  • 11. Data: 2002-12-24 08:04:12
    Temat: Re: faktura przed sprzedaza
    Od: kocki <a...@a...pl>

    Uz.ytkownik kocki napisa?:
    > Czy moge wystawic klientowi fakture na towar, ktorego sam jeszcze nie
    > nabylem? Mam dostarczyc klientowi okreslana partie towaru. Czesc juz
    > mam, czesc jest niedostepna w hurtowni. Przy czym ceny sa juz
    > uzgodnione. Czy moge to wszystko zafakturowac od razu?

    Witam

    OK. Przepraszam za brak szczegolow tyle co trafilem na ta grupe i troche
    brakuje mi obeznania. Firma jest prowadzona na KPiR + rejestry
    sprzedazy/zakupow (nie kasowo). Wymyslilem to tak, ze posle klientowi
    proforme, klient zaplaci, wystawie fakturke i wszystko powinno byc ok?
    Koientowi zalezy by zaplacic w grudniu, mnie by sprzedac towar... no a
    jak to na koncu roq bywa - nie ma go w hurtowni. Ale wiem, ze bedzie
    (mam go juz zamowiony). Qrcze, zalamie sie jak sie okaze, ze z tego
    powodu moge nie dokonac transakcji.

    Kocki

  • 12. Data: 2002-12-24 09:09:41
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    napisał w wiadomości

    > Nie byłem to chyba ja, ale przypomnę że była z tego powodu
    > afera: któryś urząd skarbowy podważył kontrahentom hurtowni
    > faktury (hurtem): na poszczególnych "papierach" była godzina
    > i US miał ewidentny dowód że faktura została wystawiona
    > przed wydaniem towaru - a postanowił tak właśnie interpretować
    > sprzedaż :>
    > Owszem, głupota (i nie pamiętam jak się skończyła) - ale...
    > Pamiętam że proponowałem wtedy naliczać 1 grosz "za przechowywanie
    > towaru w depozycie" :>

    Krotkie wspomnienie z dyskusji z prawnikami.
    Trzeba zajrzec do KC. Sprawdzic przepisy odnosnie sprzedazy i przniesienia
    wlasnosci rzeczy oznaczonych "co do gatunku" i "co do tożsamosci". Ja sie
    nie podejmuje rozstrzygac czy mozna sprzedac cos zanim sie samemu to
    kupilo/otrzymalo fakture/otrzymalo towar.

    Ale zastanawia mnie handel walutami. Przeciez na porzadku dziennym sa
    transakcje sprzedazy walut do banku w momencie, gdy sie ich jeszcze nie
    posiada/nie zakupilo.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 13. Data: 2002-12-24 09:12:24
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Krzysztof-Piasecki" <k...@i...pl> napisał w
    wiadomości news:au88n9$62u$1@news.tpi.pl...

    > Mam w tym wszystkim jedna pewna wiadomosc:
    > Zdarzyl sie taki kontroler skarbowy, który kazal placic VAT 2 razy:
    najpierw
    > od faktury za to, ze byla wystawiona przed sprzedaza (choc jeszcze nie
    > dokonano sprzedazy -

    Co to znaczy "nie dokonano sprzedazy" ?
    Moze wlasnie dokonano.

    > VAT nalezy sie takze od faktury wystawionej, jesli nie
    > bylo obowiazku podatkowego) i drugi raz od czynnosci sprzedazy.

    W swietle jednego z ostatnioch wyrokow NSA to juz chyba nie jest pewna
    wiadomosc.

    Karol

  • 14. Data: 2002-12-24 10:42:55
    Temat: Re[2]: faktura przed sprzedaza
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    k> OK. Przepraszam za brak szczegolow tyle co trafilem na ta grupe i troche
    k> brakuje mi obeznania. Firma jest prowadzona na KPiR + rejestry
    k> sprzedazy/zakupow (nie kasowo). Wymyslilem to tak, ze posle klientowi
    k> proforme, klient zaplaci, wystawie fakturke i wszystko powinno byc ok?
    k> Koientowi zalezy by zaplacic w grudniu,

    wKF: by zaplacic czy by wrzucic w koszty?

    k> mnie by sprzedac towar... no a
    k> jak to na koncu roq bywa - nie ma go w hurtowni.

    k> Ale wiem, ze bedzie
    k> (mam go juz zamowiony). Qrcze, zalamie sie jak sie okaze, ze z tego
    k> powodu moge nie dokonac transakcji.
    k> Kocki

    A czy wykluczone jest zawarcie z dostawca umowy kupna-sprzedazy (na
    razie bez faktury zakupu)?

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 15. Data: 2002-12-24 10:43:15
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    Dnia 24 grudnia 2002 o godzinie (00:57:02) napisano:
    GSld> [...]

    GSld> Dla porządku - chodziło o przypadek przeciwny (możliwość
    GSld> sprzedania towaru dla którego brak faktury zakupu): nie
    GSld> że faktura przychodzi przed towarem, ale towar przed fakturą
    GSld> i chcemy go sprzedać *przed* datą wystawienia faktury zakupu.

    Jesli dobrze rozumiem, to chodzi Ci o dylemat: czy mozna wystawic
    fakture sprzedazy, majac towar, a nie majac na niego faktury zakupu?
    Jesli tak, to nie do konca o to chodzilo, bo IMHO problem jest nieco
    inny i w dodatku dwuetapowy:

    1) nie chodzi o samo "sprzedanie towaru, dla ktorego brak faktury
    zakupu", ale o to, ze nie tylko nie ma faktury zakupu, ale nie ma tez
    i umowy kupna-sprzedazy towaru, co autor watku napisal (przynajmniej
    tak wynika ze sformulowania: "nie nabylem").

