  • 1. Data: 2005-11-14 13:13:03
    Temat: czy mozna przerwac urlop macierzynski?... trudna sprawa
    Od: "Ewa" <k...@U...o2.pl>

    Witam

    To dosyc zawiklana sprawa mojej przyjaciolki. Zachodzac w ciaze miala
    podpisana umowe na czas okreslony, ktora przedluzyla sie wg prawa do dnia
    porodu. Obecnie dostala propozycje powrotu do pracy, ale juz od stycznia
    czyli po 12 tygodniach macierzynskiego. Caly urlop liczy sobie 16 tygodni. W
    zwiazku z tym, ze mieszka w regionie o najwiekszym bezrobociu bardzo zalezy
    jej na powrocie do pracy.

    Wiadomo, ze czesc macierzynskiego moze wziac ojciec dziecka. I tu zaczynaja
    sie schody... Poniewaz ona jest rozwodka, a nie minelo 300 dni od rozwodu,
    dziecko zgodnie z prawem jest jej bylego meza. Prawda jest taka, ze ojcem
    jest ktos inny, jej nowy partner. Musi ona zalozyc sprawe w sadzie o
    ustalenie ojcostwa, czyli pozbawienie tych praw swojego bylego meza, ktory
    wogole nia ma pojecia o istnieniu dziecka:) Biologoiczny ojciec oczywiscie
    przynaje sie do pociechy, ale nie moze wziac tego macierzyskiego, bo prawnie
    nie jest ojcem. Nie zdazy ona ustalic tego ojcostwa przed powrotem do pracy,
    poniewaz trwa to ok 2-3 miesiecy, a juz w styczniu musialaby przerwac
    macierzynski.

    Co radzicie w takiej sytuacji? Sprawa jest niezle zagmatwana, a moja
    przyjaciolka bardzo potrzebuje pomocy. Czy mozna ot tak bez zadnych
    konsekwencji prawnych przerwac macierzynski?

    Z gory dziekuje za odpowiedzi
    Ewa

  • 2. Data: 2005-11-14 19:10:03
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,
    Twoja przyjaciółka nie korzysta z urlopu macierzyńskiego, skoro jej
    umowa o pracę (na czas określony) została przedłużona do dnia porodu.
    Dzień porodu był jej ostatnim dniem zatrudnienia. Od dnia następnego
    nie jest już pracownikiem, nie może korzystać z urlopu
    macierzyńskiego, jedynie pobiera zasiłek macierzyński wypłacany przez
    ZUS.
    Przypuszczam, że po 12 tygodniach zasiłku macierzyńskiego może podjąć
    pracę i zrezygnować z dalszego pobierania zasiłku macierzyńskiego, ale
    mogę się mylić. Po wiarygodne informacje należy zwrócić się do ZUS.

    wa

  • 3. Data: 2005-11-14 19:59:14
    Od: "Ewa" <k...@U...o2.pl>

    Użytkownik "wektor" <w...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pracę i zrezygnować z dalszego pobierania zasiłku macierzyńskiego, ale
    > mogę się mylić. Po wiarygodne informacje należy zwrócić się do ZUS.

    dzieki bardzo, w sumie to obie nie pomyslalysmy, ze ona w sumie nie na
    urlopu mierzynkiego jedynie pobiera zasilek.