    From: ThauthiM <u...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: dzialalnosc a podatki
    Date: Wed, 16 Feb 2005 14:53:23 +0000

    Witam serdecznie,

    jestem nowy w tej kwestii, wiec bardzo prosze o wyjasnienie mi paru
    kwestii zwiazanych z prowadzeniem dzialalnosci gospodarczej (kwestia
    prawna):

    1. Jestem platnikiem VAT. Gdy sprzedaje usluge innej firmie wystawiam jej
    fakture VAT. Co wystawiam osobie fizycznej (nie prowadzacej dzialalnosci
    gosp)? Tez fakture VAT?

    2. Przypuscmy, ze jestem powiazany z pewnym czlowiekiem umowa o dzielo (z
    przekazaniem praw autorskich). On wykonuje dla mnie jakas usluge. Jak maja
    sie do tego podatki? To znaczy... ja odliczam sobie caly poniesiony koszt
    (wszystko, co mu place), czy tak? A on odprowadza do US podatek w
    wysokosci 9.5% kwoty, ktora ode mnie otrzymal, czy tak?

    3. Add2 Czy w takim przypadku osoba powiazana ze mna umowa o dzielo jest
    zobowiazana do comiesiecznego skladania PITu i odprowadzania
    comiesiecznej zaliczki do US? Czy ta zaliczke odprowadza sie od razu po
    otrzymaniu ode mnie pieniedzy? Jak to sie ma do kwoty wolnej od podatku?
    On nie placi podatku dopoki nie przekroczy tej kwoty, czy po prostu placi
    normalnie zaliczki, a na koniec roku US zwraca mu odpowiednia kwote?

    4. Czy wydatki zwiazane z poleceniem przelewu z firmowego konta bankowego
    sa rowniez uznawane za koszty, ktore moge sobie odliczyc od przychodu?
    Jesli tak... to co jest dowodem ksiegowym. Czy jesli jest do bank
    internetowy (mbank) to dowodem ksiegowym moze byc historia rachunku, ktora
    mozna znalezc w internecie, czy potrzebny jest wyciag z konta?

    5. Add4 Jak ma sie do tego VAT? Czy w kwocie, ktora place za dokonanie
    przelewu jest jakies podatek VAT, ktory moge odliczyc?

    6. Jak dlugo wazny jest podatek VAT, ktory zaplacilem w danym miesiacu?
    Tzn przypuscmy, ze na podstawie umow z innymi firmami mam do zaplacenia w
    lutym 1000zl VATu. Z kosztow mi wynika, ze zrobilem zakupow na wieksza
    kwote i zaplacilem 2000zl VATu. Z tego wynika, ze mam 1000zl VATu straty.
    Czy ten 1000zl moge sobie odliczyc tylko w lutym, czy tez w miesiacach
    nastepnych? Przez ile kolejnych miesiecy moge sobie to odliczac?

    Z gory dziekuje wszystkim za zainteresowanie i pomoc