  • 1. Data: 2005-05-18 14:07:49
    Temat: darowizna mieszkania a jego sprzedaż-proszę o porad
    Od: "Młody" <s...@t...no-spam.pl>

    Witam - miesiąc temu otrzymałem od matki mieszkanie- kawalerkę. Przed
    notariuszem zobowiązałem się zamieszkać tam przez 5 lat (aby nie zapłacić
    podatku dochodowego).
    I moje podstawowe pytanie: czy mogę to mieszkanie sprzedać przed upływem
    tych 5-ciu lat, jeśli tak to jaki podatek zapłacę, wartość 65tyś
    Druga opcja: Czy jeśli bym chciał kupić inne lokum, to w jakim czasie muszę
    to zrobić aby nie zapłacić nic US.
    Pzdr i z góry dzięki za odp

  • 2. Data: 2005-05-18 14:22:08
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Młody wrote:
> [...]
    > I moje podstawowe pytanie: czy mogę to mieszkanie sprzedać przed upływem
    > tych 5-ciu lat, jeśli tak to jaki podatek zapłacę, wartość 65tyś

    65 tyś - 19274 (zwolnione z podatku) = 45726

    od 45726 jest:

    822 zł 20 gr i 7 % nadwyżki ponad 20 556 zł = 2584.1 zł podatku

    > Druga opcja: Czy jeśli bym chciał kupić inne lokum, to w jakim czasie muszę
    > to zrobić aby nie zapłacić nic US.

    6 miesiecy (ostatni punkt, ale przytoczyłem ci całość, może ci się przydać)

    Art. 16. 1. W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego części,
    lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego oraz wynikających z
    przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu jednorodzinnego lub
    prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym:
    1) w drodze spadku lub darowizny przez osoby zaliczane do I grupy
    podatkowej.
    2) w drodze spadku przez osoby zaliczane do II grupy podatkowej,
    3) w drodze spadku przez osoby zaliczane do III grupy podatkowej,
    sprawujące przez co najmniej dwa lata opiekę nad wymagającym takiej
    opieki spadkodawcą, na podstawie umowy zawartej z nim przed organem gminy
    - nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartości do łącznej
    wysokości nieprzekraczającej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub
    lokalu.
    2. Ulga, o której mowa w ust. 1, przysługuje osobom, które łącznie
    spełniają następujące warunki:
    1) spełniają wymogi określone w art. 4 ust. 4;
    2) nie są właścicielami innego budynku mieszkalnego lub lokalu
    mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi przeniosą
    własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych. Skarbu Państwa lub gminy;
    3) nie dysponują spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub nie są
    właścicielami spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego
    oraz wynikających z przydziału spółdzielni mieszkaniowych: prawa do domu
    jednorodzinnego lub prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym, a w razie
    dysponowania tymi prawami przekażą je zstępnym lub przekażą do
    dyspozycji spółdzielni, w terminie 3 miesięcy od dnia złożenia zeznania
    podatkowego;
    4) nie są najemcami lokalu lub budynku lub będąc nimi rozwiążą umowę najmu;
    5) będą zamieszkiwać w nabytym lokalu lub budynku przez 5 lat:
    a) od dnia złożenia zeznania podatkowego - jeżeli w chwili złożenia
    zeznania nabywca mieszka w nabytym lokalu lub budynku,
    b) od dnia zamieszkania w nabytym lokalu lub budynku - jeżeli nabywca
    zamieszka w ciągu roku od dnia złożenia zeznania podatkowego.
    3. Jeżeli nabyty budynek lub lokal jest zajęty przez osoby trzecie,
    spełnienie warunków określonych w ust. 2 pkt 2-5 może nastąpić w okresie
    5 lat od dnia nabycia; w tym wypadku zawiesza się odpowiednio bieg
    terminu przedawnienia do dokonania wymiaru podatku.
    4. Za powierzchnię użytkową budynku (lokalu) w rozumieniu ustawy uważa
    się powierzchnię mierzoną po wewnętrznej długości ścian pomieszczeń na
    wszystkich kondygnacjach (podziemnych i naziemnych, z wyjątkiem
    powierzchni piwnic i klatek schodowych oraz szybów dźwigów).
    5. Powierzchnie pomieszczeń lub ich części oraz część kondygnacji o
    wysokości w świetle od 1,40 m do 2,20 m zalicza się do powierzchni
    użytkowej budynku w 50 %, a jeżeli wysokość jest mniejsza niż 1,40 m -
    powierzchnię tę pomija się.
    6. (skreślony).29)
    7.30) Nie stanowi podstawy do wygaśnięcia decyzji zbycie udziału w
    budynku lub lokalu na rzecz innego ze spadkobierców lub obdarowanych
    oraz zbycie budynku lub lokalu, jeżeli było ono uzasadnione
    koniecznością zmiany warunków mieszkaniowych, a nabycie innego budynku
    lub uzyskanie pozwolenia na jego budowę albo nabycie innego lokalu
    nastąpiło nie później niż w ciągu sześciu miesięcy od dnia zbycia.
    8. Warunek określony w ust. 2 pkt 5 uważa się za spełniony również
    wtedy, gdy budynek lub lokal został zbyty przed rozpoczęciem
    zamieszkiwania ze względu na konieczność zmiany warunków lub miejsca
    zamieszkania, a nabycie innego budynku lub uzyskanie pozwolenia na jego
    budowę albo nabycie innego lokalu nastąpiło nie później niż w ciągu 6
    miesięcy od dnia zbycia.

