  • 1. Data: 2005-04-18 07:59:17
    Temat: darowizna mieszkania - dziura w ustawie ???
    Od: "Slayer" <s...@g...pl>

    takie mam małe pytanko odnośnie art1 16 utawy o podatku od spadków i
    darowizn, mianowicie:
    - dostaję w drodze darowizny mieszkanie spełniam warunki do zastosowania ulgi
    z art. 16 - nie płacę podatku od daowizny

    - sprzedaję to otrzymane w drodze darowizny mieszkanie - nie płace podatku
    dochodowego

    - dostaję w drodze darowizny przed upływem 0,5 roku od dnia sprzedaży kolejne
    mieszkanie - znowu spełniam warunki z art. 16 - znowu ulga, spełniam
    równocześnie warunki z art. 16 ust. 7

    - i tak sobie mogę w kółko dostawać, sprzedawać i pieniążki czyściutkie i bez
    żadnego podatku gromadzą się na moim koncie... mylę się ???? ;-)

  • 2. Data: 2005-04-18 08:35:05
    Temat: Re: darowizna mieszkania - dziura w ustawie ???
    Od: "vulpes" <v...@t...televox.pl.somewhere>

> [...]
    > - dostaję w drodze darowizny mieszkanie spełniam warunki do zastosowania ulgi
    > z art. 16 - nie płacę podatku od daowizny

    Możesz rozwinąć?
    Co to za warunki które trzeba spełnić żeby być zwolnionym?

    Pozdrawiam
    Vulpes

  • 3. Data: 2005-04-18 08:49:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 18 Apr 2005, Slayer wrote:

> [...]
    >+ dochodowego
    >+
    >+ - dostaję w drodze darowizny przed upływem 0,5 roku od dnia sprzedaży

    ...ale nie wcześniej niż 5 lat od poprzedniej darowizny, jak rozumiem ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-04-18 09:51:23
    Od: "Slayer" <s...@g...pl>

    > ....ale nie wcześniej niż 5 lat od poprzedniej darowizny, jak rozumiem ? ;)

    dlaczego??
    nie widzę takiego zastrzeżenia...
    prosze o naprowadzenie ;-)

  • 5. Data: 2005-04-18 11:04:35
    Od: "ChrisS" <c...@r...com>

    Użytkownik "Slayer" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    ;)

    > dlaczego??
    > nie widzę takiego zastrzeżenia...
    > prosze o naprowadzenie ;-)

    Art. 16 ust. 1 pkt. 5) ustawy o podatku od spadków i darowizn faktycznie nie
    zawiera warunku zachowania własności nabytego lokalu tylko warunek
    zamieszkiwania w nim przez 5 lat. Ale już nabycie darowizny kolejnego
    mieszkania przed upływem 5 lat zmusi Cię albo do zapłacenia podatku od
    pierwszego z nich (bo przestaniesz mieszkać) albo od drugiego (bo nie
    zaczniesz mieszkać :- ). Chociaż treść kolejnych ust. tego przepisu "Nie
    stanowi podstawy wygaśnięcia decyzji zbycie na rzecz ..." i ogólna zasada,
    że ulgi podatkowej jako odstępstwa od powszechności opodatkowania , nie
    można interpretować rozszerzająco, każe oczekiwać ciekawego sporu z US. :-))

    Pozdrawiam
    ChrisS

  • 6. Data: 2005-04-18 13:41:51
    Od: "Lupus" <j...@n...pl>

    Podzielam zdanie ChrisS'a. 5 lat to czas jaki musi upłynąć nim spróbujesz
    sprzedać darowany Ci lokal :)) Nie jest tak pięknie jak Ci się na początku
    wydawało. Wiem to z autopsji. Pozdrawiam
    Lupus

  • 7. Data: 2005-04-18 13:56:16
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    Użytkownik "Lupus" <j...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Podzielam zdanie ChrisS'a. 5 lat to czas jaki musi upłynąć nim spróbujesz
    > sprzedać darowany Ci lokal :)) Nie jest tak pięknie jak Ci się na początku
    > wydawało

    nic podobnego, jeżeli umotywuję konieczność zmiany warunków mieszkaniowych
    to zgodnie z art. 16 ust 7 mogę sprzedać i do 0,5 roku nabyć inne mieszkanie

  • 8. Data: 2005-04-18 14:01:22
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    Użytkownik "ChrisS" <c...@r...com> napisał w wiadomości

    > Art. 16 ust. 1 pkt. 5) ustawy o podatku od spadków i darowizn faktycznie
    > nie
    > zawiera warunku zachowania własności nabytego lokalu tylko warunek
    > zamieszkiwania w nim przez 5 lat.

    dokładnie

    Ale już nabycie darowizny kolejnego
    > mieszkania przed upływem 5 lat zmusi Cię albo do zapłacenia podatku od
    > pierwszego z nich (bo przestaniesz mieszkać)

    nie, bo do 0,5 roku nabędę inne...

    albo od drugiego (bo nie
    > zaczniesz mieszkać :- ).

    nie, bo zacznę mieszkać ;-P, na dzień nbycia nie posiadam innego mieszkania,
    spełniam wszystkie warunki...

    Chociaż treść kolejnych ust. tego przepisu "Nie
    > stanowi podstawy wygaśnięcia decyzji zbycie na rzecz ..."

    tak, i ustawa nie precyzuje w jakiej formie to nabycie ma nastąpić, więc w
    drodze darowizny jest jak najbardziej ok ;-)

    i ogólna zasada,
    > że ulgi podatkowej jako odstępstwa od powszechności opodatkowania , nie
    > można interpretować rozszerzająco,

    ależ nikt niic nie rozszerza ;-) trzymam się całkowicie ustawy

    >każe oczekiwać ciekawego sporu z US. :-))

    :-))

  • 9. Data: 2005-04-18 14:35:01
    Od: "Lupus" <j...@n...pl>

    > nic podobnego, jeżeli umotywuję konieczność zmiany warunków mieszkaniowych
    > to zgodnie z art. 16 ust 7 mogę sprzedać i do 0,5 roku nabyć inne
    > mieszkanie

    No to pomyśl nad kilkoma dobrymi motywami i módl się, żeby jakiś
    urzędnik nie dopatrzył się "świadomego obejścia przepisów podatkowych", bo
    przestanie Ci się opłacać "obrót nieruchomościami" bez podatku :))
    Lupus

  • 10. Data: 2005-04-18 14:42:28
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

> [...]

    > urzędnik nie dopatrzył się "świadomego obejścia przepisów podatkowych", bo
    > przestanie Ci się opłacać "obrót nieruchomościami" bez podatku :))

    po pierwsze podatek dochodowy nie ma pojęcia o takich transakcjach ponieważ
    są z niego zwolnione

    po drugie przypomnij sobie sprawe Optimusa i Kluskę... w momencie kontroli
    urzędnik UKS widząc że wywozi komputery za granicę i potem je spowrotem
    sprowadza wydał decyzję w której napisano że było to działanie w celu
    ominięcia przepisów podatkowych... zresztą trudno sobie wyobrazić jaki inny
    cel miał Optimus czyniąc to niż ominięcie VAT-u... jednak zdanie sądu było
    całkowicie inne ;-P