  • 11. Data: 2014-04-03 15:12:38
    Temat: Re: jak się rozliczyć z US
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello podatnik,

    > Jeszcze nic, bo na razie nie wiem co z tym zrobić, na wysłanie pita mam
    > jeszcze trochę czasu.

    Ale zgłosić brak PITa do pracodawcy, brak umowy o pracę do PIP i
    poprosić ZUS o sprawdzenie, czy były odprowadzane poprawnie składki
    możesz. Do końca miesiąca mało czasu dostaje a trzy kontrole naraz
    może Twojego ,,pracodawcę" dorwą.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 12. Data: 2014-04-03 15:20:21
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-04-03 14:16, podatnik wrote:
    > Umowa była na pierwsze dwa miesiące (zlecenie), potem umowy nie było, ja
    > pracowałem dalej, dostawałem nowe obowiązki, nowe polecenia, wykonywałem
    > je, dostawałem wynagrodzenie wedle widzimisię pracodawcy. Ja dopiero

    A ile to konkretnie było? Może załapałeś się na opodatkowanie
    zryczałtowane i wtedy zleceniodawca nie wystawia PITa.

    > przy wypełnianiu pita się zorientowałem ze nie miałem za ten okres
    > umowy, nie dostałem PIT11 i niem wiem jak się rozliczyć. Dla ułatwienia
    > można założyć ze umowa pracy była ustna, ale dowodów na to nie ma,
    > zresztą żeby umowa ustna byłą umową o pracę to zdaje się musi zawierać
    > pewne ustawowe założenia które nie wiadomo czy zaszły.

    Wprawdzie umowę o pracę możesz *zawrzeć* w dowolnej formie, nawet na
    migi jak sugerował Cef, ale powinna wtedy zostać w ciągi 7(?) dni
    potwierdzona.

    Jeśli nie masz na ten temat dowodów to IMHO nie warto drążyć tematu i
    raczej należałoby przyjąć, że "przedłużyła" Ci się umowa zlecenie (jak
    sugerował Gotfryd).

    A co najwyżej, jeśli masz w tym jakiś interes, próbować przekwalifikować
    umowę zlecenie na umowę o pracę, uzasadniając to (w sądzie) tak jak to
    zrobiłeś w pierwszym poście.

    Ale kluczowe jest stwierdzenie ile zarabiałeś i czy potrafisz to udowodnić.

    Piotrek

  • 13. Data: 2014-04-03 17:31:34
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-04-03 14:06, podatnik pisze:

    > Jeszcze nic, bo na razie nie wiem co z tym zrobić, na wysłanie pita mam
    > jeszcze trochę czasu.

    Policz ile dostałeś - w sumie przecież wystawiałeś rachunki, nieprawdaż?
    Albo potraktuj jak brutto (tzn najlepiej założyć, że nikt
    nie odprowadził żadnych zaliczek) - i po sprawie.
    Skoro już i tak powiadomiłeś US, że nie odprowadzali zaliczek,
    to jak sprawa się odkręci będziesz mógł złożyć korektę i odzyskać swoje.

  • 14. Data: 2014-04-04 10:03:36
    Od: "podatnik" <K...@w...pl>

    Hello cef:
> [...]
    > Skoro już i tak powiadomiłeś US, że nie odprowadzali zaliczek,
    > to jak sprawa się odkręci będziesz mógł złożyć korektę i odzyskać swoje.

    Właśnie dostałem zwrotkę z poczty że listu poleconego z prośbą o PIT11 nie
    odebrano w terminie, albo adres działalności fałszywy, albo właściciel za
    granicą, albo notorycznie nic nie odbiera:)
    Żadnych rachunków nie wystawiałem, skoro nie było żadnej umowy to niby z
    jakiej paki miał bym wystawiać rachunki? W każdym razie większość kasy mam
    na konto od firmy, więc niby dlaczego maiłbym to liczyć jako brutto a nie
    netto od stosunku pracy? Dobrą radą jest spytanie w ZUS i pewnie w US czy
    firma odprowadzała zaliczki. Tak teraz sobie myślę jacy to są ci prywaciarze
    krwiopijcy, okraść, oszukać, wykorzystać i kupić sobie nową furę.

  • 15. Data: 2014-04-04 10:13:14
    Od: "podatnik" <K...@w...pl>

    Hello Piotrek:
    > A ile to konkretnie było? Może załapałeś się na opodatkowanie
    > zryczałtowane i wtedy zleceniodawca nie wystawia PITa.

    Ile czego było, miesięcy pracy? O co chodzi z tym zryczałtowanym
    opodatkowaniem gdzie nie trzeba pita wysyłać? Bo nawet jak tydzień
    pracowałem na zleceniu to pita dostawałem zawsze.

    > Wprawdzie umowę o pracę możesz *zawrzeć* w dowolnej formie,
    > nawet na migi jak sugerował Cef, ale powinna wtedy zostać w ciągi 7(?) dni
    > potwierdzona.

    No więc nie jest potwierdzona, więc nie ma dowodów jaka to była umowa a
    pieniądze są i wolał bym się z nich rozliczyć, bo to za małe pieniądze żeby
    ryzykować więzieniem, czy solidną grzywną.

    > Jeśli nie masz na ten temat dowodów to IMHO nie warto drążyć tematu
    > i raczej należałoby przyjąć, że "przedłużyła" Ci się umowa zlecenie

    Niby na jakiej podstawie coś miało by mi się przedłużać? Zdaje się że nawet
    zlecenie powyżej trzech miesięcy z rzędu zamienia się w stosunek pracy
    automatycznie. Zresztą nieważne czy zlecenie,stosunek pracy, czy co innego,
    jak to w picie rozliczyć?

