  • 11. Data: 2006-02-21 21:52:11
    Temat: Re: dwie firmy - jeden wlasciciel
    Od: "Krzysztof" <z...@w...pl>

    > Jako członek zarządu możesz płacić TYLKO 19% dochodowego.

    mozesz to szerzej opisac? a co z dywidenda?
    jak to technicznie wyglada?

    bede prezesem zarzadu

    pozdr

  • 12. Data: 2006-02-21 21:55:17
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Krzysztof" <z...@w...pl> napisał w wiadomości

    > mozesz to szerzej opisac? a co z dywidenda?

    Od wynagrodzeń nie ma dywidendy.
    Dodatkowo są to koszty firmy.

    > jak to technicznie wyglada?
    >
    > bede prezesem zarzadu

    Wypłacasz sobie wynagrodzenie za sprawowanie funkcji prezesa zarządu.
    Płacisz 19% dochodowego od Twojego wynagrodzenia.
    Ważne - nie możesz podpisać umowy o pracę ani zlecenia - bo wtedy wpadłbyś w
    ZUS.
    TYLKO wynagrodzenie za sprawowanie funkcji, nie za pracę.

    Dokładniej jest to "wynagrodzenie za udział w organach osób prawnych".

  • 13. Data: 2006-02-21 22:15:32
    Od: "Nissak" <d...@S...in.lublin.pl>

    Cavallino wrote:
    > Użytkownik "Krzysztof" <z...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie można.
    > Chyba że jedna z nich będzie spółką.

    czyli raczej nie ma problemu z fakturami między działalnością a spółką
    której się jest współwłaścicielem ??

  • 14. Data: 2006-02-22 06:13:55
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 21 lut o godzinie 22:47, na pl.biznes,pl.soc.prawo.podatki,
    Cavallino napisał(a):

    > Nie można.
    > Chyba że jedna z nich będzie spółką.

    Masz na myśli tylko spółki prawa handlowego?
    Czy spółki cywilne, jawne także?

    Czy poruszany tutaj dylemat jest nie do przyjęcia jeżeli os. fiz. prowadzi
    DG i posiada rentę z tytułu niesprawności oraz jest wspólnikiem (1%
    udziału) w sp. cywilnej ze swoim synem to te "dwie" firmy nie mogą ze sobą
    "handlować" ?
    Pytam z czystej ciekawości, ponieważ drugie biuro doradztwa podatkowego
    "prowadzące" te firmy - nie ma żadnych zastrzeżeń do takiej sytuacji.

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 15. Data: 2006-02-22 08:45:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Feb 2006, Artur Ch. wrote:

> [...]
    > DG i posiada rentę z tytułu niesprawności oraz jest wspólnikiem (1%
    > udziału) w sp. cywilnej ze swoim synem to te "dwie" firmy nie mogą ze sobą

    Takie rozwiązanie wywołuje więcej problemów niż by się wydawało.
    S.C. nie jest podmiotem podatku dochodowego, za to jest podmiotem VAT.
    Trzeba pamiętać że podatki są skutkiem a nie przyczyną.
    Więc jak dokonasz czynności którą określiłeś mianem "sprzedaży",
    powiedzmy z DG 1os do S.C. wspólnika, to de facto *prawnie* będzie
    to sprzedaż udziału w przedmiocie swojemu wspólnikowi.
    Załóżmy: jest rzecz warta 1600 zł.
    "Sprzedajesz" ją za 2000 zł swojej S.C.
    Pierwszy problem to pytanie skąd wziąłem 1600 zł, skoro sprzedałeś za
    2000 ? - ano ponieważ mamy "podmiot powiązany" US będzie miał prawo
    przyjąć taką "wartość rynkową" (albo jakąkolwiek inną), o ile znajdzie
    jakikolwiek powód świadczący "za" (o, tu trzy lata temu Pan za tyle
    sprzedał sąsiadowi... a ta firma z przecznicy obok też za tyle
    sprzedaje).
    Więc wyjdzie że w efekcie licząc koszt dla S.C. trzeba przyjąć
    koszt w wysokości 1600 zł :), następnie po podzieleniu kosztów
    i dochodów wywalić z *twoich* kosztów z S.C. 800 zł (no bo sam
    sobie nie sprzedałeś, więc to nie jest koszt!) i IMO uprawnia to
    do wywalenia tych 800 zł ze swoich przychodów z 1osDG (no bo
    nie był to przychód...)
    Najciekawsza jest konieczność owego "wywalenia z kosztów i przychodów",
    uzasadniały to artykuły w RP i GP kilka lat temu, głosom doradców
    nie można odmówić racji: ustawa nie przewiduje opodatkowania "dania
    samemu sobie na inny cel" :>, czyli takiego czegoś jak wniesienie
    własnego komputera do DG albo przeniesienia go z jednej DG do drugiej.
    Natomiast jak wspólnik uzyskuje współudział - to oczywiście to co
    zapłaci jest twoim przychodem a jego kosztem.
    Ale ujęcie *całości* zapłaty w dokumentacji (KPiR) S.C. nie zwalnia
    od późniejszej korekty - mniej więcej na podobnej zasadzie, jak ktoś
    każe swoim pracownikom wykonać ST (ma obowiązek policzyć roboczogodziny,
    wywalić je z kosztów i ich wartość doliczyć do WP aby przeszła przez
    amortyzację).

