  • 1. Data: 2006-03-03 16:14:20
    Temat: faktura na zaliczkę a przychód
    Od: "r@v" <r...@v...pl>

    Witam Grupowiczów,
    czy mogę zaliczyć sobie do przychodu zaliczkę, jaką pobrałem i na którą
    wystawiłem klientowi fakturę VAT ?
    Chodzi mi o wpisanie zaliczki do przychodu w dniu wystawienia faktury VAT.

    --

    r@v

    Są trzy rodzaje matematyków:
    tacy którzy potrafią liczyć
    i tacy, którzy liczyć nie potrafią.

  • 2. Data: 2006-03-06 09:52:24
    Temat: Re: faktura na zaliczkę a przychód
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Mar 2006, r@v wrote:

> [...]
    > wystawiłem klientowi fakturę VAT ?
    > Chodzi mi o wpisanie zaliczki do przychodu w dniu wystawienia faktury VAT.

    Hm... mam rozumieć że chcesz rozważań dla 3 przypadków rozliczania
    podatku, czyli PK, KPiR, ryczałtu ?
    W myśl niżej przedstawionych uwag, wydaje mi się że na PK nie.
    Na ryczałcie nie wiem :>
    A co do KPiR, to mamy dwa przepisy:
    +++
    Art. 14.
    1. Za przychód z działalności, [...]
    1c. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się,
    z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, dzień wystawienia faktury (rachunku),
    nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym:
    1) wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub
    2) wykonano usługę [...]
    3) otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia - w pozostałych przypadkach.
    [...]
    1f. Jeżeli podatnik:
    1) jest podatnikiem podatku od towarów i usług niekorzystającym
    ze zwolnienia od tego podatku oraz
    2) prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, oraz
    3) ewidencjonuje przychody w dacie wystawienia faktury, zgodnie
    z odrębnymi przepisami
    - za datę powstania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury
    [...] dzień, w którym faktura powinna być wystawiona [...]
    ---

    Oraz drugi, też art.14:
    +++
    3. Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się:
    1) pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw
    towarów iusług, które zostaną wykonane w następnych okresach
    sprawozdawczych [...]
    ---

    Mi wychodzi ze przepis art.14.3 jest przepisem szczegółowszym od
    przepisu o księgowaniu na KPiR VAT z datą wystawienia f-ry - jest
    zapisany PÓŹNIEJ, zawiera *wyłączenie* i wyraźnie zapisano że
    dotyczy CAŁYCH ustępów .1 i .2, a więc również przepisu szczegółowego
    art.14.1f z podpunktami.

    Wniosek: nie, kwota z faktury zaliczkowej nie jest przychodem dla
    podatku dochodowego.

    Na pytanie czy błędne zaksięgowanie takiej f-ry może spowodować
    jakieś konsekwencje - powiem że nie sądzę, szczególnie jeśli w danym
    roku (podatkowym) umowa zostanie zrealizowana :)

    Bo to jest osobne pytanie: czy jak się wpisze nieprawidłowo, ale:
    - wpisze się
    - nie spowoduje to obniżenia zaliczki ani podatku
    ...to chyba trudno karę znaleźć.

    Czyli... nie wolno, ale chyba można ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-03-06 10:11:02
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > - wpisze się
    > - nie spowoduje to obniżenia zaliczki ani podatku

    Mogą próbować potraktować to jako wadliwość księgi.

  • 4. Data: 2006-03-10 11:36:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Mar 2006, jureq wrote:

    > Mogą próbować potraktować to jako wadliwość księgi.

    Podaj skkutki prawne jakie może to wywołać - bo nierzetelności
    to bym się bał, zaniżenia kwoty podatku też (sankcje w postaci
    "oszacowania").
    Upomnienie ??

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2006-03-17 13:32:55
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > Podaj skkutki prawne jakie może to wywołać - bo nierzetelności
    > to bym się bał, zaniżenia kwoty podatku też (sankcje w postaci
    > "oszacowania").
    > Upomnienie ??

    Art. 61. § 1. Kto nierzetelnie prowadzi księgę,
    podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych.
    § 2. W wypadku mniejszej wagi, sprawca czynu
    zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny za wykroczenie
    skarbowe.
    § 3. Karze określonej w § 2 podlega także ten, kto wadliwie prowadzi księgę.