monitor i drukarkę potraktowałem jako jeden ŚT i
    nazwałem go "zestawem komputerowym".
    Zestaw został jednorazowo zamortyzowany.
    Obecnie, chciałbym kupić nową drukarkę (wymienić atramentową na laserową).
    Jak najlepiej przeprowadzić księgowo taką operację?

    Mam dwie opcje:

    1) Sprzedaż starej drukarki
    Co mam wówczas zrobić z pozostała częścią zestawu? Chyba powinienem jakoś
    wydzielić drukarkę z zestawu, tak aby stanowiła ona oddzielny ŚT, który
    można sprzedać. Jak należy to przeprowadzić i jakie dokumenty należy
    wystawić?

    2) Likwidacja drukarki
    Problem ten sam - chyba należałoby ją najpierw wydzielić. Jak?

    Jak w obu tych przypadkach wygląda problem VATu? Zestaw był zakupiony przed
    rozpoczęciem DG, tak więc VAT nie był odliczany. Czy w którymś z tych
    przypadków musiałbym oddać VAT?

    Z góry Wielkie Dzięki za wszelkie wskazówki.
    Greg

  • 2. Data: 2005-12-09 06:10:07
    Temat: Re: sprzedaż części ŚT --> dokumenty, VAT [OT]
    Od: Wojciech Gdela <e...@p...onet.pl>

    Witam,

    > Rozpoczynając DG wrzuciłem w koszty zestaw komputerowy, który posiadałem już
    > wcześniej.

    Odpowiedzi na pytanie nie znam, ale sam wlasnie zalozylem DG i z twojego
    postu wnioskuje, ze jest mozliwosc wrzucenia czegos co kupilem juz
    wczesniej w koszty. Jak wyglada taka operacja i jakie sa z tego korzysci?

    --
    Pozdrawiam,
    Wojciech Gdela.

  • 3. Data: 2005-12-12 20:50:38
    Temat: Re: sprzedaż części ŚT --> dokumenty, VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Dec 2005, Greg wrote:

    > 1) Sprzedaż starej drukarki
    > Co mam wówczas zrobić z pozostała częścią zestawu? Chyba powinienem jakoś
    > wydzielić drukarkę z zestawu,

    ...ano.

    > tak aby stanowiła ona oddzielny ŚT

    Nie. Nie widzę wskazania ani możliwości.
    Procedura nazywa się "odłączenie", regulowana jest w art.22g.
    ustawy:
    +++
    20. W razie trwałego odłączenia od danego środka trwałego części
    składowej lub peryferyjnej wartość początkową tego środka zmniejsza
    się, od następnego miesiąca po odłączeniu, o różnicę między ceną
    nabycia (kosztem wytworzenia) odłączonej części a przypadającą
    na nią, w okresie połączenia, sumą odpisów amortyzacyjnych
    obliczoną przy zastosowaniu metody amortyzacji i stawki
    amortyzacyjnej stosowanej przy obliczaniu odpisów amortyzacyjnych
    tego środka trwałego.
    ---

    ...trzeba zrobić wpis do EST po prostu.

    > 2) Likwidacja drukarki
    > Problem ten sam - chyba należałoby ją najpierw wydzielić. Jak?

    j.w. w EST jest rubryka dot. sprzedaży, likwidacji i czegoś tam ;)

    > Jak w obu tych przypadkach wygląda problem VATu? Zestaw był zakupiony przed
    > rozpoczęciem DG, tak więc VAT nie był odliczany. Czy w którymś z tych
    > przypadków musiałbym oddać VAT?

    ...jeśli upłynęło pół roku od zakupu i nie było ulepszeń >30% WP
    to nie widzę powodu... !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-12-12 20:51:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Dec 2005, Wojciech Gdela wrote:

    > Odpowiedzi na pytanie nie znam, ale sam wlasnie zalozylem DG i z twojego
    > postu wnioskuje, ze jest mozliwosc wrzucenia czegos co kupilem juz wczesniej
    > w koszty. Jak wyglada taka operacja

    http://groups.google.pl/advanced_search?q=group%3A*.
    podatki&num=100&hl=pl
    :)

    > i jakie sa z tego korzysci?

    Zaliczenie WP poprzez amortyzację w koszty :) (obniża podatek)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-12-14 01:44:19
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

> [...]

    "o różnicę między ceną nabycia (kosztem wytworzenia) odłączonej części a
    przypadającą na nią, w okresie połączenia, sumą odpisów amortyzacyjnych"
    hmmm... zestaw amortyzowany byl w calosci jednorazowo. W taki razie ta
    róznica wynosi zero. Czy więc o taką "wartość" mam pomniejszyć wartość
    początkową?

  • 6. Data: 2005-12-14 08:53:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 14 Dec 2005, Greg wrote:

> [...]
    > hmmm... zestaw amortyzowany byl w calosci jednorazowo. W taki razie ta
    > róznica wynosi zero. Czy więc o taką "wartość" mam pomniejszyć wartość

    Hmmmm... :)
    Wychodzi na to że ustawodawca rzeczywiście każe zmniejszyć jedynie
    o wartość niezamortyzowaną (czyli wcale po zamortyzowaniu).
    To by wskazywało na wniosek że:

    ...sprowadza się do formalności.
    Ktoś "za (a nawet przeciw)" ?
    :)