  • 1. Data: 2008-02-14 01:10:23
    Temat: fakturowanie w KPiR, konto bankowe a DG
    Od: "szymek" <c...@n...poczta.onet.pl>

    Witam (juz po raz kolejny :)

    Prowadze jednosobowa DG i prowadze KPiR. Mam do Was kilka pytan w sprawie
    wprowadzania do KPiR faktur, rachunków, dowodów wewnętrznych itd. Sorka za
    drobiazgowosc, ale lubie miec pelny poglad na sprawe. Głównie chodzi mi o
    date z jaką księgować te dowody, a oto kilka takich przykładowych sytuacji
    (w [] nawiasie co powiedziala mi jedna z miejscowych ksiegowych).

    1. Kupuje sobie coś w sklepie lub hurtowni u mnie w miescie, osobiście.
    Płace gotówka lub karta płatnicza. F-ra/rachunek mam wystawiony w dniu
    sprzedaży mi "coś". Logika mi podpowiada, ze do KPir wprowadzam pozycje z
    datą sprzedaży = datą wystawienia faktury (tym bardziej ze na f-rze jest
    adnotacja/stempel ze zaplacone gotówka). [ks. mówi: data sprzedazy czyli
    wyst. faktury].

    2. Sytuacja podobna ale po fakture ide kilka dni potem. Data sprzedazy
    (kiedy zaplacilem) jest inna jak data wystawienia faktury. Z jaką datą
    ksiegowac taka f-re/rachunek w kpir? [ks. mówi: data sprzedaży]

    3. Kupuje cos na zamowienie gdzies przez net, przez telefon albo w jeszcze
    inny sposób.
    a) zamówniony towar idzie to do mnie pocztą/kurierem. Odbiór bez pobrania.
    Otwieram paczke a tam f-ra z datą sprzedaży taką kiedy zamawialem towar ale
    adnotacja ze płatne przelewem w terminie X dni (albo konkretna graniczna
    data). Płace przelewem internetowym lub na poczcie lub w banku. Z jaką datą
    ksiegowac taka f-re/rachunek w kpir? Z datą sprzedaży (zazwyczaj =dacie
    wyst. f-ry), czy moze z datą wykonania przelewu za te f-re, czy moze po
    prostu ostatniego dnia terminu płatności? [ks. mówi: data sprzedaży]
    b) zamówniony towar idzie to do mnie pocztą/kurierem. Odbiór od kuriera/z
    poczty za pobraniem - płace. Otwieram paczke a tam f-ra z datą sprzedaży
    taką kiedy zamawialem towar ale adnotacja ze płatne za pobraniem. Z jaką
    datą ksiegowac taka f-re/rachunek w kpir? Z datą sprzedaży (zazwyczaj =dacie
    wyst. f-ry), czy moze z datą pobrania? [ks. mówi: data sprzedaży]

    4. Cholerne f-ry za media (prąd, gaz, woda) i telefony. Faktury sa
    wystawiane gdzies i zanim je skopertują, wyslą i mi je poczta doręczy mija
    kilka-kilkanascie dni. Co wtedy? Ksieguje z datami ich wystawienia, czy
    ostatnim dniem terminu płatności. Czy moze z datą, kiedy je ureguluje za
    pomoca przelewu (wtedy data wykonania przelewu) bądź datą polecenia przelewu
    (jesli takowe jest).

    5. Moje rachunki wystawiane innym.
    Co gdy ten "inny" placi gotówka (kase mam od razu),
    a co gdy ten "inny" płaci przelewem (kase mam po jakims czasie)?
    Logika mowi mi ze ksieguje z data ich wystawienia. Podobnie rozumuje w
    przypadku sporzadzania dowodów wewnetrznych z ewidencji sprzedaży, opłat
    bankowych i pocztowych itp. Czy nie myle sie.

    I sprawa druga. Mam jedno konto bankowe, zwiazane z DG (zgloszone do US).
    Laduja tam przelewy za wystaione przeze mnie innym osobom rachunki, czasem
    sam wpłacam tam swoje zarobione miliony dolarów. Ale uzywam tez tego konta
    do placenia podczas swojego prywatnego życia (place r-ki domowe, allegro,
    zakupy i inne pierdy).

    Bank informuje mnie tylko w pozycjach na wyciagu ze potrąca za: prowadzenie
    konta, sumarycznie za polecenia przelewu, sumarycznie za zlecone przelewy
    internetowe. Rocznie tego sie uzbiera kilkaset zlotych.

    Wiem ze moge odliczyc oplaty bankowe zwiazane z DG. Tylko teraz jak?
    Wszystko sobie moge na koniec miesiaca odliczac? Czy moze konieczne jest
    wyszczególnienie ktore przelewy byly w ramach DG a ktore prywatne, czy
    wszystkie moge wliczyc jako DG, bo... konto mam powiazane z DG? Doradzcie.

    --
    Pozdrawiam, szymek.

