  • 1. Data: 2006-07-04 16:33:41
    Temat: jeszcze raz ZUS (rencista i DG)
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    Witam,

    zbliża mi się termin kolejnej operacji kręgosłupa, ale też pierwszej
    deklaracji ZUS (DG rozpocząłem z datą 15 czerwca). Mam więc pilne pytanie:
    przy rejestracji w ZUS panienka z okienka wpomniała niejasno, że jeżeli moja
    renta nie przekracza ileśtam ( a nie przekracza) oraz gdy nie osiągnę w
    danym miesiącu przychodu (a nie osiągnąłem), to deklarację składam ale nie
    płacę (nawet minimum, obowiązującego dla rozpoczynjących DG - zdrowotnego).
    Bardzo Was proszę o doinformowanie mnie i podstawę prawną.

    ---
    Piotr Wozniacki
    p.wozniacki@wirtualnapolska

  • 2. Data: 2006-07-04 17:22:37
    Temat: Re: jeszcze raz ZUS (rencista i DG)
    Od: "Majkaa" <m...@n...pl>

    Użytkownik "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl> napisał w
    wiadomości news:e8e5e2$5s4$1@nemesis.news.tpi.pl...
> [...]
    zdrowotnego).
    > Bardzo Was proszę o doinformowanie mnie i podstawę prawną.

    ---
    > Piotr Wozniacki
    > p.wozniacki@wirtualnapolska

    ZDROWOTNE PŁACĄ WSZYSCY, TYLKO NA UBEZPIECZENIE SPOŁECZNE NIE.

  • 3. Data: 2006-07-04 18:08:51
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Majkaa napisał(a):

    > ZDROWOTNE PŁACĄ WSZYSCY, TYLKO NA UBEZPIECZENIE SPOŁECZNE NIE.

    IMHO nie masz racji.

    Jeżeli renta nie przekracza minimalnego wynagrodzenia (obecnie 899,10pln) a
    miesięczne przychody z DG nie przekraczają 50% najniższej emerytury
    (obecnie najniższa emerytura wynosi 597,46pln) to składka na ubezpieczenie
    zdrowotne *nie_jest_opłacana*.

    USTAWA
    z dnia 27 sierpnia 2004 r.
    o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

    "Art.82 ust.8.
    Składka na ubezpieczenie zdrowotne nie jest opłacana przez osobę, której
    świadczenie emerytalne lub rentowe nie przekracza miesięcznie kwoty
    minimalnego wynagrodzenia, od tytułu do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia
    zdrowotnego, o którym mowa w art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. c, w przypadku gdy
    osoba ta:
    1) uzyskuje dodatkowe przychody z tego tytułu w wysokości
    nieprzekraczającej miesięcznie 50 % kwoty najniższej emerytury
    lub
    2) opłaca podatek dochodowy w formie karty podatkowej."

    i powołany art.66:
    "Art.66 ust.1.
    Obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają:
    1) osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi lub
    ubezpieczeniem społecznym rolników, które są:
    [...]
    c) osobami prowadzącymi działalność pozarolniczą lub osobami z nimi
    współpracującymi, [...]"

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 4. Data: 2006-07-04 18:15:11
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    "Docent" <docent@[WytnijTo]w.pl> wrote in message

> [...]
    > [...]
    > c) osobami prowadzącymi działalność pozarolniczą lub osobami z nimi

    O właśnie - o tym mówiła panienka z okienka.. No ale, skoro opinie są
    rozbieżne, jak mam postąpić? Nie lubię tego robić, ale w związku z trudną
    sytuacją życiową bardzo Was proszę o wyczerpującą radę

    Piotr

  • 5. Data: 2006-07-04 21:04:53
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 04-07-2006 o 20:15:11 Piotr Wozniacki <p...@w...pl>
    napisał:

    > O w?a?nie - o tym mówi?a panienka z okienka.. No ale, skoro opinie s?
    > rozbie?ne, jak mam post?piae? Nie lubi? tego robiae, ale w zwi?zku z trudn?
    > sytuacj? ?yciow? bardzo Was prosz? o wyczerpuj?c? rad?

    Przeczytaj uważnie ten fragment ustawy i będziesz miał wiadomość z
    peirwszej ręki
    jeśli to stosuje sie do Twojej sytuacji

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2006-07-05 08:52:42
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    "t" <r...@o...pl> wrote in message

    > Przeczytaj uważnie ten fragment ustawy i będziesz miał wiadomość z
    > peirwszej ręki
    > jeśli to stosuje sie do Twojej sytuacji
    >

    > pozdrawiam

    Tak też zrobiłem - Docent ma rację, stoi jak wół. Tylko ciekawe, że
    księgowość na www.ifirma.pl nie uwzględnia takiego przypadku...Upracie
    generuje DRA z kwotą 166 zdrowotnego, nawet ręczne poprawienie na 0,00 nie
    jest "widziane" przez system, który nie chce wygenerewać PIT-5 zanim nie
    zaksięguję przelewu do ZUS. Na mój e-mail do ifirmy dostałem odpowiedź, że
    mam płacić zdrowotne i już.