    2) wtedy dopiero powstaje druga kwestia, czy mozna wystawic fakture
    przed sprzedaniem/wydaniem towaru.

    W powyzszej sytuacji, pomijajac problem sprzedazy w swietle KC, widze
    problem z UKS-em: przychodza i widza sprzedaz towarow, ktore nie
    pojawily sie wczesniej w ksiegach. I dokopuja za to (mozliwe ze i
    dostawcy - za nieujawniona sprzedaz :)). Potem patrza, a tu zakup
    towarow, ktorych na magazynie nie uswiadczysz, bo sprzedane. Przychod
    nieujawniony, znaczy sie, ze oszustwo. I dokopuja tez/lub za to.

    To jest gorne ograniczenie, a nie dolne. Jesli na fakturze jest data
    wystawienia x grudnia, a data sprzedazy jest x+5 grudnia? Na logike
    nie powinno byc to problemem. Ale przepisow nie mam pod reka.

    GSld> Pamiętam że proponowałem wtedy naliczać 1 grosz "za przechowywanie
    GSld> towaru w depozycie" :>
    GSld> Pozdrowienia, Gotfryd

    Mozna tez bylo argumentowac, ze wystawienie faktury to czynnosc dlugotrwala
    i drukarka zanim skonczy drukowac, a sprzedawca i kupujacy sie
    podpisza to towar jest juz wydany :)

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl

  • 16. Data: 2002-12-24 11:11:04
    Od: kocki <a...@a...pl>

    Uz.ytkownik Krzysztof A. Ziembik napisa?:
> [...]
    > k> Koientowi zalezy by zaplacic w grudniu,
    >
    > wKF: by zaplacic czy by wrzucic w koszty?

    Zapewne chodzi o koszty. Ale czy to istotne? Klient zaplaci, ja mam
    zapewniona transakcje. Jesli nie zalatwie tego papierkowo w tym
    miesiacu, (dostawa ma byc na pocz. stycznia) to moze sie okazac, ze w
    styczniu klient juz tego nie bedzie chcial, i moge sie pozegnac z
    zarobkiem, oczywiscie dzieki naszemu kochanemu prawu.

> [...]
    > k> powodu moge nie dokonac transakcji.
    > k> Kocki
    >
    > A czy wykluczone jest zawarcie z dostawca umowy kupna-sprzedazy (na

    Hmm.. moze nie, ale co to da? Ogolnie myslalem by powolac sie na to, iz
    jesli dostane 50% lub wiecej wplaty wartosci towaru jestem zobowiazany
    nie dalej niz w przeciagu 7 dni wystawic fakture vat. Nie ma tam mowy ze
    jestem zobowiazany dostarczyc w tym czasie towar, bo to juz reguluja
    chyba ustalenia miedzy mna a klientem. Tylko z dopswiadczenia wiem, ze
    US ma swoj poglad na wiele spraw i ich interpretacje prawne moga byc
    baaardzo odmienne :(
    Wlasciwie co to komu szkodzi. Teoretycznie panstwo zarabia na tym, bo
    musze zaplacic VAT i pod. dochodowy od kwoty bezkosztowej czyli wiekszy.
    Ogolnie sa do przodu, ale coz, na to sie zapewne nie powolam jak
    powiedza ze tak jest zle :(

    Kocki

  • 17. Data: 2002-12-25 21:49:01
    Temat: Re: Re[2]: faktura przed sprzedaza
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On 24 Dec 2002, Krzysztof A. Ziembik wrote:
    [...]
    >+ 1) nie chodzi o samo "sprzedanie towaru, dla ktorego brak faktury
    >+ zakupu", ale o to, ze nie tylko nie ma faktury zakupu, ale nie ma tez
    >+ i umowy kupna-sprzedazy towaru, co autor watku napisal

    Umowy mogłoby nie być, ale rzeczywiście - nie ma towaru...
    [...]
> [...]
    >+ >>+ towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 39 i § 40."
    >+
    >+ To jest gorne ograniczenie, a nie dolne.

    Oczywiście, przecież "normalnie" fakturę wystawia się w dniu
    wydania towaru :)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 18. Data: 2002-12-25 21:58:37
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Dec 2002, Karol wrote:
    [...]
    >+ Ale zastanawia mnie handel walutami. Przeciez na porzadku dziennym sa
    >+ transakcje sprzedazy walut do banku w momencie, gdy sie ich jeszcze nie
    >+ posiada/nie zakupilo.

    Nie ma problemu z przepisami VAT :) bo "nie dotyczy" !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 19. Data: 2002-12-27 07:41:46
    Od: Kocki <a...@a...pl>

    Dzieki za wypowiedzi, choc dalej nie wiem - moge czy nie :) US pewnie na
    pytanie mi nie odpowie, a nawet gdyby odpowiedzial, to i tak ciezko
    byloby zaufac takiej wypowiedzi.

    Kocki

  • 20. Data: 2002-12-27 18:29:55
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Uzytkownik "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne" <s...@s...com.pl>
    napisal w wiadomosci
    tanpol.com.pl...
    > On Tue, 24 Dec 2002, Karol wrote:
    > [...]
    >
    > Nie ma problemu z przepisami VAT :) bo "nie dotyczy" !

    To zalozmy teoretycznie, ze "dotycza" :-)

    Karol