  • 11. Data: 2006-01-25 14:03:06
    Temat: Re: eksport i transport a VAT
    Od: "M L" <k...@o...pl>

    > nie byłoby prosciej, gdyby przewoźnik obciążał bezposrednio Holendra?
    >
    > pozdrawiam

    Ciekawe. Jak to załatwić? Ja dostaję faktury od spedytora.
    Może by on posyłał do Holendra? Praktykuje się coś takiego?

    Pozdrawiam.
    JK

  • 12. Data: 2006-01-25 14:18:00
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "M L" <k...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Ciekawe. Jak to załatwić? Ja dostaję faktury od spedytora.
    > Może by on posyłał do Holendra? Praktykuje się coś takiego?

    mój przewoźnik się zgodził, ale on nie lata samolotem ;))
    poczytaj sobie zresztą o transakcjach trójstronnych - rozdział 8 ustawy,
    szczególnie art.137, bo na razie to imho postepujesz niezgodnie z
    przepisami, no może nie tyle ty, co raczej Holender

    pozdrawiam

  • 13. Data: 2006-01-25 19:40:55
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    my way wrote:

    > zacytuję:
    >
    > W sytuacji, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na
    > rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług to należy
    > uznać, że podatnik nabył i wyświadczył te usługi (art. 6 ust. 4 VI
    > Dyrektywy Rady)

    Przyznam szczerze, że nie bardzo mi to pasuje,
    bo M L nie bierze udziału w świadczeniu.

    Przy okazji trochę poczytałem
    i znalazłem kilka podobnie brzmiących do tego:

    http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php

    Sygnatura:
    USIII/443/VAT/218/122/05EL

    wynikałoby, że może być też zerowa stawka.
    Nie ma to jak jednolite stanowiska US :-)

  • 14. Data: 2006-01-26 07:53:04
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

> [...]
    > USIII/443/VAT/218/122/05EL
    >
    > wynikałoby, że może być też zerowa stawka.
    > Nie ma to jak jednolite stanowiska US :-)

    z tego co niżej wynika, że oboje mamy rację, a wszystko zależy od umowy.
    Nadal jednak obstawiam, że najprościej byłoby gdyby to przewoźnik
    bezpośrednio obciążał odbiorcę

    PI/005-1329/04/CIP/01

    Izba Skarbowa w Gdańsku

    Stan faktyczny

    Podatnik dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dokumentując to
    fakturą. Dostarczając towar Podatnik korzysta z usługi krajowego przewoźnika
    na trasie z magazynu w Gdyni do miejsca przeznaczenia w kraju odbiorcy.
    Podatnik nabywa przedmiotową usługę transportową na podstawie umowy zawartej
    we własnym imieniu z polskim przewoźnikiem. Koszty transportu ponoszone
    przez Podatnika podlegają rozliczeniu z odbiorcami towarów na podstawie
    dodatkowej pozycji faktury, koszty te nie stanowią elementu kalkulacyjnego
    ceny towaru

    Ocena prawna stanu faktycznego

    Na wstępie należy wskazać, że przepisy w zakresie podatku od towarów i usług
    nie zawierają takiego pojęcia jak "refakturowanie".

    Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik dokonuje
    wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, jak również zobowiązał się do
    dostarczenia tych towarów z terytorium kraju do kontrahenta na terytorium
    innego państwa członkowskiego. Koszty transportu nie stanowią elementu
    kalkulacyjnego ceny towarów, lecz podlegają osobnemu rozliczeniu.

    Z powyższego wynika, że Podatnika i jego "unijnego" kontrahenta łączą dwie
    umowy - dostawy towarów i transportu tych towarów, jako że Podatnik
    odpowiada wobec kontrahenta i pobiera z tego tytułu należność - bez
    znaczenia przy tym jest, że należność ta odpowiada wysokości kosztów
    poniesionych przez Podatnika w zw. z transportem.

    W sytuacji, gdy podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek
    innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług to należy uznać, że podatnik
    nabył i wyświadczył te usługi (patrz art. 6 ust. 4 szóstej Dyrektywy Rady z
    dnia 17.05.1977r.)

    Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Podatnik działając we własnym
    imieniu zawarł z kontrahentem zagranicznym umowę, na podstawie której
    zobowiązał się przetransportować towar. Faktycznie usługa transportu została
    wykonana przez podmiot trzeci (krajowego przewoźnika). W świetle powyższego
    oznacza to, że w istocie Podatnik sam nabył usługę od przewoźnika, a
    następnie wyświadczył ją kontrahentowi zagranicznemu.

    Przedmiotowa usługa transportu spełnia definicję "wewnątrzwspólnotowej
    usługi transportu towarów", jej rozpoczęcie i zakończenia ma bowiem miejsce
    na terenie dwóch różnych państw członkowskich (odpowiednio Polska i inny
    kraj Unii). Stosownie zatem do art. 28 ust.1 ustawy miejscem świadczenia
    przedmiotowej usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z
    zastrzeżeniem ust.3.

    Ust. 3 art. 28 ustawy stanowi natomiast "w przypadku gdy nabywca usługi, o
    której mowa w ust.1 i2, podał dla tej czynności świadczącemu
    wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer pod którym jest
    zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na
    terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa
    członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest
    terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer."

    Zatem jeżeli kontrahent zagraniczny podał Podatnikowi w/w numer
    identyfikacyjny, usługę transportową uznaje się za wykonaną poza terytorium
    kraju, a więc nie podlegającą w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i
    usług. W tej sytuacji miejscem świadczenia przedmiotowej usługi będzie kraj
    nabywcy, zaś osobą zobowiązaną do rozliczenia tego podatku będzie nabywca
    usługi wg zasad wynikających z przepisów obowiązujących w kraju nabywcy.

    Powyższa czynność winna zostać zgodnie z art. 106 ust.2 ustawy
    udokumentowana fakturą VAT, wg zasad wskazanych w § 30 rozporządzenia
    Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym
    podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu
    ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają
    zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U nr 97, poz.971)
    . I tak faktury te nie muszą zawierać stawki podatku oraz kwoty należności
    wraz z podatkiem, muszą jednak posiadać adnotacje, że podatek zostanie
    rozliczony przez nabywcę. Powinny również zawierać numer, pod którym nabywca
    usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na
    terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju.

    Obowiązujące w podatku od towarów i usług przepisy nie wykluczają możliwości
    wystawienia jednej faktury dokumentującej zarówno czynności opodatkowane
    (wewnątrzwspólnotową dostawę towarów) oraz nie podlegające opodatkowaniu na
    terytorium kraju (usługa transportowa, dla której podatnikiem jest nabywca).

    Należy również wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy podatnik ma
    prawo do odliczenia podatku naliczonego w zakresie, w jakim usługi te
    podlegałyby opodatkowaniu, gdyby zostały wykonane w Polsce a podatnik
    posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi
    czynnościami.

    W sytuacji gdyby dostawa towaru i usługa transportowa objęte były jedną
    umową, to dodatkowe koszty poniesione przez Podatnika w związku z dostawą
    towarów lub świadczeniem usług, takie jak np. prowizja, koszty opakowania,
    transportu, ubezpieczenia zwiększają wartość dokonanej czynności a tym samym
    podstawę opodatkowania. Powyższe dotyczy kosztów bezpośrednio związanych z
    zasadniczą dostawą towarów lub świadczeniem usługi, które zwiększają łączną
    kwotę należną z tytułu transakcji. Zasada włączenia w/w świadczeń do
    podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których
    ciężar został przerzucony na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnej pozycji
    (odrębnego świadczenia), lecz przyjmuje się je jako element świadczenia
    zasadniczego, i stosuje się stawkę podatkową właściwą dla świadczenia
    zasadniczego.

    pozdrawiam

  • 15. Data: 2006-01-26 09:26:09
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    my way wrote:
    > z tego co niżej wynika, że oboje mamy rację, a wszystko zależy od
    > umowy. Nadal jednak obstawiam, że najprościej byłoby gdyby to
    > przewoźnik bezpośrednio obciążał odbiorcę

    Pewnie, że tak jest najprościej.
    Nie zmieni to jednak faktu, że na Zachodzie
    odbierają nas jak jakichś popaprańców,
    gdzie każda firma za te same czynności
    wystawia inaczej fakturę.
    I co sobie myśli klient,