  • 1. Data: 2002-04-21 18:11:43
    Temat: kasa i memoriał
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Mam mała zagwozdkę. Czy w ciągu roku można zmienić sposób zaliczania
    wydatków w koszty z kasowego na memoriałowy - księga przychodów i
    rozchodów.
    Sytuacja jest o tyle nie przyjemna, że metoda kasowa nie była uzgodniona z
    klientem przez biuro rachunkowe (wyjasnienie kobitki z biura - zawsze tak
    robimy i nikt nie miał zastrzeżeń), i "wylazła" przypadkiem, kiedy
    wynegocjował z podwykonawcami dłuższe terminy płatności i nagle w marcu nie
    miał _żadnych_ kosztów i wpadł w 40% podatek.
    Zabrał papiery z tego biura i przyszedł po radę.
    Ale moim zdanie nie mozna metody kasowej zmienić na memoriałową w ciągu roku
    podatkowego.
    Oczywiście, motoda kasowa dotyczyła tylko kosztów, przychody były księgowane
    memoriałowo.

    Czy da się to jakoś odkręcić? Korekta operacji w księdze od początku roku?

    Pytanko drugie - na jakim konkretnym przepisie opiera sie kasowa metoda
    uznawania kosztów? Nigdy w życiu jej nie stosowałam i jakoś nie mogę
    znaleźć podstawy prawnej.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 2. Data: 2002-04-21 21:01:46
    Temat: Re: kasa i memoriał
    Od: "Cezary F." <c...@i...pl>

    > Ale moim zdanie nie mozna metody kasowej zmienić na memoriałową w
    ciągu roku
    > podatkowego.

    Ano nie :-(

    > Pytanko drugie - na jakim konkretnym przepisie opiera sie kasowa
    metoda
    > uznawania kosztów? Nigdy w życiu jej nie stosowałam i jakoś nie mogę
    > znaleźć podstawy prawnej.

    To chyba raczej na memoriał potrzebny jest przepis, bo kasa wynika
    wprost
    z ustawy. Koszty uzyskania to wydatki poniesione w celu...(czyli
    zapłacone)

    CEZ

  • 3. Data: 2002-04-22 09:34:58
    Od: "fiskal" <m...@f...pl>

> [...]

    > memoriałowo.
    > Czy da się to jakoś odkręcić? Korekta operacji w księdze od początku roku?
    Ja bym zrobił korekty do wszystkich miesięcy stosując metodę memoriałową.

    > Pytanko drugie - na jakim konkretnym przepisie opiera sie kasowa metoda
    > uznawania kosztów? Nigdy w życiu jej nie stosowałam i jakoś nie mogę
    > znaleźć podstawy prawnej.
    Metody te wynikają z zasad ksiegowości - obie są dopuszczalne, ale w prawie
    podatkowym nie są wprost opisane. Generalnie stosuje się memoriałową. Jest
    ona honorowana przez aparat fiskalny.

    Mariusz Cieśla
    www.fiskal.pl

  • 4. Data: 2002-04-22 23:08:37
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "fiskal" <m...@f...pl> napisał w
    wiadomości

    > Metody te wynikają z zasad ksiegowości - obie są
    dopuszczalne, ale w prawie
    > podatkowym nie są wprost opisane. Generalnie
    stosuje się memoriałową. Jest
    > ona honorowana przez aparat fiskalny.

    A gdzie można w netcie troche o tych metodach
    poczytać, może jakieś linki ?

    Sark

  • 5. Data: 2002-04-23 07:26:43
    Temat: Re: Re: kasa i memoriał
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Dnia 02-04-23 01:08, Użytkownik Sark napisał:
    > Użytkownik "fiskal" <m...@f...pl> napisał w
    > wiadomości

    > dopuszczalne, ale w prawie

    > stosuje się memoriałową. Jest

    No więc znalazłam. Art. 22 ust. 4-6.
    Nota bene - dzieki KTP za podpowiedź !
    Jest to, ni mniej ni wiecej, tylko opis dopuszczalności zasady memoriału.
    Nurtuje mnie tylko jedno pytanie - ust. 6 mówi " pod warunkiem że
    stale w każdym roku podatkowym księgi te beda prowadzone..."
    czy "stale w każdym roku podatkowym" oznacza że "przez cały rok" czy
    też że "we wszystkich lata". Innymi słowy czy oznacza to, że można
    zmienic zasadę z mamoriału na kasę i odwrotnie z roku na rok, czy że
    jak sie raz przyjmnie jakiś system, to potem do końca prowadzenia
    działalności nie mozna tego zmienić.

    KTP sugerował że to drugie, ale ja uważam, że nie moży byc tak, że sie
    na całe zycie wybiera zasade kwalifikowania kosztów, zwłaszcza
    rozpoczynając działalność, kiedy człowiek jeszcze nie wie, jak będą te
    rozrachunki w praktyce wyglądały.

    Orko! Help! Ja wiem że jestes zajeta bardzo, ale może w przerwie na
    kawę? :-))

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2002-04-23 17:30:48
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Maddy <m...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@i...pl...

> [...]
    > na całe zycie wybiera zasade kwalifikowania kosztów, zwłaszcza
    > rozpoczynając działalność, kiedy człowiek jeszcze nie wie, jak będą te

    -----------
    W podatku dochodowym od osób fizycznych ustala się podatek należny za każdy
    rok podatkowy - odrębnie. Są to "zamkniete" okresy rozliczeniowe.
    W związku z powyższym uważam, że nie wybieramy raz "na całe" życie jednej
    metody.
    Moim zdaniem możliwe jest przejście np. z metody memoriałowej na kasową w
    roku następnym (i na odwrót).
    Oczywiście możemy stracić po drodze trochę kosztów - np. przy przejściu z
    kasowej na memoriał (faktura za telefony z grudnia wystawiona w styczniu,
    itp.)

    Orka