  • 1. Data: 2006-01-24 08:03:55
    Temat: eksport i transport a VAT
    Od: "M L" <k...@o...pl>

    Wysyłam do UE samolotem towar.
    Dla dostaw wewnątrzwspólnotowych stawka VAT jest 0.
    I wystawiam fakturę na towar która razem z nim leci.
    Ale dopiero po otrzymaniu rachunku od spedytora znam dokładne koszty
    transportu, odprawy itp.
    Więc na następny dzień obciążam odbiorcę kosztami transportu.
    Wystawiam drugą fakturę na te koszty, też ze stawką VAT = 0.
    Czy to jest prawidłowe?
    J.K.

  • 2. Data: 2006-01-24 17:06:00
    Temat: Re: eksport i transport a VAT
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    M L wrote:
    > Wysyłam do UE samolotem towar.
    > Dla dostaw wewnątrzwspólnotowych stawka VAT jest 0.

    Zgoda.

> [...]
    > Więc na następny dzień obciążam odbiorcę kosztami transportu.
    > Wystawiam drugą fakturę na te koszty, też ze stawką VAT = 0.

    Nie.
    Bo niby dlaczego zerowa stawka?
    Z lektury ustawy (art 28) nie wynika
    stawka preferencyjna. Dodatkowo sprawę
    komplikuje użyte w ustawie sformułowanie
    "świadczący usługę". Jak by na to nie patrzeć
    nie Ty ją świadczyłeś - Ty sprzedałeś.

  • 3. Data: 2006-01-25 09:16:31
    Od: "M L" <k...@o...pl>

> [...]
    > stawka preferencyjna. Dodatkowo sprawę
    > komplikuje użyte w ustawie sformułowanie
    > "świadczący usługę". Jak by na to nie patrzeć

    Ale ja nie wykonałem usługi transportu. Nie mam tego w zakresie
    działalności.
    Jestem wytwórcą towaru i mam umowę że odbiorca pokrywa koszty transportu.
    Gorzej że umowa jest taka że firma holenderska zamawia wyrób u mnie, a ja
    dostarczam go odbiorcy w Hiszpanii.
    Fakturę za wartość wyrobu wysyłam do zamawiającego w Holandii.
    Następnie, po wysłaniu towaru posyłam fakturę za transport też do
    zamawiającego Holendra.
    J.K.

  • 4. Data: 2006-01-25 09:29:01
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    M L wrote:
    > Ale ja nie wykonałem usługi transportu. Nie mam tego w zakresie
    > działalności.

    Nawet gdybyś wykonał to i tak nie będzie stawka zerowa.
    Co najwyżej 22% lub nie podlega.

> [...]
    > Fakturę za wartość wyrobu wysyłam do zamawiającego w Holandii.
    > Następnie, po wysłaniu towaru posyłam fakturę za transport też do

    To żadna komplikacja - ważne, że masz potwierdzenie
    dostarczenia na terytorium innego kraju Wspólnoty.
    Co nie zmienia faktu, że miejscem świadczenia jest
    najprawdopodobniej RP
    i klient płaci 22%. Musisz to sobie uzgodnić z odbiorcą.

  • 5. Data: 2006-01-25 10:10:38
    Od: t...@p...fm (Tomasz Staszewski)

    Użytkownik M L napisał:
> [...]
    > Więc na następny dzień obciążam odbiorcę kosztami transportu.
    > Wystawiam drugą fakturę na te koszty, też ze stawką VAT = 0.

