  • 1. Data: 2006-03-03 14:21:26
    Temat: Pozyczka pieniezna.
    Od: "Piotr" <pjj1"usun_to"@polbox.pl>

    Chce pozyczyc pewne kwoty pieniedzy zarowno od rodziny jak i od znajomych.
    Oczywiscie oni domagaja sie spisania stosownych umow.

    1) Czy musze te umowy sporzadzac notarialnie czy tez moga byc odreczne?
    2) Czy musze te umwoy zglaszac/rejestrowac w US?
    3) Jesli odp na pyt 2) jest twierdzaca, a tego nie zrobie to co mi grozi?

  • 2. Data: 2006-03-03 21:20:41
    Temat: Re: Pozyczka pieniezna.
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "Piotr" <pjj1"usun_to"@polbox.pl> napisał w wiadomości
    > Chce pozyczyc pewne kwoty pieniedzy zarowno od rodziny jak i od znajomych.
    > Oczywiscie oni domagaja sie spisania stosownych umow.

    A moze weksel by im wystarczyl?

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2006-03-03 21:24:35
    Od: "Piotr" <p...@u...to.o2.pl>

    > A moze weksel by im wystarczyl?
    >
    > Pozdrawiam
    > SDD

    Nie chca o tym slyszec.
    Musi byc umowa.

  • 4. Data: 2006-03-03 21:39:00
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Użytkownik "Piotr" <p...@u...to.o2.pl> napisał w wiadomości

    > Nie chca o tym slyszec.
    > Musi byc umowa.

    Hehe - widocznie wola mniej korzystne rozwiazania :)

    Pozdrawiam
    SDD

  • 5. Data: 2006-03-04 13:37:49
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Piotr wrote:
    > Chce pozyczyc pewne kwoty pieniedzy zarowno od rodziny jak i od znajomych.
    > Oczywiscie oni domagaja sie spisania stosownych umow.
    >
    > 1) Czy musze te umowy sporzadzac notarialnie czy tez moga byc odreczne?

    Nie muszą być notarialne.

    > 2) Czy musze te umwoy zglaszac/rejestrowac w US?

    Tak, należy sie US 2% podatku od umowy pożyczki.
    Przy czym:
    a) umowy pożyczki do 1000 zł są zwolnione i nie trzeba ich zgłaszać.
    (suma pożyczek z 12 miesięcy < 1000 zł)
    b) umowy pożyczki od osób należących do I grupy (rodzice, rodzeństwo) są
    zwolnione do kwoty 9637 zł ( suma pożyczek z ostatnich 5 lat ma być <
    9637) są zwolnione i nie trzeba ich zgłaszać

    > 3) Jesli odp na pyt 2) jest twierdzaca, a tego nie zrobie to co mi grozi?

    W kodeksie karno skarbowym są przewidziane jakieś tam kary, plus
    (musiałbym sprawdzić) czy umowy pożyczki to dotyczy: 2% z odsetkami.

    ale akurat na pkt 3) to strzelam z odpowiedzią.

  • 6. Data: 2006-03-04 14:55:41
    Od: "K." <k...@o...pl>

    > A moze weksel by im wystarczyl?

    Oczywiście z deklaracją wekslową :-)

    K.

  • 7. Data: 2006-03-06 09:55:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Mar 2006, SDD wrote:

    > Użytkownik "Piotr" <p...@u...to.o2.pl> napisał

    > Hehe - widocznie wola mniej korzystne rozwiazania :)

    No, weksel pewną wadę ma - mianowicie trzeba go umieć przeczytać
    ze zrozumieniem. Jako osobnik nie zajmujący się na codzień
    wekslami sprawdził bym dwa razy co biorę (choćby na www.weksel.pl),
    a jak owa rodzinka:
    1. nie wie co to weksel
    albo co gosza:
    2. zna kogoś co to "wtopił na wekslu" (ze sławetnym zapisem
    "bez kosztów" na przykład)
    ... to ja się nie dziwię że wolą gorsze rozwiązania :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2006-03-06 10:07:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Mar 2006, witek wrote:

