  • 1. Data: 2005-06-02 08:50:53
    Temat: jaka forma umowa najkorzystniej?(pracownicy na zlecenie)
    Od: "Satellite" <s...@s...pl>

    Witam,

    Proszę o poradę w takiej sprawie :

    - Prowadzę firmę X
    - Firma Y potrzebuje hostessy

    - Moja firma może udostępnić Panią Z firmie Y.

    - Moja firma X wystawia firmie Y fakturę za usługę, a Pani Z. wypłaca
    uzgodnione z tą Panią wynagrodzenie.
    - Płacę oczywiście podatek tytułem kwoty uzyskanej od firmy Y,ale jak to
    rozwiązać z Pania Z. Czy : umowa zlecenie / o dzieło ? Pani Z. ma 17 lat -
    czy jest to w ogóle możliwe,aby z osobą niepełnoletnią podpisywać umowę w
    tym zakresie?

    Pani Z. dostanie za pracę ~200 zł,ode mnie,a ja ~400 zł z VAT od firmy X. ,
    czyli bardziej "sztuka dla sztuki",ale tu bardziej o przysługe dla osoby
    chcącej dorobic chodzi , niż o zysk, bo moją część i tak wchłonie podatek
    dochodowy i VAT

    Ile będę musiał odprowadzić za Panią Z. (od kwoty 200 zł)? Poradźcie
    ewentualnie,jak to rozliczyc , żeby się opłacało obu stronom - z tym,że mnie
    wystarczy zachować część potrzebną dla odprowadzenia VAT i dochodowego.
    Najlepiej,żeby Pani Z. dostała te swoje 200 zł.

    Pytanie może głupie,ale chciałbym ,aby ktoś mógł zarobić i by bylo to
    usankcjonowane wszystkimi możliwymi umowami.

    pozdrawiam i dziękuję serdecznie.

  • 2. Data: 2005-06-03 07:06:18
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Jun 2005, Satellite wrote:

    > + rozwiązać z Pania Z. Czy : umowa zlecenie / o dzieło ?

    W tej kwestii to sam poczytam ;)

    > + Pani Z. ma 17 lat -
    > + czy jest to w ogóle możliwe,aby z osobą niepełnoletnią podpisywać umowę w tym
    > + zakresie?

    Sprawdź dyskusje w archiwach grupy .prawo.
    Kodeks Cywilny określa trzy grupy osób fizycznych:
    - pełną zdolność do czynności prawnych
    - osoby z ograniczoną zdolnością do czynności prawnych
    - osoby bez zdolności prawnej

    W "normalnym" stanie rzeczy (nie ma ubezwłasnowolnienia, nie zawarła
    za zgodą sądu ślubu itepe) osoby od 13 do rozpoczęcia 18 lat są
    w środkowej grupie :)
    Umowę zawrzeć można, ale dopóki nie zostanie potwierdzona przez
    opiekuna prawnego skutki ze strony takiej osoby mogą być uchylone
    przez opiekuna.
    Po polsku: jak się nie chce mieć kłopotów to ma umowę podpisać owa
    osoba, zaś pod spodem opiekunowie - rodzice - mają podpisać "zgodę
    na zawarcie umowy" - art. 17 lub "potwierdzenie umowy" - art. 18
    Kodeksu Cywilnego. Przeczytaj cały dział I K.C. :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)