  • 1. Data: 2005-12-21 21:29:34
    Temat: czas pracy - jak to policzyć
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    Witam.
    Już kiedyś pytałem o to na grupie ale nic sensownego się nie dowiedzialem a
    i potem nie było mi potrzebne, ale teraz muszę to jakoś rozstrzygnąć.

    Chcę zatrudnić pracownika, który będzie miał pracę w terenie. Powiedzmy
    sytuacja jest taka: codziennie dojeżdza do 3 klientów i w sumie robi 150 km.
    Czy do jego czasu pracy wlicza się czas dojazdu? Czy tylko czas pracy? Czy
    zgodne z przepisami będzie takie coś, że pracownikowi płacę dniówkę za 8
    godz pracy ale dojazdów nie wliczam do czasu pracy. Dojazdy rozliczane
    delegacjami a dojazd jego własnym autem.

    Czy takie rozwiązanie jest zgodne z kodeksem pracy?

    Z góry dzięki za odpowiedź
    PawełJ

  • 2. Data: 2005-12-22 07:14:59
    Temat: Re: czas pracy - jak to policzyć
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    pawelj wrote:

    > Czy takie rozwiązanie jest zgodne z kodeksem pracy?

    Jest zgodne z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych. Czy jest
    zgodne z kodeksem pracy pytaj na pl.soc.prawo

  • 3. Data: 2005-12-22 08:10:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 21 Dec 2005, it was written:

    > Witam.
    > Już kiedyś pytałem o to na grupie ale nic sensownego się nie dowiedzialem

    ...bo nie ma "oczywistej" odpowiedzi :|
    Zaplątanie z poplątaniem (w przepisach) jest spore.
    Przepisu szczegółowego wyjaśniającego stan - chyba nie ma :(
    Powód:

    > sytuacja jest taka: codziennie dojeżdza do 3 klientów i w sumie robi 150 km.
    > Czy do jego czasu pracy wlicza się czas dojazdu? Czy tylko czas pracy?

    ...kto robi za kierowcę w czasie dojazdu ?
    Jak ktoś jedzie np. pociągiem to rzadko czyni to w roli maszynisty,
    częściej pasażera ;) - i wtedy przyjmuje się że w ramach czasu
    przejazdu *nie* pracuje.
    Czy można przyjąć że nie pracuje kiedy *on* jedzie...
    To miałoby zresztą dwie konsekwencje: 1. pracuje, a więc liczy się
    do czasu pracy, 2. pracuje, a więc nie przysługuje wtedy dieta (takie
    stanowisko zajmują USy wobec kierowców !)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-12-22 08:13:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Dec 2005, jureq wrote:

    > Jest zgodne z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych.

    ...sprzeciw: jeśli z KP wyniknie iż to jest czas pracy to nie
    przysługuje rozliczenie delegacją !
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-12-22 08:17:48
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    > ...kto robi za kierowcę w czasie dojazdu ?
    > Jak ktoś jedzie np. pociągiem to rzadko czyni to w roli maszynisty,
    > częściej pasażera ;) - i wtedy przyjmuje się że w ramach czasu
    > przejazdu *nie* pracuje.

    Oooooo!
    Chcesz powiedzieć, że jak firma wysyła mnie
    o ósmej rano służbowo POCIĄGIEM do Krakowa
    i dojeżdżam tam na 11.30 i moje spotkanie
    z partnerem handlowym trwa godzinę i o 12.30
    ruszam w drogę powrotną i docieram do firmy o 16.00
    to chcesz powiedzieć, że mam 6 godzin do odpracowania???

  • 6. Data: 2005-12-22 08:19:01
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    cef wrote:
    > to chcesz powiedzieć, że mam 6 godzin do odpracowania???

    A nawet siedem :-)

  • 7. Data: 2005-12-22 09:09:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Dec 2005, cef wrote:

> [...]
    > ruszam w drogę powrotną i docieram do firmy o 16.00
    > to chcesz powiedzieć, że mam 6 godzin do odpracowania???

