  • 1. Data: 2005-11-09 11:48:18
    Temat: ryczałt -> VAT
    Od: "Lebi" <n...@o...pl>

    Witam,
    zajmuję się handlem przez Internet. W kwietniu tego roku zarejestrowałem
    działalność gospodarczą, podatek ryczałtowy 3% od obrotu.
    W sierpniu zbliżałem się do obrotu 20000zł, więc kupiłem kasę fiskalną.
    Teraz zbliżam się do 40000zł i tu mam problem. Dowiedziałem się, że
    przekraczając obrót 40tys zł powinno wejść się w VAT. Jeśli do końca roku
    nie uzbieram tych 40000zł to czy na następny rok ta pula mi się zeruje i
    mogę uniknąć VATu?

    --
    pozdrawiam,
    Dariusz Lebioda "Lebi", telefony bezprzewodowe

  • 2. Data: 2005-11-11 01:12:53
    Temat: Re: ryczałt -> VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 9 Nov 2005, Lebi wrote:

> [...]
    > uzbieram tych 40000zł to czy na następny rok ta pula mi się zeruje i mogę

    Zeruje się.
    Ale jest inny problem: limit jest zależny od okresu sprzedaży.
    +++
    9. Podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 w
    trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana
    przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu
    prowadzonej sprzedaży, kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.
    ---

    W zależności od interpretacji - limit trzeba policzyć od momentu
    pierwszej sprzedaży (IMO interpretacja uzasadniona, patrz przepis !)
    ew. optymistycznie od rozpoczęcia DG do końca roku - i taką CZĘŚĆ
    rocznego limitu rozważyć.

    Mało:
    +++
    10. Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej
    sprzedaży, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1
    lub w ust. 8, zwolnienie określone w ust. 9 traci moc z momentem
    przekroczenia kwoty określonej w ust. 1 lub w ust. 8.
    ---

    Ten przepis dodatkowo daje pod rozwagę iz jak ktoś miał dajmy na to
    w roku z limitem 40000 zł "okres sprzedaży" przez 3/4 roku czyli
    limit roczny 30000 zł, to nie tylko nalezy sprawdzić czy nie przekroczył
    *rocznego* limitu - ale czy *w trakcie roku* *każdego dnia* sprzedaż
    łączna była niższa niż limit wynikający z "okresu sprzedaży"...
    Dajmy na to:
    - limit roczny 43 000 zł
    - dni w roku 375
    - wychodzi 114,66zł/dzień.

    Czyli jak ktoś w 1. dniu DG dokona sprzedaży za 120 zł to już
    *przekroczył limit*.
    Bo "okres sprzedaży" to jeden dzień i "w proporcji do okresu"
    wychodzi ponad limit.
    Jak w 1. dniu dokona sprzedaży za 10 zł, później 19 dni nic :)
    i w 20. dniu sprzeda za 2200 zł - to limitu nie przekroczy.
    Ale jak od początku DG nie sprzeda NIC - a dopiero 20. dnia
    sprzeda za 2200 zł to oczywiście przekracza ! Bo "okres sprzedaży"
    liczy się od 1. sprzedaży...
    Zgadza się ?

    Obstawiam że limit masz już dawno przekroczony i potrzebujesz
    doradcy z biura podatkowego jak to odkręcić przy najmniejszych
    "stratach własnych".
    Obawiam się że ci się ten tekst nie podoba, ale wypadałoby go
    kilka razy sprawdzić. IMO tak właśnie wychodzi.
    Acha: ja doradcą nie jestem !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-11-11 10:54:51
    Od: "Lebi" <n...@o...pl>

> [...]
    > *rocznego* limitu - ale czy *w trakcie roku* *każdego dnia* sprzedaż
    > łączna była niższa niż limit wynikający z "okresu sprzedaży"...

    Czyli gdy np. zarejestruję działalność 1 stycznia i tego samego dnia
    przyjdzie do mnie klient chcący dokonać zakupu za kwotę 120zł, muszę odmówić
    sprzedaży i w te pędy lecieć do skarbowego rejestrować VAT?

