  • 1. Data: 2006-02-23 15:39:47
    Temat: ewidencja sprzedaży
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Pozwalam sobie wrócić do tematu ewidencji sprzedaży, jeszcze z listopada
    ( http://tinyurl.com/ono2n ).

    Przemogłem się, i przeczytałem jeszcze raz rozporządzenie w sprawie
    KPiR, no i nie wiem dalej jak jest z tą ewidencją sprzedaży.

    Z lektury grupy wynika że mogę robić to tak:
    - na każde zdarzenie wystawiam rachunek który składam "na kupce".
    - zakup wpisuję w ewidencję sprzedaży
    - pod koniec miesiąca ujmuję rachunki w KPiR (niezupełnie wiem co
    wtedy robię z tą ewidencją sprzedaży, jakieś podsumowanie?).

    Problem w tym, że wg. rozporządzenia (http://podatki.pl/akty/260803.htm)

    "§ 8. 1. Jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało
    powierzone biuru rachunkowemu, podatnik jest obowiązany:
    (...)2) prowadzić w miejscu wykonywania działalności ewidencję
    sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3(...)"

    no i potem

    "§ 19. 1. Zapisy w księdze dotyczące przychodów ze sprzedaży wyrobów,
    towarów handlowych i usług są dokonywane na podstawie wystawionych
    faktur, a w przypadku sprzedaży nie udokumentowanej fakturami - na
    podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym w
    jednej kwocie wykazana jest wartość tych przychodów za dany dzień, o ile
    nie jest prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy zastosowaniu
    kas rejestrujących.

    2. Zapisów, o których mowa w ust. 1, dokonuje się jeden raz dziennie po
    zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu
    następnym, z zastrzeżeniem § 20 ust. 2 i 3 oraz § 30.
    (...)
    6. Podatnicy prowadzący ewidencję, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2,
    mogą dokonywać zapisów dotyczących przychodu, wykazanych w tej
    ewidencji, w jednej pozycji na koniec każdego miesiąca."

    No i gdybym korzystał z usług biura, wtedy sprawa jasna. §8.2 nakazuje
    mi używanie ewidencji, raz na miesiąc chodzę do biura z tą ewidencją.

    Jednak KPiRuję się sam, więc wydaje mi się że ewidencji prowadzić nie
    mogę (tzn mogę, ale §19.6 mnie nie dotyczy, więc tak czy inaczej jest
    obowiązek wynikający z §19.1 i §19.2 - wpisywania do KPiR codziennie).

    Czy mam rację, i metoda wpisywania samodzielnego rachunków raz na
    miesiąc odpada, czy też nadinterpretuję przepisy?.

    p. m.

  • 2. Data: 2006-02-25 13:41:42
    Temat: Re: ewidencja sprzedaży
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Feb 2006, mvoicem wrote:

> [...]
    > używanie ewidencji, raz na miesiąc chodzę do biura z tą ewidencją.
    >
    > Jednak KPiRuję się sam, więc wydaje mi się że ewidencji prowadzić nie mogę

    Obstawiam że wydaje ci się :)

    +++
    § 21.
    1. Jeżeli podatnik prowadzi odrębną ewidencję, o której mowa
    w art. 109 ust. 1 lub 3 ustawy o VAT, zapisy w księdze dotyczące
    przychodów ze sprzedaży towarów i usług mogą być dokonywane
    na koniec miesiąca łączną kwotą wynikającą z miesięcznego
    zestawienia sporządzonego na podstawie danych wynikających
    z tej ewidencji.
    ---

    I polecam sprawdzenie co jest w art.109.1 ustawy o VAT nim wyskoczysz
    na mnie że VATowcem nie jesteś, bo inaczej będę się odgryzał ;)

    I jeszcze regulacja szczegółowa która mogłaby stanowić zupełnie
    niezależną podstawę prawną:
    +++
    § 30.
    1. W razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy
    są dokonywane w porządku chronologicznym [...]
    [...]
    3. Podatnicy mogą dokonywać wpisów do księgi na zasadach określonych
    w ust. 1 pod warunkiem prowadzenia równocześnie ewidencji,
    o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2.
    Warunek ten nie dotyczy podatników dokonujących sprzedaży
    dokumentowanej wyłącznie fakturami.
    ---

    --
    pozdrowienia, Gotfryd