  • 2. Data: 2008-02-14 06:37:14
    Temat: Re: fakturowanie w KPiR, konto bankowe a DG
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    szymek w <news:fp04gm$q0u$1@atlantis.news.tpi.pl>:

    > Doradzcie.

    Może się ktoś z uprawnieniami zlituje ;P

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 3. Data: 2008-02-14 08:08:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Feb 2008, szymek wrote:

    > 2. Sytuacja podobna ale po fakture ide kilka dni potem. Data sprzedazy
    > (kiedy zaplacilem)

    wKF: to nie jest data sprzedaży. Znaczy "kiedy zapłaciłem" nie jest
    wyznacznikiem określającym domyślnie datę sprzedaży.
    Sama sprzedaż jest umową, więc data owa zostaje wyznaczona umownie,
    przy czym:
    - dla VAT jest oddzielna definicja "sprzedaży":
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    ...art.2..22, wskazująca iż sprzedażą jest "dostawa", którą dalej w ww.
    ustawie w art. 7 zdefiniowali jako "przeniesienie prawa dysponowania jak
    właściciel", co już wyraźniej (i nieumownie) określono w KC; zakładając
    że nie był to samochód o podanym numerze rejestracyjnym ani dajmy na
    to sokowirówka o *konkretnym* numerze seryjnym, lecz "rzecz oznaczona
    tylko co do gatunku", to mamy:
    _117.html
    ...w art.155.2 jasną regulację.
    - dla dochodowego też są specyficzne regulacje:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...dotyczące prawa zaliczenia w KUP, *różne* dla strony przychodu
    (sprzedawcy) i kosztów (kupującego), dla KUP w żadnym przypadku nie
    są związane z faktem zapłaty :O

    Wyjątkiem do ww. IMHO jest jedynie przypadek kasowego rozliczania VAT.

    No to sobie poprotestowałem :)
    Żeby coś było ontopicznie, to pod dyskusję można by podać ew. możliwość
    rozpatrywania daty sprzedaży (w rozumieniu KC) jako daty wydania towaru,
    a (dla celów podatkowych) daty wystawienia f-ry i kombinować miedzy nimi :)

    Plus pozostaje pytanie o regulacje szczegółowe.
    Czyli trzeba dodać: a JAKĄ ROLĘ GOSPODARCZĄ pełni "to coś"?
    Po polsku: inaczej towar hanlowy lub materiały, inaczej wyposażenie...

    A co do pytań:

    > Doradzcie.

    ...to dotyczy całego posta czy tylko pytania "bankowego"?
    Uwaga Toma nie jest bezprzedmiotowym dowcipem, nie wiadomo kto
    i kiedy "przyjdzie na rząd" i np. postanowi wyegzekwować przepisy
    o doradztwie podatkowym :P (do okresu przedawnienia wstecz).

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2008-02-14 09:14:39
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 14-02-2008 o 02:10:23 szymek <c...@n...poczta.onet.pl>
    napisał(a):

    Ja podyskutuję tylko :)

    Ad 1/2/3/4 - zasada ogólna: księgujesz zawsze z datą faktury,
    chyba że jest to wyjątek w postaci: towaru handlowego/materiału,
    czegoś co trzeba albo chcesz amortyzować itd. Zakładam
    że księgujesz koszty wg 22.4 updof, bo od 2007 roku jawny memoriał
    nie ma większego sensu, chyba że ktoś jest masochistą.

    Ad 5 - zasada ogólna: przychód masz wtedy, kiedy jest on należny - chyba
    że wcześniej
    ktoś Ci zapłaci. Data wystawienia rachunku/faktury nie ma większego
    znaczenia(chociaż
    ja pilnuję żeby się pokrywały, tak dla mniejszego zamieszania)

    pozdr,
    tommyz

  • 5. Data: 2008-02-14 11:30:26
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 14 Feb 2008 10:14:39 +0100, t...@o...pl napisał(a):

    > Ja podyskutuję tylko :)

    Ja też.

> [...]
    > że księgujesz koszty wg 22.4 updof, bo od 2007 roku jawny memoriał
    > nie ma większego sensu, chyba że ktoś jest masochistą.

    Zgoda.

    > Ad 5 - zasada ogólna: przychód masz wtedy, kiedy jest on należny -

    Wyjaśnijmy żeby ktoś nie wysnuł błędnych wniosków. "Należne" to nie znaczy
    to samo co "wymagalne". Jeśli sprzedasz komuś towar z płatnością odroczoną
    o miesiąc to zapłata będzie należna od dnia sprzedaży a wymagalna dopiero
    mieiąc później. W zasadzie można przyjąć, że przychód jest w dacie
    wykonania usługi/sprzedaży towaru.

    > chyba
    > że wcześniej
    > ktoś Ci zapłaci.

    Protestuję stanowczo. Przedpłata nie jest przychodem w podatku dochodowym.

    > Data wystawienia rachunku/faktury nie ma większego znaczenia(chociaż ja
    > pilnuję żeby się pokrywały, tak dla mniejszego zamieszania)

    Albo z powodu ustawowych wymagań na termin wystawienia faktury.

