  • 1. Data: 2007-05-16 18:14:42
    Temat: handel w internecie / komis
    Od: "kadmon" <k...@n...pl>

    witam,

    chciałbym założyć firmę, która działałaby w taki sposób:

    1. inna firma posiada towar
    2. ja wystawiam go na sprzedaż w sklepie internetowym, ewentualnie na
    aukcjach - w tym momencie działa to jak komis - mam z daną firma umowę
    mówiącą o zasadach
    3. klient kupuje towar - wpłaca mi należność
    4. ja pozostawiam na koncie umówiony procent, a resztę przelewam firmie -
    właścicielom towaru lub przelewam wszystko, a firmy dostaję umówioną
    prowizję

    Jak to rozwiązać? Podobno jest mozliwa działalnośc gospodarcza opisana
    właśnie jako komis. Nie chcę się potem tłumaczyć z wpłat, które nie są moim
    przychodem, ale chce rozliczyć realne zarobki, czyli umówiony z właścicielem
    towaru procent od sprzedaży. Czy są jakieś wzory umów komisowych? Pewnik
    jest jeden - ja nie kupuję towaru, ale obsługuje jego sprzedaż i za to
    pobieram opłatę. Może pytanie jest lamerskie, ale nigdy nie miałem
    styczności z procesem zakładania firmy, a nie chcę popełnic błędów na etapie
    planowania.

    z góry dziękuję za sugestie i alternatywne pomysły

    pozdrawiam

    --

    kadmon

  • 2. Data: 2007-05-16 20:52:15
    Temat: Re: handel w internecie / komis
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 16 May 2007, kadmon wrote:

    > Jak to rozwiązać? Podobno jest mozliwa działalnośc gospodarcza opisana
    > właśnie jako komis.

    Ściślej - działalność jako taka oparta jest na realizacji
    umów. Różnych - o dzieło, zlecenia, budowlanych... duży
    spis umów jest w podstawowym akcie prawnym:
    _117.html
    ...i te które mają swoje nazwy określane są jako "umowy
    nazwane".
    Znajdziesz wśród nich również umowy komisu :)

    > Nie chcę się potem tłumaczyć z wpłat, które nie są moim
    > przychodem, ale chce rozliczyć realne zarobki, czyli umówiony z właścicielem
    > towaru procent od sprzedaży.

    No i dobrze.
    Przepisy podatkowe (na stronie wyżej znajdziesz ustawy m.in.
    o podatku dochodowym oraz VAT) opisują również zasady rozliczania
    podatku, a przepisy wykonawcze (np. rozporządzenie o prowadzeniu
    KPiR) stanowią np. o obowiązkowych ewidencjach - co w nie
    ujmować.

    > Pewnik
    > jest jeden - ja nie kupuję towaru, ale obsługuje jego sprzedaż i za to
    > pobieram opłatę.

    To jest "legalnie opisana czynność". Trzeba zwrócić uwagę, ze
    w opisywanym przypadku, od naszego wejścia do UE i zmianie przepisów
    o VAT, bazą jest "wydanie towaru celem rozporządzania", co skutkuje
    w ten deseń że teraz są (przy komisie) *dwie* czynności "wydania"
    i będą *dwie* faktury - mimo, że transakcja jest jedna.

    > Może pytanie jest lamerskie, ale nigdy nie miałem
    > styczności z procesem zakładania firmy, a nie chcę popełnic błędów na etapie
    > planowania.

    Założenie pierwsze: za przestrzeganie przepisów odpowiada prowadzący
    firmę. Tego nie da się "złożyć na kark" np. biura podatkowego, więc
    nie od rzeczy byłoby te przepisy przeczytać sobie do poduszki ;)

    FYI: "od zawsze" rekomenduję przejrzenie archiwów tej grupy, przejrzenie
    tak "na początek" ze 3000 czy 4000 postów nie jest czczą sugestią,
    i być może wpadniesz na to dlaczego Ci tak radzę ;)

    Niezależnie od strony merytorycznej działa to tak, że potykając się
    to o jeden problem a to o inny spór, pozornie "teraz mi niepotrzebny",
    zapoznasz się z pojęciami tudzież pułapkami.
    Tego nie da się samemu wyłapać "znikąd" :|

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-05-16 21:11:21
    Od: "kadmon" <k...@n...pl>

    bardzo dziękuje za tę garść cennych informacji. Kamień spadł mi z serca - bo
    wychodzi na to ze wykombinowany pomysł nie jest do konca od czapy! Jeszcze
    raz dziekuje i pozdrawiam!

    --

    kadmon