  • 1. Data: 2005-11-09 12:47:03
    Temat: czy kupno komórki od osoby związanej umową z operatorem jest zgodne z prawem?
    Od: d...@o...pl

    ktoś kupuje nową aktywację wraz z drogim telefonem za złotówkę,
    a mi proponuje kupno tego aparatu telefonicznego za gotówkę.

    czy takie telefony są objęte przewłaszczeniem na rzecz operatora?
    jak to wygląda w Erze, Plusie, Orange?

    czy w razie niepłacenia i windykacji, abonent może zostać
    pociągnięty do odpowiedzialności za to, że wcześniej sprzedał aparat?

    czy ja, jako nowy właściciel aparatu musiałbym go w razie czego
    wydać komornikowi lub windykatorowi dochodzącemu należności od abonenta?

    czy w umowie kupna sprzedaży należy zawrzeć jakieś "prawnicze zaklęcia",
    które miałyby mnie strzec od ewentualnych problemów w przyszłosci?

    pozdr
    Sebastian

  • 2. Data: 2005-11-09 12:52:08
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    d...@o...pl wrote:
    > ktoś kupuje nową aktywację wraz z drogim telefonem za złotówkę,
    > a mi proponuje kupno tego aparatu telefonicznego za gotówkę.

    Widziałeś kiedyś taką fakturę? To rzuć sobie kiedyś okiem.

    Jest sprzedaż aparatu telefonicznego, ma on cenę - wszystko jest
    zapłacone i jest to już prywatna własność kupującego.

    A że przy okazji podpisał umowę na płacenie abonamentu przez ileś tam
    miesięcy, to jest już zupełnie inna sprawa.

    > czy takie telefony są objęte przewłaszczeniem na rzecz operatora?
    > jak to wygląda w Erze, Plusie, Orange?

    Nie.

    > czy w razie niepłacenia i windykacji, abonent może zostać
    > pociągnięty do odpowiedzialności za to, że wcześniej sprzedał aparat?

    Oczywiście, że nie.

    > czy ja, jako nowy właściciel aparatu musiałbym go w razie czego
    > wydać komornikowi lub windykatorowi dochodzącemu należności od abonenta?

    Zdecydowanie nie.

    --
    Andrzej Ława @ Jelonki (Warszawa)
    Suzuki GSX 400e (1987) lab-rat-bike ;)

  • 3. Data: 2005-11-09 13:19:32
    Od: d...@o...pl

    > Oczywiście, że nie.

    rozumiem zatem, że abonent nie będzie pociągnięty do odpowiedzialności karnej
    ale pakuje się w olbrzymie tarapaty finansowe, tzn.
    jeśli operator zablokuje nr i skieruje sprawę do windykacji, wtedy
    komornik będzie windykować oprócz kwoty rachunków i odsetek za zwłokę
    dodatkowo różnicę pomiędzy ceną promocyjną a ceną niepromocyjną?

    czyli jeśli ktoś otrzyma ode mnie np. 900zł za telefon wart 1299 zł, to
    komornikowi w razie czego odda kwotę rachunków +(1299-1)+ odsetki + koszty itd.?

    i na tym w zasadzie kończy się odpowiedzialność abonenta?

    Mam pytanie, czy można domniemywać zły zamiar u abonenta i wytoczyć mu np.
    sprawę karną za wyłudzenie towaru albo wyłudzenie usług telekomunikacyjnych?

    i czy wtedy zmienia to w jakikolwiek sposób sytuację nowego nabywcy tej komórki?

    pozdr
    Sebastian

  • 4. Data: 2005-11-09 13:29:14
    Od: Adramelech <a...@t...nie.ma>

    d...@o...pl Odpowiedz na news:1717.00000118.4371f763@newsgate.onet.pl:

    > komornik będzie windykować oprócz kwoty rachunków i odsetek za zwłokę
    > dodatkowo różnicę pomiędzy ceną promocyjną a ceną niepromocyjną?

    Każdy operator przewiduje kare za zerwanie umowy przed terminem.

    > czyli jeśli ktoś otrzyma ode mnie np. 900zł za telefon wart 1299 zł, to
    > komornikowi w razie czego odda kwotę rachunków +(1299-1)+ odsetki +
    > koszty itd.?

    Nie. Jest kara i płąci się już+ewentualne koszty poprzednich faktór. Żadnego
    kombinowania o jakim piszesz.

> [...]
    >
    > Mam pytanie, czy można domniemywać zły zamiar u abonenta i wytoczyć mu
    > np. sprawę karną za wyłudzenie towaru albo wyłudzenie usług

    Nie można. Operatorzy raczej nie mają takiej fantazji.

    > i czy wtedy zmienia to w jakikolwiek sposób sytuację nowego nabywcy tej
    > komórki?

    On nie ma nic do rzeczy. Podpisuje się umowę na usługi telekomunikacyjne, a
    nie na kupno słuchawki, i operatorowi nic do tego co abonent zrobił z
    słuchawką, ani kto ją posiada.

