  • 1. Data: 2010-04-27 05:34:59
    Temat: dochód poniżej 200 zł - rozliczać czy nie
    Od: "Karol_tom" <K...@w...pl>

    Witam,

    od kiedy poszedłem na studia zawsze dorabiałem sobie dorywczo
    (na podstawie umów-zleceń).
    Kończyło się to oczywiście zawsze tym, że otrzymywałem pocztą PITY-11 na
    podstawie, których wypełniałem PIT37.
    W tym roku pracowałem (jak zwykle) w kilku firmach...otrzymałem PIT tylko od
    jednej,
    w innej na moje pytanie, dlaczego nie otrzymałem deklaracji, dowiedziałem
    się, że
    zmieniło się prawo i nie ma obowiązku rozliczania się przy dochodzie poniżej
    200 zł.
    OK...nurtuje mnie tylko, czy przypadkiem nie jest tak, że to pracodawca jest
    zwolniony z wysyłania druku,
    a ja i tak mam obowiązek złożenia odpowiedniego papierka w urzędzie ?

    Mam jeszcze jedno pytanie - czy to prawda, że kwoty te nie sumują się, tzn.
    że jeżeli u kilku pracodawców
    zarobiłem łącznie ponad 200 zł, to i tak nie mam obowiązku rozliczania się ?
    Co w przypadku, gdy miałem kilka umów z tym samym pracodawcą (za pracę
    określoną w każdej z nich
    dochód poniżej 200 zł).

  • 2. Data: 2010-04-27 06:56:57
    Temat: Re: dochód poniżej 200 zł - rozliczać czy nie
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > się, że
    > zmieniło się prawo i nie ma obowiązku rozliczania się przy dochodzie poniżej

    gólnie rzecz biorąc:
    jeśli dochód z tych umów nie przekracza 200 PLN miesięcznie (!!!) od
    tego samego (!!!) zleceniodawcy, to zleceniodawca odprowadza 20% do US
    i ty o tym zapominasz :-) tzn. nie dostajesz od niego pitu i nie
    uwzględniasz tego w rocznym zeznaniu, dopiero jeśli przekroczy, to
    zleceniodawca liczy podatek normalnie, czyli uwzględnia koszty uzysku,
    a na koniec roku wystawia pit (oczywiście tylko za te miesiące w
    których przekracza)

    > OK...nurtuje mnie tylko, czy przypadkiem nie jest tak, że to pracodawca jest
    > zwolniony z wysyłania druku,
    > a ja i tak mam obowiązek złożenia odpowiedniego papierka w urzędzie ?

    nie

    > Mam jeszcze jedno pytanie - czy to prawda, że kwoty te nie sumują się, tzn.
    > że jeżeli u kilku pracodawców

    prawda

    > zarobiłem łącznie ponad 200 zł, to i tak nie mam obowiązku rozliczania się ?

    nie masz

    > Co w przypadku, gdy miałem kilka umów z tym samym pracodawcą (za pracę
    > określoną w każdej z nich
    > dochód poniżej 200 zł).

    jak na pisałem na wstępie...

    pozdrawiam
    s_13

  • 3. Data: 2010-04-27 07:29:27
    Od: Jarek Andrzejewski <p...@g...com>

    On 27 Kwi, 08:56, s_13 <s...@i...pl> wrote:

    > gólnie rzecz biorąc:
    > jeśli dochód z tych umów nie przekracza 200 PLN miesięcznie (!!!) od
    > tego samego (!!!) zleceniodawcy, to zleceniodawca odprowadza 20% do US

    Nie całkiem tak. Jeśli z umowy wynika wynagrodzenie nie większe niż
    200 zł, to jest tak, jak piszesz.
    Pewien znany mi kadrowiec, który ma umowę prowizyjną z PZU dostaje
    przelew, jak mu się ta prowizja zbierze większa niż 50 zł, ale PIT-11
    na koniec roku jest, a sam PIT płacony jest zaliczkowo, a nie
    ryczałtowo.

    --
    pozdrawiam,
    Jarek Andrzejewski

  • 4. Data: 2010-04-28 13:44:00
    Od: "Karol_tom" <K...@w...pl>

    Dostałem PIT-11 od jednego pracodawcy, na śmieszną kwotę (6 zł "zaliczki
    pobranej
    przez płatnika", "koszty uzyskania przychodu": 8,44 zł - wszystko w E6).
    Czy muszę się z tego rozliczać ?

  • 5. Data: 2010-04-28 13:49:13
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Karol_tom" <K...@w...pl> napisał w wiadomości

    > przez płatnika", "koszty uzyskania przychodu": 8,44 zł - wszystko w E6).
    > Czy muszę się z tego rozliczać ?

    No jezeli dostales PIT-11, to by wypadalo

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2010-04-28 14:06:33
    Od: "Karol_tom" <K...@w...pl>

    > No jezeli dostales PIT-11, to by wypadalo

    Właśnie tego zupełnie nie rozumiem, że pracując u innych pracodawców,
    przy takiej samej (umowa zlecenie) umowie, nic nie otrzymałem.
    (Na żadnej z umów nie było napisane, że zarobię poniżej 200 zł).

  • 7. Data: 2010-04-28 14:10:42
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    W dniu 28-04-2010 16:06, Karol_tom pisze:

    > Właśnie tego zupełnie nie rozumiem, że pracując u innych pracodawców,
    > przy takiej samej (umowa zlecenie) umowie, nic nie otrzymałem.
    > (Na żadnej z umów nie było napisane, że zarobię poniżej 200 zł).

    Bo to jest stosunkowo nowa regulacja i sporo ludzi się nie połapało.
    Szczególnie różni mali przedsiębiorcy co sami się rozliczają.
    Właściwie nie wiem jakie powinno być prawidłowe postępowanie, sama
    miałam jednego delikwenta który takiego pita przyniósł. Rozliczyłam jak
    wszystko inne i czekam, co US powie.

    Podatnikowi nie ma co zarzucić, można płatnikowi- bo podatek byłby
    większy ryczałtowo.

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2010-04-28 22:38:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Karol_tom wrote:

    > Właśnie tego zupełnie nie rozumiem, że pracując u innych pracodawców,
    > przy takiej samej (umowa zlecenie) umowie, nic nie otrzymałem.
    > (Na żadnej z umów nie było napisane, że zarobię poniżej 200 zł).

    bo widac, jedna ksiegowa jeszcze nie zainstalowała uaktualnień w swojej
    mozgownicy.

  • 9. Data: 2010-04-29 04:44:53
    Od: "Karol_tom" <K...@w...pl>

    > Bo to jest stosunkowo nowa regulacja i sporo ludzi się nie połapało.
    > Szczególnie różni mali przedsiębiorcy co sami się rozliczają.

    To akurat jest dość duża firma, jest oddzielny dział księgowości.
    Czy może było tak, że odpowiednie prawo weszło np. w połowie roku ?

> [...]
    > inne i czekam, co US powie.
    >
    > Podatnikowi nie ma co zarzucić, można płatnikowi- bo podatek byłby większy

    Czyli mogę spać spokojnie nie wysyłając/nie przychodząc nic do US ?

  • 10. Data: 2010-04-30 12:05:05
    Od: "Karol_tom" <K...@w...pl>

    > Podatnikowi nie ma co zarzucić, można płatnikowi- bo podatek byłby większy
    > ryczałtowo.

    Poszedłem do urzędu i powiedzieli mi, że powinienem się z tego rozliczyć...
    dziwne, ale wypełniłem szybko PIT.