  • 1. Data: 2007-09-26 20:43:19
    Temat: Czy to możliwe, że kupujący zapłacił za mnie PCC-3?
    Od: "Maciek" <m...@p...onet.pl>

    Kupiłem używany samochód w firmie AAA Auto.
    Nie jest to typowy komis, ponieważ skupują samochody za gotówkę i dopiero
    potem je odsprzedają. Sami są więc kolejnym właścicielem.

    Po kupieniu mojego auta od poprzedniego właściciela, AAA zapłaciło podatek
    PCC-3. Następnie sprzedało samochód mnie, wystawiając mi fakturę VAT-MARŻA.

    Umieścili na niej adnotację "Podatek od czynności cywilno-prawnych reguluje
    deklaracja PCC-3".

    No fajnie, że reguluje. To to każdy głupi wie.
    Oni twierdzą, że znaczenie tej formułki jest takie, że to oni zapłacili
    podatek PCC-3 za mnie i ja już nie muszę tego robić.

    Z kolei urzędniczka z US twierdzi, że nie mogli zapłacić za mnie, bo ten
    podatek nie jest podatkiem solidarnym i zapłacić go może tylko i wyłącznie
    nabywca, chyba że sprzedający może podać podstawę prawną do tego, żeby
    podatek ten w ogóle się w moim przypadku nie należał.

    I tak odsyłają mnie jedni do drugich. Oddział AAA w Łodzi nie jest chętny,
    żeby udostępnić mi dowód, że faktycznie za mnie zapłacili, a do centrali,
    gdzie mają księgowość mam za daleko.

    Pytanie komu wierzyć.

    Jeżeli AAA ściemnia i na pewno muszę sam zapłacić ten podatek, to jak to
    zrobić, żeby nie płacić mandatu, bo jestem już po terminie, kiedy trzeba
    było to załatwić. Pomóżcie.

  • 2. Data: 2007-09-26 21:02:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Maciek,

    > Kupiłem używany samochód w firmie AAA Auto.
    > Nie jest to typowy komis, ponieważ skupują samochody za gotówkę i dopiero
    > potem je odsprzedają. Sami są więc kolejnym właścicielem.

    Przekręt węszę...

    > Po kupieniu mojego auta od poprzedniego właściciela, AAA zapłaciło podatek
    > PCC-3. Następnie sprzedało samochód mnie, wystawiając mi fakturę VAT-MARŻA.

    Skoro kupują i sprzedają, to powinni wystawić normalną fakturę VAT.
    Skoro są płatnikami VAT, to nie powinni płacić PCC.

> [...]
    > Oni twierdzą, że znaczenie tej formułki jest takie, że to oni zapłacili
    > podatek PCC-3 za mnie i ja już nie muszę tego robić.

    Nie mogą.

> [...]
    > żeby udostępnić mi dowód, że faktycznie za mnie zapłacili, a do centrali,

    Urzedowi skarbowemu, niestety. Należy pisemnie opisać całą sytuację -
    już oni tyz z AAA wyprostują odpowiednio...

    > Jeżeli AAA ściemnia i na pewno muszę sam zapłacić ten podatek, to jak to
    > zrobić, żeby nie płacić mandatu, bo jestem już po terminie, kiedy trzeba
    > było to załatwić. Pomóżcie.

    Nie da się pomóc - proś o litość urzędnika US :(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2007-09-26 21:10:56
    Od: Alex81 <a...@g...com>

    In article <fdeg9a$1jhg$1@news2.ipartners.pl>, m...@p...onet.pl
    says...
> [...]
    > nabywca, chyba że sprzedający może podać podstawę prawną do tego, żeby
    > podatek ten w ogóle się w moim przypadku nie należał.

    To może pokaż jej formularz PCC-3 i zapytaj dlaczego w polu "podmiot
    składający deklarację" są dostępne następujące opcje do wyboru:
    1. podmiot zobowiązany _solidarnie_ do zapłaty podatku
    2. strona umowy zamiany
    3. wspólnik spółki cywilnej
    4. podmiot, o którym mowa w art.9 pkt 10 lit. b ustawy (pożyczkobiorca)
    5. inny podmiot

    Nie muszę dodawać że w przypadku kupna samochodu dotyczy Cię tylko
    pierwsza opcja?

    --
    Alex GG#1667593
    '97 Caro 1.6GLSI

  • 4. Data: 2007-09-26 21:52:23
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    RoMan Mandziejewicz w <news:1588858564.20070926230232@pik-net.pl>:

    > Hello Maciek,

    > Skoro kupują i sprzedają, to powinni wystawić normalną fakturę VAT.

    Blablabla,
    Art. 765. Przez umowę komisu przyjmujący zlecenie (komisant) zobowiązuje się
    za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa
    do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie
    (komitenta), lecz w imieniu własnym.

    > Skoro są płatnikami VAT, to nie powinni płacić PCC.

    Bo ponieważ?

    Nie podlegają podatkowi:
    [...]
    4) czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu
    dokonania tej czynności jest:
    a) opodatkowana podatkiem od towarów i usług,

    Która ze stron *czynności* (a były dwie czynności i w sumie trzy strony)

    > Nie mogą.

