  • 1. Data: 2007-09-27 07:46:46
    Temat: czy odszkodowanie jest ozusowane?
    Od: "Funkcyjny" <f...@o...pl>

    Czy od zasądzonego przez sąd odszkodowania za nierówne traktowanie pracowników
    (art. 18-3d kp.) pracodawca musi potrącać składki ZUS i zaliczkę na podatek?

  • 2. Data: 2007-09-27 11:09:59
    Temat: Re: czy odszkodowanie jest ozusowane?
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia 27 Sep 2007 09:46:46 +0200, Funkcyjny napisał(a):

    :)

    > Czy od zasądzonego przez sąd odszkodowania za nierówne traktowanie pracowników
    > (art. 18-3d kp.) pracodawca musi potrącać składki ZUS i zaliczkę na podatek?

    To ja Ci napiszę od jakich odszkodowań nie ma składek, a Ty już będziesz
    wiedział, czy potrącać, czy nie:

    § 2 ust.1 rozporządzenia MPiPS z 18.12.1998 w sprawie szczegółowych zasad
    ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe:

    3) odprawy, odszkodowania i rekompensaty wypłacane pracownikom z tytułu
    wygaśnięcia lub rozwiązania stosunku pracy, w tym z tytułu rozwiązania
    stosunku pracy z przyczyn leżących po stronie pracodawcy, nieuzasadnionego
    lub niezgodnego z prawem wypowiedzenia umowy o pracę lub rozwiązania jej
    bez wypowiedzenia, skrócenia okresu jej wypowiedzenia, niewydania w
    terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy,

    4) odszkodowania wypłacone byłym pracownikom po rozwiązaniu stosunku pracy,
    na podstawie umowy o zakazie konkurencji, o której mowa w art. 1012 Kodeksu
    pracy,

    i tyle, jeśli chodzi o odszkodowania. Moim zdaniem to Twoje odszkodowanie
    raczej łapałoby się na oskładkowanie, bo w tym katalogu tego nie znalazłam.

    Jeśli chodzi o podatek dochodowy, art. 21 ust. 1 pkt 3b
    wolne od podatku dochodowego są:

    "inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do
    wysokości określonej w tym wyroku lub ugodzie [...]"

    Prześledź sobie te przepisy, być może coś ominęłam?
    :)
    --
    Pozdrawiam,
    Jagna