    Natomiast w Płatniku istnieje możliwość wygenerowania DRA ze wskazaniem
    tytułu ubezpieczenia zdrowotnego 05 12 2 0 i wpisaniem kwoty należnej 0,00 -
    weryfikator nie wyrzuca żadnych błędów.

    Mam pytanie: czy wybierając drogę elektroniczną, mogę przesyłać ZUSowi DRA
    wygenerowane przez Płatnika - i tyle, żadnych dodatkowych papierów?

    Dzięki za odpowiedzi. Już żyję czekającą mnie 11 lipca operacją, więc bardzo
    mi pomożecie...

    Piotr

  • 7. Data: 2006-07-05 09:15:09
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 05-07-2006 o 10:52:42 Piotr Wozniacki <p...@w...pl>
    napisał:

    > Mam pytanie: czy wybieraj?c drog? elektroniczn?, mog? przesy?aae ZUSowi
    > DRA
    > wygenerowane przez P?atnika - i tyle, ?adnych dodatkowych papierów?

    Jeśli ustawie nie ma żadnych obwarowań że coś tam musisz dostarczyć,
    oraz nie ma żadnych delegacji że w rozporządzeniu coś może być,
    to wysyłasz DRA i tyle.

    Tylko musisz jakos z ta ifirma odkrecic bo bedzie zle podatek do
    odprowadzenia
    naliczany do konca roku :)

    pozdrawiam

  • 8. Data: 2006-07-05 15:06:03
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Piotr Wozniacki napisał(a):

    > Mam pytanie: czy wybierając drogę elektroniczną, mogę przesyłać ZUSowi DRA
    > wygenerowane przez Płatnika - i tyle, żadnych dodatkowych papierów?

    IMHO - tak.
    Przekaz elektroniczny jest *podstawową* formą przekazywania dokumentów -
    zwolnieni z tego obowiązku są rozliczający składki za nie więcej niż 5 osób
    (*mogą* oni korzystać z formy papierowej).

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych:

    "Art. 47a. 1. Płatnicy składek są zobowiązani przekazywać zgłoszenia do
    ubezpieczeń społecznych, o których mowa w art. 36 ust. 10, imienne raporty
    miesięczne, o których mowa w art. 41 ust. 3, deklaracje rozliczeniowe, o
    których mowa w art. 46 ust. 4, inne dokumenty niezbędne do prowadzenia kont
    płatników składek i kont ubezpieczonych oraz korekty tych dokumentów
    poprzez teletransmisje danych w formie dokumentu elektronicznego z
    aktualnego programu informatycznego udostępnionego przez Zakład, z
    zastrzeżeniem ust. 1a -3.
    1a. Przepis ust. 1 stosuje się również do korekt zgłoszenia płatnika
    składek, z wyłączeniem przypadków określonych w art. 44 ust. 2.
    2. Płatnicy składek rozliczający składki nie więcej niż za 5 osób mogą
    przekazywać dokumenty, o których mowa w ust. 1, w formie dokumentu
    pisemnego według ustalonego wzoru albo w formie wydruku z aktualnego
    programu informatycznego udostępnionego przez Zakład.
    2a. Zakład ponosi koszty certyfikatów klucza publicznego wydawanych
    płatnikom składek przez wskazany przez Zakład podmiot świadczący usługi
    certyfikacyjne.
    3. W uzasadnionych przypadkach Zakład może upoważnić płatnika składek
    rozliczającego składki za więcej niż 5 osób do przekazywania dokumentów, o
    których mowa w ust. 1, w formie dokumentu pisemnego według ustalonego wzoru
    albo w formie wydruku lub poprzez nośniki elektroniczne w formie dokumentu

  • 9. Data: 2006-09-07 12:36:29
    Od: "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    Pozwalam sobie wyjątkowo pisać NAD cytatem, bo jest długi a nie chcę go
    ciąć:

    Otóż - korzystając z programu Płatnik - wypełniam i wysylam deklaracje DRA,
    wpisując kod tytułu ubezpieczenia 051220 (Osoba prowadząca pozarolniczą
    działalność gospodarczą mająca ustalone prawo do renty z tytułu niezdolności
    do pracy, dla której podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne
    stanowi zadeklarowana kwota nie niższa niż 60% kwoty przeciętnego
    miesięcznego wynagrodzenia)

    No i niestety - system ZUS wykrył "błąd systemowy" w moich deklaracjach -
    właśnie ów kod tytułu ubezpieczenia! Będę oczywiście sprawę wyjaśniał, ale
    proszę o opinie co robię źle abym był lepiej przygotowany.

    Dziękuję i pozdrawiam

    Piotr