    Czego nie mogą? Umieścić dodatkowej informacji na fakturze VAT-marża?
    Wskażesz przepis?

    Genialna odpowiedź US, na piśmie dali? Czyżby sprzedaż przez komis nie
    podlegała VAT?

    > Urzedowi skarbowemu, niestety.

    Aha...

    > Należy pisemnie opisać całą sytuację -
    > już oni tyz z AAA wyprostują odpowiednio...

    Coś mi sie kołacze, że wiążące interpretacje zostały zlikwidowane.

    CROSS: pl.misc.samochody,pl.soc.prawo.podatki
    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 5. Data: 2007-09-26 21:56:31
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Sep 2007 23:02:32 +0200, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    >Skoro kupują i sprzedają, to powinni wystawić normalną fakturę VAT.
    >Skoro są płatnikami VAT, to nie powinni płacić PCC.

    Czekaj czekaj - a to nie powinno byc tak ze oni kupujac od osoby
    prywatnej powinni zaplacic PCC, a przy sprzedazy odprowadzaja vat,
    wiec transakcja jest zwolniona .. a wtedy byloby wszystko przepisowo.

    J.

  • 6. Data: 2007-09-26 22:10:48
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    J.F. w <news:51llf3lojuq5q3n11jjq5vij00tk2h3qv9@4ax.com>:

    > Czekaj czekaj - a to nie powinno byc tak ze oni kupujac od osoby
    > prywatnej powinni zaplacic PCC, a przy sprzedazy odprowadzaja vat,
    > wiec transakcja jest zwolniona .. a wtedy byloby wszystko przepisowo.

    Mniej więcej (nie zwolniona a nie podlega) właśnie tak, ale RoMan jest
    "doświadczonym księgowym" i ja już zaczynam wątpić w to co wiedziałem i
    czytałem...

    I pewnie Gotfryd też zwątpił i nie wierzy własnym słowom sprzed niecałego
    roku:
    <http://42.pl/gg/Pine.WNT.4.64.0611141942400.11420@a
    thlon64>

    ;-)

  • 7. Data: 2007-09-26 22:13:55
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello 'Tom,

    Przywracam bardzo istotny cytat:
    ===8<===
    ===8<===

> [...]
    > za wynagrodzeniem (prowizja) w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa
    > do kupna lub sprzedaży rzeczy ruchomych na rachunek dającego zlecenie

    Jasne. Ale umowa komisu nie polega na skupowaniu towarów i późniejszej
    ich sprzedaży. To już jest normalna działalność handlowa a nie
    komisowa.

    > Bo ponieważ?

    Sam wskazujesz przepis.

> [...]
    > a) opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
    > Która ze stron *czynności* (a były dwie czynności i w sumie trzy strony)

    AAA sprzedając autorowi posta. AAA kupując od poprzedniego
    własciciela. W obi przypadkach, skoro są płatnikiem VAT - nie płacą
    PCC. I tu jest właśnie przekręt, który węszyłem. Pod przykrywką komisu
    jest prowadzony handel.

    Nie mogą płacić PCC za klienta.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2007-09-26 22:17:04
    Od: "Maciek" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > własciciela. W obi przypadkach, skoro są płatnikiem VAT - nie płacą
    > PCC. I tu jest właśnie przekręt, który węszyłem. Pod przykrywką komisu

    To co ja mam teraz zrobić?
    Zapłacić ten PCC-3?

    Może ma też znaczenie fakt, że prowadzę 1-os. działalność gosp. i jestem
    płatnikiem VAT, ale samochód kupowałem do użytku prywatnego.

  • 9. Data: 2007-09-26 22:18:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Sep 2007, Maciek wrote:

    > Kupiłem używany samochód w firmie AAA Auto.
    > Nie jest to typowy komis, ponieważ skupują samochody za gotówkę i dopiero
    > potem je odsprzedają. Sami są więc kolejnym właścicielem.

    Przyjmujemy, iż jest DOKŁADNIE tak jak piszesz.
    Znaczy na dowodzie zakupu jako sprzedawca jest ich firma.

    Do tego dobrze mi gadać, bo posty poprzedników przeczytałem ;), ale
    jako że z PCC już w tym roku wtopiłem podajšc błędne info, to miałem
    okazję odœwiezyć :> więc zakładam że teraz dobrze piszę ;)

    > Po kupieniu mojego auta od poprzedniego właściciela, AAA zapłaciło podatek
    > PCC-3. Następnie sprzedało samochód mnie, wystawiając mi fakturę VAT-MARŻA.

    No i dobrze.

    > Umieścili na niej adnotację "Podatek od czynności cywilno-prawnych reguluje
    > deklaracja PCC-3".

    Równie dobrze mogli napisać, że "opłatę rejestracyjną uiszcza się
    w kasie urzędu gminy" :)
    Po polsku: moim zdaniem ten dopisek jest bez znaczenia, i co
    najwyżej wprowadza zamieszanie.
    Zakładając że opis u góry jest poprawny oczywiście.

