  • 51. Data: 2005-12-09 06:34:30
    Temat: Re: co lepsze?
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Jarek Spirydowicz" <j...@k...szczecin.pl> napisał w
    wiadomości news:jareks-A633DE.10381008122005@gigaeth-gw.news.tp
    i.pl...
    > Wyr. SN z 7 stycznia 2000 r., I PKN 404/99, Mon.Prawn. 2001, nr
    > 13, s. 697
    > Stosunek pracy jest odrębnym stosunkiem prawnym od
    > członkostwa w zarządzie spółki z ograniczona odpowiedzialnością,
    > w którego zakresie członek zarządu jest osobą trzecią względem
    > spółki i o treści jego praw pracowniczych decyduje treść stosunku
    > pracy.

    ale ten wyrok nie dotyczy spółki 1-osobowej

    > Wyr. SN z 23 lipca 1998 r., I PKN 245/98, OSNP 1999/16/517
    > Pełnienie przez jedynego wspólnika spółki z ograniczoną
    > odpowiedzialnością funkcji członka jej zarządu może być
    > przedmiotem ważnej umowy cywilnoprawnej, także ukrytej pod
    > pozorną umową o pracę (art. 83 § 1 k.c.).

    jest kilkanascie wyroków przeciwnych

    > Uchw. SN z 4 października 1994 r., I PZP 42/94, OSNAP 1994/11/174
    > Członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, będący
    > jednocześnie kierownikiem zakładu pracy, może być zatrudniony
    > zarówno na podstawie umowy o pracę, jak i na podstawie powołania
    > w rozumieniu art. 68 i n. k.p.

    ten wyrok równiez nie dotyczy spółki 1-osobowej

    > Wyr. SN z 1 lipca 1998 r., I PKN 63/98, OSNAP 1999/14/462
    > Strony mogą w umowie o pracę z członkiem zarządu spółki
    > kapitałowej uzależnić jej wcześniejsze rozwiązanie, za
    > wypowiedzeniem, jak i bez wypowiedzenia, od równoczesnego
    > odwołania z funkcji członka zarządu.

    i ten też

    Pozwolę sobie zacytować jeszcze raz:
> [...]
    > poz. 397
    > Przyjęcie, że umowa o pracę pomiędzy spółką z ograniczoną
    > odpowiedzialnością a jej wyłącznym udziałowcem i członkiem
    > jednoosobowego zarządu zawarta z zachowaniem wymagań
    > określonych w art. 203 k.h., jest nieważna jako sprzeczna z prawem,
    > zmierzająca do obejścia prawa lub pozorna, wymaga oparcia takiej
    > oceny na ustaleniach faktycznych dotyczących zawarcia umowy,
    > celów do jakich strony zmierzały oraz rodzaju wykonywanej pracy i
    > zachowania koniecznego elementu stosunku pracy, jakim jest

    no to ja tez pozwolę sobie zacytowac ;)
    uchwała składu 7 sedziów NSA (FPS 3/00)
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/3.html?numer=885&d
    ok=885.3.22.2.6.1.0.1.htm

    Zawarcie umowy o pracę z członkiem zarządu spółki z o.o. z naruszeniem art.
    203 (poprzednio obowiązującego) kodeksu handlowego powoduje, że umowa taka
    jest nieważna, a wypłacone na jej podstawie wynagrodzenie nie może być
    uznane za koszt uzyskania przychodu.