    > Ale kluczowe jest stwierdzenie ile zarabiałeś i czy potrafisz to
    > udowodnić.

    Akurat potrafię udowodnić, ale jak bym nie potrafił to chyba są jakieś
    pensje minimalne, prawda?

  • 16. Data: 2014-04-04 11:24:09
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello podatnik,

    Friday, April 4, 2014, 10:03:36 AM, you wrote:

> [...]
    > na konto od firmy, więc niby dlaczego maiłbym to liczyć jako brutto a nie

    Dlatego, że nie ma podkładki na odprowadzenie podatków. Z czystej
    ostrożności podałbym kwoty udokumentowane przelewami lub
    pokwitowaniami jako przychód brutto. Zaliczki na podatek - zero - nie
    masz podstawy na wpisanie czegokolwiek innego.

    > Dobrą radą jest spytanie w ZUS i pewnie w US czy firma odprowadzała
    > zaliczki.

    Złóż deklaracje i zapłać podatek (jeśli wyjdzie coś do zapłaty). Od
    tego nie uciekniesz. Walczyć z pracodawcą i urzędami możesz i trzy
    lata.

    > Tak teraz sobie myślę jacy to są ci prywaciarze
    > krwiopijcy, okraść, oszukać, wykorzystać i kupić sobie nową furę.

    Nie wszyscy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 17. Data: 2014-04-04 11:59:38
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-04-04 10:03, podatnik pisze:
    > Hello cef:
    >

    > Żadnych rachunków nie wystawiałem, skoro nie było żadnej umowy to niby z
    > jakiej paki miał bym wystawiać rachunki?

    Przecież pisałeś, że była umowa zlecenie i ktoś tu w uzupełnieniu dodał,
    że się przedłużyła. Pewnie rachunek wystawili za Ciebie a Ty go kiedyś
    tam parafawałeś.

    W każdym razie większość kasy
    > mam na konto od firmy, więc niby dlaczego maiłbym to liczyć jako brutto
    > a nie netto od stosunku pracy?

    Dlatego, że nie wiesz jak to rozliczono.
    Skoro przelewem to tym bardziej firma musiała zadbać o kwity u siebie,
    ale nie wiesz jak rozliczyli - może wcale.
    Gdybym ja Ci dał kasę - ot tak - to musiałbyś przyjąć, że to brutto.

  • 18. Data: 2014-04-05 11:21:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Apr 2014, podatnik wrote:

    > Żadnych rachunków nie wystawiałem, skoro nie było żadnej umowy to niby
    > z jakiej paki miał bym wystawiać rachunki?

    Z takiej paki, że chciałeś pieniędzy.
    Za wyświadczoną usługę.
    Ty komuś robisz (cokolwiek), on w zamian płaci - to jest umowa.
    W szczególności jak zdarzyło się więcej niż raz (dla ustalenia
    uwagi, jakby to było "prowadzenie cudzej sprawy bez zlecenia",
    dla podatku wyszło by tak samo, niemniej *ponowne* takie zdarzenie
    dowodzi, że strony się na przyjęte rozwiązanie zgadzają).
    I wcale nie musi być na piśmie.

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2014-04-05 23:59:24
    Od: "podatnik" <K...@w...pl>

    Hello cef:
    > Przecież pisałeś, że była umowa zlecenie i ktoś tu w uzupełnieniu dodał,
    > że się przedłużyła. Pewnie rachunek wystawili za Ciebie a Ty go kiedyś tam
    > parafawałeś.

    Były tylko dwie umowy a ja pracowałem prawie rok.

> [...]
    > u siebie, ale nie wiesz jak rozliczyli - może wcale.
    > Gdybym ja Ci dał kasę - ot tak - to musiałbyś przyjąć, że to brutto.

    Firma może coś spreparowała a może firma już nie istnieje, nie wiem.
    Gdybyś mnie zatrudniał to dawał byś mi kasę netto a brutto płacił do
    zus i us.
    Ja nie prowadzę działalności, nie świadczę usług, nie sprzedaję, nie
    wykonuję dzieł żebym kasę brutto pobierał. Ja świadczyłem pracę, taka była
    umowa i faktycznie spełniała wszystkie warunki stosunku pracy, więc nie mam
    nawet podstaw żebym podawał kwotę wpłat jako brutto, bo gdybym podał brutto
    to gdzie moja umowa dzieła, gdzie moja działalność?

    Wpisuje netto i czekam na zwrot kasy z US a co, gonić cwaniaków:)

  • 20. Data: 2014-04-06 00:51:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello podatnik,

    Saturday, April 5, 2014, 11:59:24 PM, you wrote:

    [...]

    > nawet podstaw żebym podawał kwotę wpłat jako brutto, bo gdybym podał brutto
    > to gdzie moja umowa dzieła, gdzie moja działalność?
    > Wpisuje netto

    Jakie netto? Wpisujesz to, co dostałeś. jako przychód i zero jako
    zaliczka. Nie posiadasz informacji na podstawie których mógłbyś wpisać
    cokolwiek innego.

    > i czekam na zwrot kasy z US a co, gonić cwaniaków:)

    I samemu oberwać przy okazji? Jaki sens?

    --
    Best regards,
    RoMan