    Pozdrawiam!
    --
    Piotr Sobolewski

  • 5. Data: 2005-11-09 13:31:47
    Od: "Lukasz" <b...@b...pl>

    > komornik będzie windykować oprócz kwoty rachunków i odsetek za zwłokę
    > dodatkowo różnicę pomiędzy ceną promocyjną a ceną niepromocyjną?

    Absolutnie NIE. Operator sprzedał Ci aparat za złotówkę i sprawa załatwiona.
    Może jedynie dochodzić płatności za niezapłacony abonament.

> [...]
    > telekomunikacyjnych?
    > i czy wtedy zmienia to w jakikolwiek sposób sytuację nowego nabywcy tej

    Nie sądzę. Umowa określa zasady sprzedaży usług telekomunikacyjnych i nie ma
    w niej żadnej klauzuli, ze nie możesz sprzedać SWOJEJ i legalnie kupionej
    komórki. A że za złotówkę nie ma żadnego znaczenia.
    Umowa zobowiązuje Cię do zakupu usług przez chyba 2 lata i najwyżej mogą Cię
    sądzić o zerwanie tego warunku.

    Lukasz

  • 6. Data: 2005-11-09 13:38:13
    Od: Jester <x...@w...pl>

    d...@o...pl wrote:

    <bla bla bla>

> [...]
    >
    > i czy wtedy zmienia to w jakikolwiek sposób sytuację nowego nabywcy tej komórki?

    pl.soc.prawo to dobra grupa. Tylko po co crossporty na
    pl.misc.telefonia.gsm?

    Jester

  • 7. Data: 2005-11-09 13:48:32
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    d...@o...pl wrote:

> [...]
    > komornik będzie windykować oprócz kwoty rachunków i odsetek za zwłokę
    > dodatkowo różnicę pomiędzy ceną promocyjną a ceną niepromocyjną?

    Ponownie: klient kupił telefon za złotówkę. Ma na to fakturę. To jest
    jego telefon. Może z nim zrobić co chce.

    [ciach]

    > Mam pytanie, czy można domniemywać zły zamiar u abonenta i wytoczyć mu np.
    > sprawę karną za wyłudzenie towaru albo wyłudzenie usług telekomunikacyjnych?

    Może łaskawie poczytaj sobie takie 'promocyjne' umowy? Jak je
    przeczytasz, to od razu przestaniesz herezje wypisywać.

  • 8. Data: 2005-11-10 16:21:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 09 Nov 2005 13:52:08 +0100, Andrzej Lawa wrote:

    >Widziałeś kiedyś taką fakturę? To rzuć sobie kiedyś okiem.
    >Jest sprzedaż aparatu telefonicznego, ma on cenę - wszystko jest
    >zapłacone i jest to już prywatna własność kupującego.

    A propos - co na niska cene urzad skarbowy ?
    O ile pamietam to VAT nalezy zaplacic od wartosci rynkowej
    w takim przypadku.

    >Oczywiście, że nie.

    No .. jesli od poczatku nie mial zamiaru placic, to jest to
    wyludzenie. Troche trudne do udowodnienia ze mial taki zamiar ..
    ale jesli aparat od razu sprzedal a rachunku ani jednego nie zaplacil,
    to sad moze prokuratorowi uwierzyc :-)

    >Zdecydowanie nie.

    A jak prokurator pomysli ze dobrze by bylo miec dwoch oskarzonych ?
    I wspoludzial :-)

    J.

  • 9. Data: 2005-11-10 20:40:42
    Temat: Re: czy kupno komórki od osoby zwišzanej umowš z operatorem jest zgodne z prawem?
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    J.F. wrote:

    > A propos - co na niska cene urzad skarbowy ?

    Nic.

    > O ile pamietam to VAT nalezy zaplacic od wartosci rynkowej
    > w takim przypadku.

    Jakieś inne zabawne 'fakty z magla' znasz?

    Może np. o latających do góry kołami śmigłowcach wojskowych, robiących
    te tajemnicze kręgi w zbożu? ;->

    [ciach]

> [...]
    > wyludzenie. Troche trudne do udowodnienia ze mial taki zamiar ..
    > ale jesli aparat od razu sprzedal a rachunku ani jednego nie zaplacil,

    Można próbować. Ale nawet wtedy wyrok będzie nie za sprzedaż, ale za
    'wyłudzenie' promocji.

    Zresztą umowa jest wyraźnie sformułowana: telefon za złotkówę i cyrograf
    na abonament.

    > A jak prokurator pomysli ze dobrze by bylo miec dwoch oskarzonych ?
    > I wspoludzial :-)

    A jak ci podrzucą narkotyki? Zaczynasz już straszne bajeczki opowiadać.

  • 10. Data: 2005-11-11 01:17:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 10 Nov 2005, J.F. wrote:

    > A propos - co na niska cene urzad skarbowy ?
    > O ile pamietam to VAT nalezy zaplacic od wartosci rynkowej
    > w takim przypadku.

    Prosimy o podstawę prawną, oczywiście zakladając że strony nie
    są szwagrami, wspólnikami ani annymi takimi "powiązanymi"
    podmiotami !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)