    > Moim zdaniem oznacza to, że ogólnie rzecz biorąc zawarcie umowy o pracę
    > w spółce z jej jedynym udziałowcem jest możliwe i zgodne z prawem, a
    > tylko w niektórych konkretnych przypadkach będzie inaczej.

    najświezszy wyrok- wczoraj stuknął mu rok- o którym juz było (FSK 768/04), w
    którym NSA powołuje się m.in. na uchwałe składu 7 sędziów NSA oraz na wyrok,
    którym ty bronisz swojej tezy - I PKN 276/97, stwierdza wyraźnie, że umowy w
    1-osobowej sp. są umowami zawieranymi z samym sobą i tym samym umowami
    niewaznymi

    pozdrawiam

  • 52. Data: 2005-12-09 14:09:09
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <dnb8dc$khe$1@atlantis.news.tpi.pl>,
    "my way" <y...@s...tlen.pl> wrote:

    > Użytkownik "Jarek Spirydowicz" <j...@k...szczecin.pl> napisał w
    > wiadomości news:jareks-A633DE.10381008122005@gigaeth-gw.news.tp
    i.pl...

    > ale ten wyrok nie dotyczy spółki 1-osobowej

    Skąd to przekonanie?

    > jest kilkanascie wyroków przeciwnych

    Również wydanych przez SN?

    > ten wyrok równiez nie dotyczy spółki 1-osobowej

    Jak w pierwszym akapicie.

    > i ten też

    Takoż.

> [...]
    > 203 (poprzednio obowiązującego) kodeksu handlowego powoduje, że umowa taka
    > jest nieważna, a wypłacone na jej podstawie wynagrodzenie nie może być

    Hej, no fajnie - ale (abstrahując od kwesti SN - 7NSA) przecież nikt tu
    nie kwestionuje nieważności umowy zawartej _z_naruszeniem_KSH_. Cały
    czas mowa o umowach zawartych _z_zachowaniem_wymogów_KSH_.

> [...]
    > 1-osobowej sp. są umowami zawieranymi z samym sobą i tym samym umowami

    Masz jakiegoś linka do tego? Bo u mnie wyniki guglania zerowe.
    A pytam, bo NSA wydaje wyroki w konkretnych sprawach. Zaś powyższe
    stwierdzenie natury ogólnej w świetle wyroku SN (na który na dodatek się
    powołuje) jest co najmniej ryzykowne.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 53. Data: 2005-12-09 14:11:40
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <1...@p...pl>,
    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl> wrote:

    > Ale burdel! Z jednej strony jasne twierdzenia, że spółka z samej
    > zasady jest inną osobą niż udziałowiec (logiczne) a z drugiej zarzut o
    > zawieranie umowy z samym sobą. Te nasze sądy cierpią na niezłą
    > schizofrenię.

    Dlaczego? Przecież jedno nie przeczy drugiemu.

  • 54. Data: 2005-12-09 16:16:10
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "Jarek Spirydowicz" <j...@k...szczecin.pl> napisał w
    wiadomości news:jareks-C5FBC9.15090909122005@gigaeth-gw.news.tp
    i.pl...

    > Skąd to przekonanie?

    dotyczył *wspólników* sp. z o.o., a umowa została zawarta przez rade
    nadzorczą

    > Również wydanych przez SN?

    I SA/Wr 2094/99 - NSA
    I SA/Wr 789/96 - NSA
    II UKN 82/97 - SN
    II UKN 37/96- SN
    I SA/Wr 2068/97

    > Jak w pierwszym akapicie.

    tu również byli *wspólnicy*, ponadto ten członek zarządu nie byl wspólnikiem
    (inni może tez nie byli, nie chce mi sie juz szukać;))

    > Takoż.

    j.w. z mała róznicą - akcjonariusze

> [...]
    > nie kwestionuje nieważności umowy zawartej _z_naruszeniem_KSH_. Cały
    > czas mowa o umowach zawartych _z_zachowaniem_wymogów_KSH_.

    a ja myslę, że cały czas mowa o tym, jak - w przypadku 1-osobowych spółek-
    zachować te wymogi ;)
    na razie nie widzę sensownej odpowiedzi

    > Masz jakiegoś linka do tego? Bo u mnie wyniki guglania zerowe.

    u mnie też ;)