    A z VATem to już zupełnie nie wiadomo co z taką "sprzedażą" zrobić,
    czy potraktować jako "wydanie z podmiotu do podmiotu" czyli tak
    jak każdą sprzedaż (z zastrzeżeniem o "cenach rynkowych") czy też
    uznać że 800 zł to "przesunięcie" majątku własciciela zaś reszta to
    faktyczna sprzedaż - przeciw temu drugiemu przemawia kilka argumentów.

    > Pytam z czystej ciekawości

    No ja z ciekawości przeczytałem ówczesne artykuły, bo kazały
    poważnie się zastanowić nad tym co jest ważniejsze: rozporządzenie
    o KPiR (nakazujące wpisać f-rę zakupu do KPiR S.C.) czy ustawa.
    I pozornie oczywista odpowiedź prowadzi do wniosku o konieczności
    "wywalania" tego co poprzednio wpisano w KPiR...

    Oczywiście - ja *wiem* że wartość tego co zostanie wywalona
    z kosztów S.C. dokładnie pokrywa się z wartością tego co
    można wywalić z przychodów 1os DG. Co z tego... do PIT-5
    trzeba wpisać przychody i koszty z poszczególnych DG.

    Przydałby się przepis *pozwalający* ująć za koszt coś co jest
    wydatkiem w innej DG - ale takiego AFAIK nie ma.
    Mylę się ?

    > ponieważ drugie biuro doradztwa podatkowego
    > "prowadzące" te firmy - nie ma żadnych zastrzeżeń do takiej sytuacji.

    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 16. Data: 2006-02-22 08:49:42
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Nissak wrote:

    > czyli raczej nie ma problemu z fakturami między działalnością a spółką
    > której się jest współwłaścicielem ??

    Raczej nie. Pod warunkiem, że jest to spółka mająca osobowość prawną.
    Czyli z o.o. a nie cywilna.

  • 17. Data: 2006-02-22 16:58:48
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Nissak" <d...@S...in.lublin.pl> napisał w wiadomości news:

    > czyli raczej nie ma problemu z fakturami między działalnością a spółką
    > której się jest współwłaścicielem ??

    Poza koniecznością stosowania cen rynkowych nie ma.
    Ale ja właśnie z tego tytułu uciekałbym jak od ognia od takiego rozwiązania.

  • 18. Data: 2006-03-04 22:21:04
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <k...@n...serwerze.gazeta.pl>

    Znam przypadek, gdzie jeden człowiek ma dwie spółki z o.o.
    W spółce A ma osobiście 100% udziałów
    w spółce B 60% udziałów ma spółka A, 40% osobistych udziałów.

    Spółka A ma się nieźle, ma niezłe dochody
    Spółka B ma dochody równe zero

    Spółka B wystawia spółce A faktury, kasa przechodzi z konta na konto, i
    spółka B płaci z tej kasy zlecenia i umowy pracownikom i tyle.
    Rachunkowośc spółki B to 4-6 kwitów na miesiąc.
    W tym wszystkim jest też 22% VATu.

    Może więc takie rozwiązanie jest lepsze ?

    --
    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    http://grupy.3mam.net