> [...]
    [...]
    > Tak, należy sie US 2% podatku od umowy pożyczki.
    [...]
    > W kodeksie karno skarbowym są przewidziane jakieś tam kary,

    Ja bym tylko zaakcentował: ew. kara może dotyczyć *niezapłacenia
    podatku*. Nie braku pisemnej umowy :)

    Pisemna umowa pożyczki jest mało warta, znaczenie mają:
    - umowa notarialna (wg KC)
    - dowód spełnienia umowy, jeśli umowa została wykonana (też wg KC).

    Czyli jeśli umowy nie zawiera się notarialnie (ja się w zupełności
    zgadzam że dla omawianego przypaku pewnie nie ma sensu!) to nie
    liczy się umowa.
    Liczy się dokumentacja jej realizacji - czyli dowód przekazania
    pieniędzy!!!
    A to NIE JEST UMOWA!

    Drę się głośno i wyraźnie, bo im dłużej czytam grupę (a to już jest
    parę lat) to wyraźniej widzę że jakoś w Polsce nie ma zrozumienia
    dla słów którymi się posługujemy. Taka "umowa" na przykład.

    Umowa dowodzi że "umówiono się".
    I umowa pisemna, ustna albo na skinienie ręki że ktoś komuś
    coś pożyczy z mocy prawa jest nieważna.
    Więc nie należy się od niej podatek.
    Natomiast jak zostanie WYKONANA, czyli nastąpi WYDANIE przedmiotu
    darowizny - to TEN DOWÓD ma znaczenie dla udowodnienia podstawy
    opodatkowania!

    Nie umowa - jej WYKONANIE. Dowód wykonania się liczy, nie dowód umowy
    (jeśli nie jest notarialna).

    To tak jak z fakturami - faktura nie dowodzi niczego, poza zdaniem
    jej wystawcy[1]. Dowodem są protokoły odbioru, wydania, przyjęcia
    pieniędzy...
    [1] oczywiście poza przypadkiem kiedy odbiorca upoważnił wystawcę do
    dokumentowania jego woli - taki wypadek niedawno opisywano chyba
    w RP :)
    Ale wtedy dowodem był dokument upoważnienia...

    No to się rozpisałem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2006-03-06 12:31:03
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > 2. zna kogoś co to "wtopił na wekslu" (ze sławetnym zapisem
    > "bez kosztów" na przykład)
    > ... to ja się nie dziwię że wolą gorsze rozwiązania :)

    Przypomnij mi, Gotfrydzie, co takiego jest w klauzuli "bez kosztów", że
    łączysz ją z możliwością oszukania, czy przechytrzenia wystawcy? Tak naprawdę to
    klauzula ta jest wobec wystawce obojętna... A w przypadku niewykupienia weksla
    może nawet oszczędzić jego kieszeń (nie poniesie kosztów notariusza).

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 10. Data: 2006-03-10 11:31:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 6 Mar 2006, Liwiusz wrote:

    > Przypomnij mi, Gotfrydzie, co takiego jest w klauzuli "bez kosztów", że
    > łączysz ją z możliwością oszukania, czy przechytrzenia wystawcy?

    Nie łączę, bo wystawcy nie dotyczy.
    Zacytuję:

    Po prostu - jak ktoś wie że ktoś inny wtopił przez niedopatrzenie
    formalności to przyjmie za założenie iż "weksel trudny jest i lepiej
    nie ryzykować pakowania się w takie wynalazki".
    Mimo że go to nie dotyczy!

    > klauzula ta jest wobec wystawce obojętna... A w przypadku niewykupienia weksla
    > może nawet oszczędzić jego kieszeń (nie poniesie kosztów notariusza).

    :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)