  • 3. Data: 2005-05-18 14:41:15
    Od: "Młody" <s...@t...no-spam.pl>

    Baaardzo dziękuję:-)

  • 4. Data: 2005-05-18 14:50:48
    Od: "Młody" <s...@t...no-spam.pl>

    Użytkownik "Młody" <s...@t...no-spam.pl> napisał w wiadomości
    > Baaardzo dziękuję:-)

    jeszcze tylko zapytam czy podatek płacę zaraz po sprzedaży? Bez zadnych
    odsetek karnych...? Bo moglem go np zapłacić i zdecydować się na to już
    spisująć darowiznę, tyle,ze wtedy notariusz mi wyliczył, że musiałbym ok
    3200 zapłacić. Skąd taka różnica 3200/2500???

  • 5. Data: 2005-05-18 15:11:26
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Młody wrote:
> [...]
    >>

    > jeszcze tylko zapytam czy podatek płacę zaraz po sprzedaży? Bez zadnych
    > odsetek karnych...? Bo moglem go np zapłacić i zdecydować się na to już

    Zapytaj dokładnie w US jakie są terminy.
    albo będziesz musiał zapłacić podatek od darowizny z odsetkami od dnia
    darowizny
    albo od dnia sprzedaży (i dowiedz się ile masz na to czasu, 14 dni, albo
    jakoś tak).
    Któraś z tych wersji powinna być dobra :)

    tyle,ze wtedy notariusz mi wyliczył, że musiałbym ok
    > 3200 zapłacić. Skąd taka różnica 3200/2500???

    3258.69 ?

    Może mieć rację.
    Ja policzyłem jeszcze to co poniżej.
    jest to dodatkowa kwota 9637 zł zwolniona w przypadku gdy darowiznę
    przeznaczy się na cele mieszkniowe, ale zastanawiam się czy darowizna
    samego mieszkania, a nie środów na jago zakup też pod to podpada.
    Możliwe, że nie.

    zwalnia sie:
    5) nabycie w drodze darowizny pieniędzy lub innych rzeczy przez osobę
    zaliczoną do I grupy podatkowej w wysokości nieprzekraczającej 9 637 zł
    od jednego darczyńcy, a od wielu darczyńców łącznie nie więcej niż 19
    274 zł w okresie 5 lat od daty pierwszej darowizny, jeżeli pieniądze te
    lub rzeczy obdarowany przeznaczy na wkład budowlany lub mieszkaniowy do
    spółdzielni, budowę lokalu w małym domu mieszkalnym, budowę domu
    jednorodzinnego albo nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
    nieruchomość;

  • 6. Data: 2005-05-18 16:27:23
    Od: "Młody" <s...@t...no-spam.pl>

    ok, ważne że wiem już więcej, jeszcze raz wieeelkie dzięki;-)
    Młody

  • 7. Data: 2005-05-18 16:32:34
    Od: "Młody" <s...@t...no-spam.pl>

    > ok, ważne że wiem już więcej, jeszcze raz wieeelkie dzięki;-)
    > Młody

    aha a notariusz dokładnie co do grosza wtedy mi nie obliczył wartość
    należnego podatku, powiedział tylko, że około (!) 3200zł (podpierając się
    dokładnymi tabelami), w każdym razie domyślam się, że gdybym sprzedał to
    lokum to musiałbym zapłacić podobną kwotę podatku?! Czy wtedy coś się
    zmienia?!

  • 8. Data: 2005-05-18 16:46:15
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Młody wrote:
> [...]
    >>

    > aha a notariusz dokładnie co do grosza wtedy mi nie obliczył wartość
    > należnego podatku, powiedział tylko, że około (!) 3200zł (podpierając się

    przecież wystarczy jeden wzorek.

    , w każdym razie domyślam się, że gdybym sprzedał to
    > lokum to musiałbym zapłacić podobną kwotę podatku?! Czy wtedy coś się
    > zmienia?!

    nic.
    po prostu wtedy nie zapłaciłeś podatku, bo załapałes się na zwolnienie
    deklarując, że będziesz tam przez 5 lat mieszkał.
    Dlatego notariusz podatku nie pobrał.
    Teraz sprzedając go tracisz prawo do tego zwolnienia i normalnie musisz
    zapłacić podatek, który zapłaciłbyś wówczas.
    Ale teraz leży to już w twoim interesie załatwienie tego w US.

  • 9. Data: 2005-05-18 19:45:03
    Od: "Młody" <s...@t...no-spam.pl>

    ok, po raz nie wiem który dziękuję bardzo z całego serca!!!Pzdr

  • 10. Data: 2005-05-19 14:45:03
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    > Ale teraz leży to już w twoim interesie załatwienie tego w US.

    możesz wyjaśnić jaki ma interes w zapłacie podatku ?? ;-P