    From: "szymek" <c...@n...poczta.onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: fakturowanie w KPiR, konto bankowe a DG
    Date: Thu, 14 Feb 2008 02:10:23 +0100

    Witam (juz po raz kolejny :)

    Prowadze jednosobowa DG i prowadze KPiR. Mam do Was kilka pytan w sprawie
    wprowadzania do KPiR faktur, rachunków, dowodów wewnętrznych itd. Sorka za
    drobiazgowosc, ale lubie miec pelny poglad na sprawe. Głównie chodzi mi o
    date z jaką księgować te dowody, a oto kilka takich przykładowych sytuacji
    (w [] nawiasie co powiedziala mi jedna z miejscowych ksiegowych).

    1. Kupuje sobie coś w sklepie lub hurtowni u mnie w miescie, osobiście.
    Płace gotówka lub karta płatnicza. F-ra/rachunek mam wystawiony w dniu
    sprzedaży mi "coś". Logika mi podpowiada, ze do KPir wprowadzam pozycje z
    datą sprzedaży = datą wystawienia faktury (tym bardziej ze na f-rze jest
    adnotacja/stempel ze zaplacone gotówka). [ks. mówi: data sprzedazy czyli
    wyst. faktury].

    2. Sytuacja podobna ale po fakture ide kilka dni potem. Data sprzedazy
    (kiedy zaplacilem) jest inna jak data wystawienia faktury. Z jaką datą
    ksiegowac taka f-re/rachunek w kpir? [ks. mówi: data sprzedaży]

    3. Kupuje cos na zamowienie gdzies przez net, przez telefon albo w jeszcze
    inny sposób.
    a) zamówniony towar idzie to do mnie pocztą/kurierem. Odbiór bez pobrania.
    Otwieram paczke a tam f-ra z datą sprzedaży taką kiedy zamawialem towar ale
    adnotacja ze płatne przelewem w terminie X dni (albo konkretna graniczna
    data). Płace przelewem internetowym lub na poczcie lub w banku. Z jaką datą
    ksiegowac taka f-re/rachunek w kpir? Z datą sprzedaży (zazwyczaj =dacie
    wyst. f-ry), czy moze z datą wykonania przelewu za te f-re, czy moze po
    prostu ostatniego dnia terminu płatności? [ks. mówi: data sprzedaży]
    b) zamówniony towar idzie to do mnie pocztą/kurierem. Odbiór od kuriera/z
    poczty za pobraniem - płace. Otwieram paczke a tam f-ra z datą sprzedaży
    taką kiedy zamawialem towar ale adnotacja ze płatne za pobraniem. Z jaką
    datą ksiegowac taka f-re/rachunek w kpir? Z datą sprzedaży (zazwyczaj =dacie
    wyst. f-ry), czy moze z datą pobrania? [ks. mówi: data sprzedaży]

    4. Cholerne f-ry za media (prąd, gaz, woda) i telefony. Faktury sa
    wystawiane gdzies i zanim je skopertują, wyslą i mi je poczta doręczy mija
    kilka-kilkanascie dni. Co wtedy? Ksieguje z datami ich wystawienia, czy
    ostatnim dniem terminu płatności. Czy moze z datą, kiedy je ureguluje za
    pomoca przelewu (wtedy data wykonania przelewu) bądź datą polecenia przelewu
    (jesli takowe jest).

    5. Moje rachunki wystawiane innym.
    Co gdy ten "inny" placi gotówka (kase mam od razu),
    a co gdy ten "inny" płaci przelewem (kase mam po jakims czasie)?
    Logika mowi mi ze ksieguje z data ich wystawienia. Podobnie rozumuje w
    przypadku sporzadzania dowodów wewnetrznych z ewidencji sprzedaży, opłat
    bankowych i pocztowych itp. Czy nie myle sie.

    I sprawa druga. Mam jedno konto bankowe, zwiazane z DG (zgloszone do US).
    Laduja tam przelewy za wystaione przeze mnie innym osobom rachunki, czasem
    sam wpłacam tam swoje zarobione miliony dolarów. Ale uzywam tez tego konta
    do placenia podczas swojego prywatnego życia (place r-ki domowe, allegro,
    zakupy i inne pierdy).

    Bank informuje mnie tylko w pozycjach na wyciagu ze potrąca za: prowadzenie
    konta, sumarycznie za polecenia przelewu, sumarycznie za zlecone przelewy
    internetowe. Rocznie tego sie uzbiera kilkaset zlotych.

    Wiem ze moge odliczyc oplaty bankowe zwiazane z DG. Tylko teraz jak?
    Wszystko sobie moge na koniec miesiaca odliczac? Czy moze konieczne jest
    wyszczególnienie ktore przelewy byly w ramach DG a ktore prywatne, czy
    wszystkie moge wliczyc jako DG, bo... konto mam powiazane z DG? Doradzcie.

    --
    Pozdrawiam, szymek.