  • 1. Data: 2002-02-28 10:36:23
    Temat: jak wyrwać rachunek
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    To pytanie dla kogos kto miał stycznośc ze stwaorzyszeniami.

    Jest sobie stowarzyszenie nie prowadzące dzialaności gopodarczej.
    Stowarzyszenie organizuje konferencję, dla mnie ta konferencja wiąże
    sie bardzo z prowadzona działalnościa gospodarczą.
    Koszt tego to ok. 500zł, miło by było wrzucic to w KUP.
    I tu jest problem. Stowarzyszenie odmawia wystawieni rachunku lub
    faktury, zasłaniając sie tym że nie prowadzi działalności
    gospodarczej. Odsyłaja do jakiejs powiązanej firmy, ale tam ta sama
    konferencja kosztuje dwa razy drożej. Po odliczeniu 19% podatku i tak
    sie nie opłaca.
    Stowarzyszenie może mi ostatecznie wystawić potwierdzenie zapłaty, acz
    niechętnie i z oporami, więc nie wiem czy w ogóle je dostane.
    Tzn papierek : potwierdzamy przyjęcie ...zł jak opłaty akredytacyjnej
    dot. konferencji .... oraz kosztów zakwaterowania. Pieczątka, podpis.
    Jak go nie dostane, to pozostaje mi tylko wyciąg bankowy z konta
    osobistego jako dowód zapłaty.

    Zaznaczam że jest to konferencja jedyna w swoim rodzaju i nie znajdę
    nic innego o takiej tematyce.

    I tak się zastanawiam, czy rzeczywiście stowarzyszenie nie prowadzące
    dzialalności gospodarczej nie może wystawic zadnego rachunku.
    Ja rozumie że robią to po kosztach i że jest to non profit, ale żeby
    tak wszystko na gębę?
    Druga sprawa czy takie potwierdzenie zapłaty wystarczy żeby wrzucic to
    w koszty?
    A czy wystarczy potwierdzenie przelewu z banku (mogę takowe wyciągnąć)?
    Miał ktoś do czynienia z taka sytuacją?
    Juz nie mam siły sie kłucić.

    Maddy w rozterce

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 2. Data: 2002-02-28 11:39:41
    Temat: Re: jak wyrwać rachunek
    Od: "Pikorska Wiola" <p...@n...polexpo.com.pl>

    Nie miałam doczynienia ze stowarzyszeniemi ale one chyba mają jakieś zasady
    księgowości.Może mogliby wystawić notę księgową?
    Chociaż z przelewu można by księgować w koszty jeśli jest jakaś umowa( czy
    coś takiego) za co płacicie temu stowarzyszeniu.
    Przepraszam za brak konkretu ale rzeczywiści tylko gdybam.
    Jolka

  • 3. Data: 2002-02-28 11:50:33
    Od: "Karol" <a...@b...com>

    Użytkownik Maddy <m...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@i...pl...
> [...]
    > I tu jest problem. Stowarzyszenie odmawia wystawieni rachunku lub
    > faktury, zasłaniając sie tym że nie prowadzi działalności

    Czy wystawienie rachunku jest rownowazne z prowadzeniem dzialalnosci
    gospodarczej?

    Karol

  • 4. Data: 2002-02-28 12:29:26
    Od: "ania" <a...@e...pl_#@!%>

    wspolpracuje z stowarzyszeniem i z tego co wiem kazdemu za udzial w
    konferencji wystawiaja zwykle rachunki i to bez problemu

    stowarzyszenie nie prowadzi dzialalnosci gospodarczej - ale rachunki
    wystawia no i jest na pelnej ksiegowosci

    ania

  • 5. Data: 2002-02-28 12:41:27
    Temat: Re: Re: jak wyrwać rachunek
    Od: s...@s...pl (Sławomir Dąbrowski)

    >Czy wystawienie rachunku jest rownowazne z prowadzeniem dzialalnosci
    >gospodarczej?

    Stowarzyszenie może prowadzić księgi w sposób uproszczony jeżeli nie
    prowadzi działalności gospodarczej, jak ma działalność to zapomnij,
    tak jak firma, a to oznacza koszty, podatki, kłopoty. Pewnie dlatego
    tak się przed tym bronią.
    Czy rachunek jest równoznaczny z prowadzeniem działalności. Moim
    zdaniem nie. Decydujące znaczenie ma meritum sprawy a nie kwestie
    dokumentacyjne. Istotą działalności jest osiaganie dochodu,
    podejmowanie czynności z zamiarem osiągania dochodu. Definicja jest
    gdzieś tam w ustawiach o działalności gospodarczej. Jeżeli za
    uczestnictwo w szkoleniu stowarzyszenie żąda opłaty w wysokości
    kosztów organizacji, to nie jest to działalnością gospodarczą. Co
    innego jeżeli osiąga dochód. Chociaż jeżeli szkolenie odbywa się
    incydentalnie to wydaje mi się, że w dalszym ciągu nie jest to DG.
    Na miejscu Maddy starał bym się przekonać stowarzyszenie, że rachunek
    nie równa się DG. A jak by się nie udało to przynajmniej wziąłbym
    dowód wpłaty z ich pieczątką i moimi danymi pod to podpiął jakiś
    program szkolenia (jeśli jest) jako uzasadnienie poniesienia kosztu i
    wrzucił to w koszty. A jak nie to wyciąg z konta + program i też w
    koszty. W ustawie o książce podatkowej nie jest napisane, że wszystko
    należy dokumentować rachunkami.

    Sławomir Dąbrowski

  • 6. Data: 2002-02-28 13:34:59
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 28 Feb 2002, Karol wrote:

> [...]
    >+ > gospodarczej.
    >+
    >+ Czy wystawienie rachunku jest rownowazne z prowadzeniem dzialalnosci

    Nie wnikając "w problem stowarzyszenie" - to literalna
    odpowiedź brzmi: "nie".
    Jeśli wykonuję jako osoba nie prowadząca DG dzieło
    na rzecz jakiejś firmy to *ja* (jako strona umowy cywilno-
    prawnej) wystawiam *im* rachunek.
    Sądzę (tj. "gdybam", nie mylić z wiedzą) że takie "stowarzyszenie"
    mogłoby być potraktowane jak osoba nieDG, ale przepisologii
    nie znam :( (przy nieDG osobie fiz. trzeba ZA NIĄ zapłacić
    podatki [tj. zaliczki], a co ze stowarzyszeniem ?)

    >+ Karol

    Pozdrowienia, Gotfryd