    A z czego wniosek że masz "do odpracowania" ?
    Jak pracodawca każe ci w ramach obowiązków służbowych czekać
    na kontrahenta (i de facto nic nie robić) to też ci pensja
    nie przysługuje czy jak ?
    IMO jak z umowy wynika że stawiasz do dyspozycji pracodawcy
    8 godzin to poza przypadkiem niewykonywania pracy z powodu
    przestoju (uregulowanego w zależności od powodu po stronie
    pracodawcy albo pracownika w art. 80 i 81 KP) wykonywanie
    poleceń pracodawcy kwalifikuje się jako "czas pracy".
    Co nie oznacza wykonywania pracy.
    Może jeszcze lepiej: pracodawca zwalnia pracownika i poleca
    mu powstrzymanie się od wykonywania obowiązków (albo wręcz
    zakazuje wejścia na teren zakładu) - co z pensją w okresie
    wypowiedzenia ?

    IMHO - owszem, nie pracujesz :) ale to nie powód żebyś nie
    dostał wynagrodzenia. W odróżnieniu od umowy o dzieło przy
    umowie o pracę NIE płaci się za "efekt" !!
    Zgadza sie ?
    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2005-12-22 11:05:16
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:
    > A z czego wniosek że masz "do odpracowania" ?
    > IMHO - owszem, nie pracujesz :) ale to nie powód żebyś nie
    > dostał wynagrodzenia.

    Odniosłem jednak wrażenie, że pytający
    jednak chce płacić tylko
    za wykonaną pracę a za czas dojazdu już nie.

  • 9. Data: 2005-12-22 22:10:15
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    > Odniosłem jednak wrażenie, że pytający
    > jednak chce płacić tylko
    > za wykonaną pracę a za czas dojazdu już nie.

    Nie potwierdzam twojego wrażenia, chociaż bardzo nie na rękę byłoby płacenie
    za czas dojazdu.
    Z czego obliczyć czas dojazdu?Sprawdzać pracownika ile czasu jeździł?
    Przyjąć jakąś średnią przejazdów?

    W zasadzie to pytam dlatego, że chcę to zrobić zgodnie z przepisami. Ale
    sytuacja w której ja miałbym zapłacić człowiekowi tą samą stawkę za pracę i
    za dojazd jest nie do przyjęcia dla mnie.

    Najbardziej dla mnie sensownym jest rozwiązanie takie że ja pracownikowi
    wyznaczam miejsce pracy (klientów) a on tam dojeżdza i pracuje 8 godz. Ja za
    dojazdy płacę na podstawie przejechanych przez niego km x stawka ustawowa za
    km.
    Tylko czy czas dojazdu będzie wliczany do czasu pracy?
    Przy takim założeniu wychodzi pracownikowi że pracuje ok 10-11 godz.
    dziennie albo uściślając że tyle nie ma go w domu.
    Człowiek, który ma pracować na powyższy układ się zgadza. A ja nie chcę żeby
    ktoś kiedyś sie czepił że łamie jakieś przepisy.

    --
    PawełJ

  • 10. Data: 2005-12-22 22:42:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Dec 2005, cef wrote:

    > Odniosłem jednak wrażenie, że pytający
    > jednak chce płacić tylko
    > za wykonaną pracę a za czas dojazdu już nie.

    Owszem, ale napisał że za 8 godzin (czyli "wymiarowy"
    czas pracy) zapłaci.
    W przypadku delegacji "kolejowej" (albo kiedy pracownik
    jest przez kogoś wieziony) sprawa jest oczywista: może
    tak zrobić (o ile czas *pracy* nie przekroczył 8 h oczywiście,
    bo wtedy nadgodziny się należą, ale czasu za przejazd
    do wynagrodzenia się nie liczy). No i "czas na wypoczynek"
    musi być zachowany, ale to osobna sprawa.

    W przypadku kiedy jadący jest kierowcą nie mam przekonania...
    Problem w tym iż mam argument przeciwny :) - co zrobić
    kiedy pracodawca nie kazał pracownikowi jechać własnym
    samochodem (mógł jechać pociągiem a *sam* chciał pojechać
    swoim samochodem)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)