  • 1. Data: 2003-02-11 21:13:04
    Temat: czy istnieje "spolka cicha"?
    Od: "MEKU" <m...@h...pl>

    Czy istnieje jakas ustawa umozliwiajaca wciagniecie w przedsiebiorstwo
    prowadzone przez jedna osobe fizyczna -wspolnika - tak aby partycypowal on w
    odpowiedzialnosci podatkowej? Chodzi tez o to aby mial 50% zyskow z
    przedsiebiorstwa? I najwazniejsze - aby nie zmienil sie NIP oraz Regon
    przedsiebiorstwa. Kiedys podobno byla to spolka CICHA - ktora zostala
    reaktywowana ustawą obowiazujacą od 1.01.2003 - podobno ???
    Dzieki za info

  • 2. Data: 2003-02-15 18:40:47
    Temat: Re: czy istnieje "spolka cicha"?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 11 Feb 2003, MEKU wrote:

    >+ Czy istnieje jakas ustawa umozliwiajaca wciagniecie w przedsiebiorstwo
    >+ prowadzone przez jedna osobe fizyczna -wspolnika - tak aby partycypowal on w
    >+ odpowiedzialnosci podatkowej?

    wKF:
    1. Spółka cicha nie jest karalna :), ale nie jest opisana kodeksami.
    Wnioski z opisów (a znajdziesz parę, pytając googla) - u nas ma
    AFAIK formę umowy *wyłącznie* cywilnej. Odpowiedzialność spada w 100%
    na wspólnika jawnego. Oczywiście drogi ścigania "cichego" przez urzędy
    pewnie się znajdą, ale "jawny" nie może się powoływać że "to nie on".
    2. nie wiem jak rozumiesz "partycypację w odpowiedzialności", ale
    poniżej sp.z o.o. to należy ją rozumieć tak: "odpowiadają
    wspólnicy, a urząd sciągnie sobie *całą* kwotę od tego kto
    akurat będzie pod ręką". "Ściągnięty" może później procesować
    się cywilnie z resztą wspólników :], wolno mu :>

    pzdr, Gotfryd