    > No fajnie, że reguluje. To to każdy głupi wie.
    > Oni twierdzą, że znaczenie tej formułki jest takie, że to oni zapłacili
    > podatek PCC-3 za mnie i ja już nie muszę tego robić.

    Nieprawda.
    Zapłacili za siebie.

    > Z kolei urzędniczka z US twierdzi, że nie mogli zapłacić za mnie, bo ten
    > podatek nie jest podatkiem solidarnym i zapłacić go może tylko i wyłącznie
    > nabywca,

    Dobrze gada. Dać jej piwa ;)

    > chyba że sprzedający może podać podstawę prawną do tego, żeby
    > podatek ten w ogóle się w moim przypadku nie należał.

    ...no i tak jest.
    Jak sprzedawca prowadzi DG w rozumieniu VAT, to PCC od sprzedaży
    przez niego się nie należy i już.

> [...]
    > żeby udostępnić mi dowód, że faktycznie za mnie zapłacili, a do centrali,

    Jak widzisz wyżej, ja bym wierzył obom.
    Każdemu w stosownej części ;)

    > Jeżeli AAA ściemnia i na pewno muszę sam zapłacić ten podatek,

    Nie widzę możliwości żeby ściemniało :)
    Po prostu *firma* *nie może* tak dokonać sprzedaży rzeczy, żeby nie
    podlegała ona pod VAT. A to powoduje wyłączenie z PCC!
    Zwolnienia udziela napis "VAT" na tym papierku od nich ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-09-26 22:36:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 26 Sep 2007, RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Hello Maciek,

    > Skoro kupują i sprzedają, to powinni wystawić normalną fakturę VAT.

    RoManie, VAT-Marża to jest jak najbardziej "normalna faktura VAT"!

    Różnica jest taka, że wystawiać ją można tylko do *niektórych*
    transakcji.
    W tym konkretnym przypadku mamy tak:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++ Cytat +++
    4. W przypadku podatnika wykonujšcego czynnoœci polegajšce na dostawie
    towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub
    antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej
    działalnoœci lub importowanych w celu odprzedaży, podstawš opodatkowania
    podatkiem jest marża [...]
    ---

    ...no i wiąże się z nią ograniczenie prawa odliczania VAT, jeśli zakupu
    dokona firma (tj. jakby Maciek był firmą).

    > Skoro są płatnikami VAT, to nie powinni płacić PCC.

    Od *sprzedaży*.
    Spoko, na tym drobiazgu wtopiłem ładnych parę lat temu, ale dobrze
    sobie zakodowałem ;)
    Otóż opodatkowaniu VATem podlega SPRZEDAŻ, a nie TRANSAKCJA traktowana
    jako całość.
    Jak ktoś jest kupującym, to sprzedaży nie dokonuje.
    Więc w przypadku jak firma kupuje "u ludzi z ulicy" (znaczy nie
    prowadzących DG), to jako że owa *sprzedaż* pod VAT nie podlega,
    to fakt iż podlega firma (kupujący) nijak nie wpływa na zwolnienie
    z PCC :)
    Inaczej mówiąc, w opisanym przypadku firma która kupiła auto "od
    człowieka z ulicy" musi zapłacić PCC.
    Ale to *ONI* mają zapłacić.
    I najlepiej by zrobili, jakby tego oczywistego faktu nie rozgłaszali
    całemu światu, bo zamieszanie robią :]
    Fakt zapłacenia przez nich podatku miałby znaczenie, jakby to co
    sprzedają było u nich (przez pewien czas) np. środkiem trwałym,
    na .podatki (jestem świadom crossposta) jest akurat wątek
    z "odpowiedzialnością osób trzecich" :)

    > Nie mogą.

    Racja.
    Szczególnie że powody są aż dwa:
    - nie mogą zapłacić za kupującego
    - PCC się w transakcji AAA -> Maciek w ogóle się nie należy.

    Zapomniałem w poprzednim poście: a co, Ty podać nie możesz? ;)
    A może by tak:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-czynnosci-cywilnoprawnych-1_2_32.html
    ...i rzucić artukułem 2.4.a samemu ? ;)
    (zresztą 2.4.b również jest zwolniony, tylko z powodu podwójnego opodatkowania
    nieruchomości :> jest wyjątek, swoją drogą, ciekawe czy łupiestwo w postaci
    wprowadzenia podwójnego podatku jest zgodne z dyrektywami UE).

    > Urzedowi skarbowemu, niestety.

    Tyle, że panienka z okienka dobrze gada: "chyba że jest zwolnione z PCC"
    O tym *kiedy* jest zwolnione widać nie wie, widocznie to działka
    panienki z innego okienka ;)

    > Należy pisemnie opisać całą sytuację -
    > już oni tyz z AAA wyprostują odpowiednio...

    A co mają prostować? :)
    Zakazu umieszczania zbędnych (w tym bzdurnych, byleby nie wprowadzały
    w błąd) treści na fakturach nie znam.
    A IMO zapis o PCC właśnie jest taką treścią (zupełnie od czapki).

    pzdr, Gotfryd