  • 6. Data: 2008-02-14 12:34:35
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 14-02-2008 o 12:30:26 jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    napisał(a):

    > Protestuję stanowczo. Przedpłata nie jest przychodem w podatku
    > dochodowym.

    nie chodziło mi o przedpłatę, tylko o sytuację w której
    dzień przed odbiorem butów od szewca wpłacasz mu na konto
    kasę za tę konkretną usługę której cenę znasz.

    pozdr,
    tommyz

  • 7. Data: 2008-02-14 12:43:00
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    t...@o...pl pisze:

    > nie chodziło mi o przedpłatę, tylko o sytuację w której
    > dzień przed odbiorem butów od szewca wpłacasz mu na konto
    > kasę za tę konkretną usługę której cenę znasz.

    To jest właśnie przedpłata.
    Szewc będzie miał przychód jak odbierzesz buty, nie jak wpłyną mu na
    konto pieniądze. Wtedy co najwyżej musi naliczyć VAT o ile jest VATowcem.

    Poza wszystkim innym zapłata za towar/usługę nie ma związku z momentem
    uzyskania przychodu w działalności gospodarczej, jak byśmy tej zapłaty
    nie nazwali.

    Jak byś się nie wyginał, Twoje stwierdzenie pozostaje nieprawdziwe.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 8. Data: 2008-02-14 12:50:29
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 14-02-2008 o 13:43:00 Maddy <m...@e...com.pl> napisał(a):

> [...]
    > nie nazwali.
    >
    > Jak byś się nie wyginał, Twoje stwierdzenie pozostaje nieprawdziwe.

    Ok, to jak zinterpretować to:

    14.1c. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się,
    z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa
    majątkowego
    lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż
    dzień:
    1) wystawienia faktury albo
    2) uregulowania należności.

    Ja to rozumiem tak, że jeśli już coś dla kogoś robię, a ten ktoś zapłaci
    mi zanim
    skończę, to mam przychód w chwili zapłaty.

    Przedpłatę rozumiem tak, że ktoś wpłaca mi pieniądze zanim cokolwiek
    zacznę - jako warunek
    rozpoczęcia działań.

    Przecież gdyby przedpłata była tożsama z zapłatą przed ukończeniem usługi,
    to ten 14.1c.2 byłby martwym przepisem?

    pozdr,
    tommyz

  • 9. Data: 2008-02-14 12:58:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Feb 2008, Maddy wrote:

    > To jest właśnie przedpłata.
    > Szewc będzie miał przychód jak odbierzesz buty, nie jak wpłyną mu na konto
    > pieniądze. Wtedy co najwyżej musi naliczyć VAT o ile jest VATowcem.

    Protestuję.
    Jak odbierze buty to odbierze buty, przychód może powstać wcześniej.
    Skoro szewc już ma pieniądze, to ma przychód z dniem wykonania usługi,
    czyli wtedy kiedy położy je na półce "do odbioru".

    > Poza wszystkim innym zapłata za towar/usługę nie ma związku z momentem
    > uzyskania przychodu w działalności gospodarczej, jak byśmy tej zapłaty nie
    > nazwali.

    Właśnie jest taki mały poręczny haczyk, który sobie kiedyś poobracałem
    na wszystkie strony, i tak mi wyszło dla przypadku kiedy *mamy
    przedpłatę*, z umowy wynika że pieniądze *są wymagalne* dlatego
    że usługa *została wykonana*, a faktury nie ma...
    o tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    1c. Za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się,
    z zastrzeżeniem ust. 1e, 1h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa
    majštkowego lub wykonania usługi, albo częœciowego wykonania usługi,
    nie póŸniej niż dzień:
    1) wystawienia faktury albo
    2) uregulowania należnoœci.
    ---

    ...przy czym rozumiem iż jest
    (nie później) niż (wystawienie_f-ry albo uregulowanie)
    ...z czego by wynikało, że dopuszczając prawidłowe (rozłączne) znaczenie
    słowa "albo" ustawodawca wyłączył przychód jeśli jednocześnie wystawiono
    f-rę i uregulowano należność :) (ale za to nie ręczę :>)

    Co "do zasady" oczywiście się zgadzam (że normalnie wpłata za usługę
    nie stanowi przychodu).

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2008-02-14 13:08:31
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    t...@o...pl pisze:

> [...]
    > majątkowego
    > lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż

    NALEŻNOŚCI. Przed wykonaniem usługi/wydanie towaru zapłata nie jest
    jeszcze NALEŻNA.

    > Przecież gdyby przedpłata była tożsama z zapłatą przed ukończeniem usługi,
    > to ten 14.1c.2 byłby martwym przepisem?

    Niektórym to się nie chce się przeczytać całego artykułu.
    Bo po co, pierwsze zdanie wystarczy, nie?

    3. Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się:
    1) pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw
    towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach
    sprawozdawczych, a także otrzymanych pożyczek i kredytów oraz zwróconych
    pożyczek, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek,

    Wszystkie przepisy znasz tylko z pierwszego zdania? Strach się bać.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813