    A nie możesz po prostu wystawiać faktury korygującej na towar?
    Albo umów się z odbiorcą na jakieś ryczałtowe koszty transportu. Raz on
    będzie do przodu raz Ty.

    pzdr

    Tomek

    Polec z Centralwings do Londynu za 1zl + stała oplata pasazera (99zl).
    Oferta wazna do 29 stycznia na loty od 30 stycznia do 28 lutego 2006.
    Wejdz na: http://link.interia.pl/f18f3

  • 6. Data: 2006-01-25 12:49:02
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    > Nawet gdybyś wykonał to i tak nie będzie stawka zerowa.
    > Co najwyżej 22% lub nie podlega.

    jeśli odbiorca towaru ( i usługi jednoczesnie) posługuje się numer nip-ue,
    to usługa nie bedzie podlegała opodatkowaniu w Polsce

> [...]
    > Co nie zmienia faktu, że miejscem świadczenia jest
    > najprawdopodobniej RP
    > i klient płaci 22%. Musisz to sobie uzgodnić z odbiorcą.

    a czy sama dostawa towarów nie bedzie sie odbywac w ramach transakcji
    trójstronnej?

    pozdrawiam

  • 7. Data: 2006-01-25 13:21:43
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    my way wrote:

    > jeśli odbiorca towaru ( i usługi jednoczesnie) posługuje się numer
    > nip-ue, to usługa nie bedzie podlegała opodatkowaniu w Polsce

    Jesteś pewny, że uregulowanie z art 28 będzie miało zastosowanie
    do sprzedającego usługę, który jej nie świadczy?

    > a czy sama dostawa towarów nie bedzie sie odbywac w ramach transakcji
    > trójstronnej?

    A jest to możliwe, ale nie miałem jeszcze
    z tym do czynienia, więc się nie wczytywałem.

  • 8. Data: 2006-01-25 13:29:16
    Od: "M L" <k...@o...pl>

    Użytkownik "my way" <y...@s...tlen.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > to usługa nie bedzie podlegała opodatkowaniu w Polsce

    > a czy sama dostawa towarów nie bedzie sie odbywac w ramach transakcji

    Przy następnych dostawach chyba wystawię fakturę na towar i transport razem,
    po wysyłce,
    kiedy już będą znane koszty wysyłki. Mam na to chyba 7 dni.
    I też to widzę że pewnie to transakcja trójstronna.
    Pewnie stawka za transport zerowa ale oboje muszą mieć NIP UE.
    Muszę odbiorcę w Hiszpanii sprawdzić.
    Kontrakt ten mam długoterminowy, od kilku lat.
    Będzie trwał pewnie jeszcze kilka lat. Więc nie bardzo chcę ryzykować z tymi
    sztywnymi kosztami transportu, bo to każdorazowo kilkaset EUR a mogą koszty
    wzrosnąć.
    Na wat wszedłem niedawno, bo miałem możliwość podmiotowego zwolnienia.
    Upraszczało to prowadzenie firmy, ale sporo traciłem. Dlatego to dla mnie
    nowość.

    Pozdrawiam i dziękuję.
    J.K.

  • 9. Data: 2006-01-25 13:45:00
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    > Jesteś pewny, że uregulowanie z art 28 będzie miało zastosowanie
    > do sprzedającego usługę, który jej nie świadczy?

    zacytuję:

    W sytuacji, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek
    innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług to należy uznać, że podatnik
    nabył i wyświadczył te usługi (art. 6 ust. 4 VI Dyrektywy Rady)

    pozdrawiam

  • 10. Data: 2006-01-25 13:53:38
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "M L" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Przy następnych dostawach chyba wystawię fakturę na towar i transport
    razem,
    > po wysyłce,
    > kiedy już będą znane koszty wysyłki. Mam na to chyba 7 dni.

    imho nie ma kłopotu z wystaweniem faktury za transport
    po prostu opodatkuje ją holenderski odbiorca

    > I też to widzę że pewnie to transakcja trójstronna.

    i tu zaczynają się schody....

    > Pewnie stawka za transport zerowa ale oboje muszą mieć NIP UE.

    zerowa - nie
    po prostu nie podlegająca opodatkowaniu w Polsce

> [...]
    tymi
    > sztywnymi kosztami transportu, bo to każdorazowo kilkaset EUR a mogą

    nie byłoby prosciej, gdyby przewoźnik obciążał bezposrednio Holendra?

    pozdrawiam