  • 1. Data: 2003-02-24 13:57:55
    Temat: jak udowodnic zatrudnienie
    Od: "mike" <l...@p...onet.pl>

    Grupowicze Drodzy!
    Gdybym się wkurzyła na firmę, która wykorzystując wysokie bezrobocie
    tragicznie zalega z wypłatami i nie zamierza sformalizować ze mną
    zatrudnienia, i chciała zaprezentować urzędom kontrolnym, że ta firma jednak
    ludzi zatrudnia, nie odprowadzając składek i podatków, to jak mogę udowodnić
    (i przed jaką instytucją), że
    de facto jestem przez daną firmę zatrudniona, mimo że co miesiąc otrzymuję
    od niej umowę o dzieło do wykonania?

    Pdobno pomagają takie atrybuty jak:
    - stałe i wyznaczone miejsce pracy (tzn. lokal, biurko, przypisany nr
    telefonu)
    - firmowe wizytówki z danymi personalnymi oraz stanowiskiem w firmie (np.
    asystentka kierownika produkcji)
    - świadkowie - osoby pracujące w tej firmie

    Czy coś jeszcze?
    Sięgnęłabym po to jedynie w ostateczności, ale kto wie, czy takowa nie
    zaistnieje już niedługo.

    Pozdrowionka
    -Mike-

  • 2. Data: 2003-02-24 22:35:37
    Temat: Re: jak udowodnic zatrudnienie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Feb 2003, mike wrote:
    [...]
    >+ de facto jestem przez daną firmę zatrudniona,

    FYI: chciałaś pewnie powiedzić: "pracujesz".
    Na umowę o dzieło lub zlecenie zatrudniona IMHO jak
    najbardziej również jesteś zatrudniona !
    [...]
    >+ Pdobno pomagają takie atrybuty jak:
    >+ - stałe i wyznaczone miejsce pracy (tzn. lokal, biurko, przypisany nr
    >+ telefonu)

    Zajrzyj do KP - tam są sformalizowane właściwości umowy o pracę,
    a wcześniej (nim niektóre z zapisów zostały wpisane do ustawy)
    były już wyroki sądowe stwierdzające że to podstawa. Chodzi
    również m.in. w pracę w ustalonym harmonogramie.
    Dla przykładu KP jest tu:
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/prawo_praca.html
    [...]

    pzdr, Gotfryd

    BTW: właśnie przed chwilą w programie I PR "leciała" rozmowa
    w "tych klimatach". Z uwagami, że czasem "odważnego" reszta
    załogi ściga :>, bo pracodawca postanowił doprowadzić do
    zgodności stan zatrudnienia ze stanem faktycznym; przez
    wyniesienie się do innego województwa, oczywiście :(
    PS: ciekawe jaka byłaby twoja decyzja, oparta na zasadzie:
    "jest [załóżmy] 1300zł miesięcznie na twoją osobę. Wybierz
    rodzaj umowy którą zawrzemy !"
    PS": Kwota ok. 1300 nie jest zupełnie przypadkowa ;)