  • 1. Data: 2006-09-05 12:58:32
    Temat: działalnośc gospodarcza i forma opodatkowania -> wytłumaczenie jak dla głupka
    Od: "Magik_Gliwice" <w...@i...pl>

    Witajcie
    przemierzyłem zakątki internetu w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie
    o najodpowiedniejszy (najbardziej opłacajacy sie - cokolwiek by to
    miało znaczyc) sposób/formę opodatkowania przy prowadzeniu
    działalności gospodarczej i calkowicie zgłupiałem.
    chce rozpocząc (bo działalnosc sie rozpoczyna a nie zakłada -
    czytałem grupę) dzialalnośc polegajaca na sprzedazy oprogramowania
    oraz cześci komputerowych.
    działalnośc będzie prowadzona przez osobe pracujaca posiadajaca
    przychód powyżej średniego zarobku (co to ma do rzeczy??) za która
    pracodawca odprowadza wszelkie składki zus itp.
    przy poczatkowym załozeniu działalnosc bedzie przynosiła znikome
    zyski (juz po odliczeniu dodatkowego zusu i podatku). jaka jest
    najlepsza forma opodatkowania dla tego profilu działalności?
    czytałem w internecie ale nie pisze tam wg. mnie nic rzeczowego :( .

    co bedzie dla mnie na poczatku najodpowiedniejsze oraz czy istnieje
    zmiana formy opodatkowania i kiedy moze ona nastapic?

    z góry dziekuje za odpowiedx

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-09-05 14:27:52
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Magik_Gliwice wrote:

> [...]
    > co bedzie dla mnie na poczatku najodpowiedniejsze oraz czy istnieje
    > zmiana formy opodatkowania i kiedy moze ona nastapic?

    No to ogólnie podatki są dwa: dochodowy i VAT i dla obu musisz podjąć
    niezależnie decyzje o wyborze sposobu opdatkowania.

    Jesli chodzi o dochodowy (mam nadzieję, że dobrze pamiętam) to przy tym
    rodzaju działalności nie wchodzi w rachubę karta podatkowa (a zresztą i
    tak raczej od początku roku jej już nie będzie), więc zostaje ryczałt i
    zasady ogólne (czyli KPiR). Z tego co pamiętam (ale sprawdź w ustawie)
    to ryczałt nie jest wyłączony dla takiego handlu. Musisz sam policzyć
    co ci się bardziej opłaca. Ryzcałt będzie prawdopodonbnie jeszcze tylko
    rok. Jeśli przypadkiem wybierzesz KPiR to masz dalszy wybór wg skali
    albo liniowo. Ponieważ masz duże zarobki z pracy (i jak rozumiem możesz
    wejśc w 2 przedział skali podatkowej) więc raczej opłaca ci się liniowo
    19%.
    Inną decyzję, która w tym wypadku podejmujesz to rozliczanie kosztów
    kasowo czy memoriałowo. Jak twierdzi większość praktyków z tej grupy
    lepiej wybrać memoriałowe.
    Wszelkie zmiany w podatku dochodowym możesz potem dokonywać od początku
    kolejnego roku.

    Co do VAT to masz podstawowy wybór (dopóki nie przekroczysz pewnej
    kwoty obrotu): płacić czy nie płacić. Ja zazwyczaj doradzam wszyskim
    płacić już od początku bo na początku dziłalności są duże wydatki i
    potem ludzie plują se w brodę, że nie odliczyli VAT z tych początkowych
    inwestycji. Jak już płacisz, to nie radzę wybierać metody kasowej w
    VAT, bo wiele firm nie zechce z tego powodu być twoimi klientami.
    Natomiast do pewnej kwoty obrotu masz wybór płacenie VAST miesięcznie
    czy kwartalnie. Kwartalne jest lepsze, bo masz tak jakby
    kilkumiesięczny kredyt od IV RP, ale wymaga samodyscypliny, żeby tych
    środków na VAT nie przejeść.
    Z VAT-em wiąże się kasa fiskalna. Przy sprzedaży oprogramowania musisz
    ją mieć przed pierwszą sprzedażą dla osoby fizycznej nie prowadzącej
    DG. I to niezależnie od tego czy płacisz VAT czy nie.

  • 3. Data: 2006-09-06 07:30:03
    Od: "Neko" <miglce@_bez_spamu_wp.pl>

    Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał

    > czy kwartalnie. Kwartalne jest lepsze, bo masz tak jakby
    > kilkumiesięczny kredyt od IV RP, ale wymaga samodyscypliny, żeby tych
    > środków na VAT nie przejeść.

    Dzieki za takie wsparcie IV RP...

    Neko