    > A pytam, bo NSA wydaje wyroki w konkretnych sprawach. Zaś powyższe
    > stwierdzenie natury ogólnej w świetle wyroku SN (na który na dodatek się
    > powołuje) jest co najmniej ryzykowne.

    jedyny wspólnik podpisał umowe o pracę z powołanym przez siebie
    pełnomocnikiem
    krótkie streszczenia z uzasadnień "w drodze do NSA"
    -art.201 par.2 KSH- wspólnik jest zobowiązany do prowadzenia spraw spółki,
    - nie jest tu mozliwe podporządkowanie z art.22 PK,
    - powołany przez jedynego wspólnika pełnomocnik nie jest prawnie skuteczny,
    i wreszcie NSA - z powołaniem na art.203 i 58 KSH - umowa o pracę zawarta w
    zasadzie przez jedynego udziałowca, ze spółką, reprezentowaną przez
    ustanowionego przez tego udziałowca pełnomocnika, jest nieważna.

    ufffff..

    pozdrawiam

  • 55. Data: 2005-12-11 09:52:58
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...com>

    wiadomości

    > IMHO w tym jest całe clue programu.

    ehemmm, to jest zwrot żabojadzki i się pisze "clou"
    w lengłydżu toto sensu nie ma

    mnie pani uczyła: "jeśli nie wiesz jak się pisze żółty, napisz kanarkowy"

    bezpieczniej by było pisać "sedno sprawy" - łatwa pisownia ...;-)

    --
    Pozdrowienia

  • 56. Data: 2005-12-15 21:59:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 11 Dec 2005, Slawek Kos wrote:

    > ehemmm, to jest zwrot żabojadzki i się pisze "clou"

    ...ups. Thx !

    > bezpieczniej by było pisać "sedno sprawy" - łatwa pisownia ...;-)

    ...no całkiem jakbym od niejakiego Miodka oberwał ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 57. Data: 2005-12-16 14:49:09
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <dncahg$r9h$1@nemesis.news.tpi.pl>,
    "my way" <y...@s...tlen.pl> wrote:

> [...]
    i.pl...

    > dotyczył *wspólników* sp. z o.o., a umowa została zawarta przez rade

    Chodziło mi o uzasadnienie, dlaczego uważasz, że w przypadku S1 powyższe
    nie ma zastosowania.

    > I SA/Wr 2094/99 - NSA

    Nie Ta Kategoria.

    > I SA/Wr 789/96 - NSA

    NTK.

    > II UKN 82/97 - SN

    To nie jest wyrok przeciwny do cytowanego.

    > II UKN 37/96- SN

    To również nie jest wyrok przeciwny do cytowanego.

    > I SA/Wr 2068/97

    NTK.

> [...]

    > taka

    > a ja myslę, że cały czas mowa o tym, jak - w przypadku 1-osobowych spółek-

    Eee, nie, przecież to akurat pryszcz - tylko że w przpadku S1 to _może_
    być za mało.

    > na razie nie widzę sensownej odpowiedzi

    Może rada nadzorcza? Bo wydaje mi się, że pozorność umowy o pracę w
    przypadku dużej S1, z kilkuosobowym zarządem i takąż radą nadzorczą już
    oczywista nie będzie - a zwłaszcza jeśli prezes nie jest jedynowładcą...

> [...]
    > zasadzie przez jedynego udziałowca, ze spółką, reprezentowaną przez
    > ustanowionego przez tego udziałowca pełnomocnika, jest nieważna.

    Ale to akurat jest jasne. Ten konkretny przypadek wyglądał tak jak
    opisujesz. Ja oponuję przeciw wyciąganiu na tej podstawie wniosków, że
    to jest automat - i mam w tym wsparcie SN, który wyraźnie stwierdza, że
    pozorność trzeba wykazać.

    Ps. Proponuję zawiesić tę dyskusję gdzieś do lutego, bo wymaga ostrego
    grzebania i z doskoku trudno wojować.