    Pzdr.
    Lebi

  • 4. Data: 2005-11-11 14:56:52
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    [...]
    > czy *w trakcie roku* *każdego dnia* sprzedaż
    > łączna była niższa niż limit wynikający z "okresu sprzedaży"...
    > Dajmy na to:
    > - limit roczny 43 000 zł
    > - dni w roku 375

    wg jakiego kalendarza? :)

> [...]
    > *przekroczył limit*.
    > Bo "okres sprzedaży" to jeden dzień i "w proporcji do okresu"

    IMHO nie.
    Oto dwa cytaty (z wydanych interpreatacji prawa):

    1. Izba Skarbowa w Gdańsku, sygn. PI/005-653/04/CIP/01
    "podatnik rozpoczynając w dniu 4 maja 2004 roku działalność gospodarczą
    polegającą na odpłatnym świadczeniu tzw. usług lombardowych ma prawo do
    korzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie i na zasadach
    określonych w art.113 ust.1 ustawy VAT w zw. z ust.9 tego przepisu, tj. do
    momentu przekroczenia w 2004 roku wartości sprzedaży opodatkowanej w
    wysokości 30.300,- zł, liczonej w sposób następujący:
    (45.700,- zł X 242 dni (tj. liczba dni do końca roku podatkowego) ):365"

    2. Urząd Skarbowy w Krośnie, sygn. PP. 443/181/2004
    "posiada on zwolnienie podmiotowe w podatku od towarów i usług do dnia
    przekroczenia kwoty 15.233,33 zł, tj. 45.700 x 122 (tj. ilość dni
    prowadzenia sprzedaży (działalności) od dnia jej rozpoczęcia, tj. 1.09.2004
    r., do końca roku 2004) : 366 na podstawie cyt. art. 113 ust. 9 ustawy z
    dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług"

    Zatem "okres prowadzenia sprzedaży" interpretowany jest jako okres od dnia
    jej rozpoczęcia do ostatniego dnia roku.
    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 5. Data: 2005-11-14 10:28:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Nov 2005, Docent wrote:

    > wg jakiego kalendarza? :)

    ROTFL :)
    Thx.

    > IMHO nie.
    > Oto dwa cytaty (z wydanych interpreatacji prawa):

    Też dziękuję.
    O ile wiem sprawa była dyskusyjna i owe interpretacje pomijają
    ważny szczegół: załóżmy iż DG zostałaby przed końcem roku.
    Co z limitem ?
    Wobec tego dlaczego zmienia się znaczenie słowa "proporcjonalny" ?

> [...]
    > wysokości 30.300,- zł, liczonej w sposób następujący:
    > (45.700,- zł X 242 dni (tj. liczba dni do końca roku podatkowego) ):365"

    ...i AFAIK IS odniosła się do "okresu wykonywania czynności
    opodatkowanych", że przypomnę iż niedawno prezentowałem wnioski
    z faktu zapisania przez ustawodawcę "okres sprzedaży"...

    > Zatem "okres prowadzenia sprzedaży" interpretowany jest jako okres od dnia
    > jej rozpoczęcia do ostatniego dnia roku.

    Niewątpliwie takie interpretacje w ręku polepszają p. siedzenia
    podatnika :)
    Jakby ustawodawca raczył zmienić przepisy żeby nie "interpretacje"
    a normalny tekst tak świadczyły...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-11-14 16:26:02
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > O ile wiem sprawa była dyskusyjna i owe interpretacje pomijają
    > ważny szczegół: załóżmy iż DG zostałaby przed końcem roku.
    > Co z limitem ?
    [...]
    > ...i AFAIK IS odniosła się do "okresu wykonywania czynności
    > opodatkowanych"

    Rozwinę zatem cytowany wyżej pkt.2 (Urząd Skarbowy w Krośnie,
    sygn.PP.443/181/2004) - chodziło tam o umowę zlecenie wykonywaną tylko i
    wyłącznie w terminie 1-30.09.2004

    "Pytanie podatnika: Czy przychód brutto w kwocie 1.052,44 zł z tytułu umowy
    zlecenia uprawnia do zwolnienia podmiotowego w podatku o towarów i usług?
    [...]
    Według stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika (tj. wykonywania
    czynności na podstawie umowy zlecenia jedynie w okresie od 1 - 30.09.2004
    r.) posiada on zwolnienie podmiotowe w podatku od towarów i usług do dnia
[...]

    Pomimo faktu, że "okres prowadzenia sprzedaży" był znany i wynosił dokładnie
    30 dni - do wyliczenia limitu zastosowano 122 dni (czyli ilość dni od
    początku umowy do końca roku).

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~