  • 1. Data: 2007-02-23 18:48:09
    Temat: jak ksiegowac wynagrodzenie?
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    Hej

    Czy wolno - przy KPiR - księgować wypłatę wynagrodzenia jako jeden wspólny
    zapis w lutym, gdy:
    - pracownik otrzymał wypłatę 31 stycznia
    - ZUS i PIT zostały odprowadzone odpowiednio 15 i 20 lutego?

    Wiem, że na pewno poprawnie byłoby:
    - zaksięgować wypłatę netto pracownika w KPiR 31.01. na podstawie dowodu
    wewnętrznego lub listy płac
    - zaksięgować ZUS 15.02.
    - zaksięgować PIT 20.02.

    Czy jednak jakaś interpretacja dopuszcza, żeby nie rozbijać tego tak, tylko
    zaksięgować całość jedym wpisem w KPiR dopiero w lutym (np. 20.02)?

    Zakładam, że nie mam sytuacji przełomu roku. Koszta poniesione rzeczywiście
    w danym roku księguję w odpowiednim roku.

    SIM

  • 2. Data: 2007-02-23 22:16:34
    Temat: Re: jak ksiegowac wynagrodzenie?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Feb 2007, XYZ wrote:

> [...]
    > zapis w lutym, gdy:
    > - pracownik otrzymał wypłatę 31 stycznia
    > - ZUS i PIT zostały odprowadzone odpowiednio 15 i 20 lutego?

    Ups... spróbuję zachwiać tę pewność :)

    > - zaksięgować wypłatę netto pracownika w KPiR 31.01. na podstawie dowodu
    > wewnętrznego lub listy płac
    > - zaksięgować ZUS 15.02.
    > - zaksięgować PIT 20.02.

    Tak sie zastanawiam... dlaczego tak?
    Wyjaśniam że nie wiem, bo pracowników nie mam :) ale na zdrowy rozum
    składka *pracownicza* oraz PIT są pobierane *z wynagrodzenia*.
    Idea jest taka, że pracodawca ma kwotę *brutto*, tę kwotę musi "postawić
    do dyspozycji" - w tym kwotę netto dla pracownika zaś składki dla ZUS
    i US odpowiednio.
    O ile się nie mylę, owa teoria ma szersze implikacje w postaci:
    - karalności za nieodprowadzenie składek; w myśl wyżej przedstawionego
    algorytmu w momencie "postawienia do dyspozycji pracownika" kwoty
    wynagrodzenia, płatnik dysponuje kwotą *brutto* z której rezerwuje
    stosowną część i jak z tą "rezerwacją" coś zrobi, to ją ukradł
    (i tak to jest traktowane, jak czyn równoważny kradzieży - 3 lata bodaj)
    - ochrony rzeczonych składek przed egzekucją, np. komorniczą. Bo to już
    *nie są* pieniądze pracodawcy, lecz pieniądze pracownika powierzone
    do wpłaty na rzecz US i ZUS.

    > Czy jednak jakaś interpretacja dopuszcza, żeby nie rozbijać tego tak, tylko
    > zaksięgować całość jedym wpisem w KPiR dopiero w lutym (np. 20.02)?

    IMO jednym wpisem (acz *nie* piszę o "składkach pracodawcy", lecz
    wyłącznie pobieranych z wymagrodzenia), ale z dnia "postawienia do
    dyspozycji pracownika"!

    Coś źle kombinuję?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-02-26 08:35:32
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 23 Feb 2007 23:16:34 +0100, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Coś źle kombinuję?

    Pomijasz część składek płaconych z pieniędzy pracodawcy. Tu nie da się
    nijak odliczyć przed 20.02 (chyba, że faktycznie zapłaci wcześniej)

  • 4. Data: 2007-02-26 19:23:03
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    > Pomijasz część składek płaconych z pieniędzy pracodawcy. Tu nie da się
    > nijak odliczyć przed 20.02 (chyba, że faktycznie zapłaci wcześniej)

    Mój kłopot jest trochę inny:

    Przelewy zlecone są np. 31 stycznia.
    Jeśli wszystkie wychodzą 31 stycznia, wiem, że księguję brutto w styczniu, a
    ZUS pracodawcy oraz FP+FGŚP w lutym (najczęściej 15 lutego; PIT mnie nie
    interesuje, bo on zawiera się w brutto zaksięgowanej w styczniu - muszę go
    zapłacić do 20. dnia miesiąca i niezależnie od zapłaty księguję).

    Co jednak z wypłatami, które ujęte na styczniowej liście płac wyszły z banku
    np. 1 lutego?

    I tu pytanie: CZY WOLNO księgować łącznie całą listę płac np. 15 lutego,
    czyli gdy wyjdą już wszystkie przelewy (wynagrodzenie netto, ZUS pracownika
    i pracodawcy)?

    SIM