  • 1. Data: 2003-09-15 13:56:13
    Temat: kaucja gwarancyjna a Mały Podatnik - proszę!
    Od: "tompac" <t...@a...pl>

    Witam!

    Do trzech razy sztuka, przy dwu poprzednich razach
    nie otrzymałem żadnej odpowiedzi (((((
    Tak więc poruszam ponownie ten temat.

    Bardzo rozpowszechnioną sprawą w usługach budowlanych jest zatrzymywanie
    kaucji gwarancyjnej na poczet naprawy ewentualnych usterek gdybym nie chciał
    się wywiązać z warunków gwarancji.

    W chwili obecnej kaucje te dochodzą do 10% wartości świadczonych usług (z
    wartością materiału włącznie). Kaucja taka w dzisiejszych czasach jest
    niesamowitym obciążeniem płynności finansowej wielu małych firm (m.in.
    mojej). Zwrot kaucji następuje w dwu etapach, pierwsza połowa po odbiorze
    przez inwestora obiektu a druga po wygaśnięciu gwarancji (36 miesięcy
    zazwyczaj).

    Istnieje możliwość zwolnienia kaucji ale tylko za poręczeniem bankowym,
    załatwienie tych formalności to droga przez męki, co ciekawsze aby taką
    gwarancję załatwić trzeba mieć kasę i to większą niż wynosi kaucja. Po
    prostu bank sobie życzy zastawu lokaty w kwocie min. wartości kaucji, plus
    swoje (niestety) bandyckie prowizje ((((((((
    Jednym słowem przy zysku kalkulowanym na poziomie 8-12% zwolnienie tych
    kaucji za pomocą poręczenia bankowego jest niemożliwe (((((((((.

    I teraz konkretne pytanie, słyszałem że Małym Podatnikom nie można potrącać
    takich kaucji, czy to prawda i czy jest podstawa prawna na którą mógłbym sie
    powołać?
    pozdr
    Tomasz Pacan

  • 2. Data: 2003-09-16 06:25:41
    Temat: Re: kaucja gwarancyjna a Mały Podatnik - proszę!
    Od: "/slawek.d" <w...@w...pl>

    Użytkownik "tompac" <t...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    potrącać
    > takich kaucji, czy to prawda i czy jest podstawa prawna na którą mógłbym

    Ponieważ problem ten nie ma nic wspólnego z podatkami prawdopodobnie
    ponownie nie otrzymasz odpowiedzi. Szukaj jej raczej na grupach związanych z
    prowadzeniem biznesu (jeżeli takie są)

  • 3. Data: 2003-09-16 07:36:51
    Od: "tompac" <t...@a...pl>

    --
> [...]
    >
    > Ponieważ problem ten nie ma nic wspólnego z podatkami prawdopodobnie
    > ponownie nie otrzymasz odpowiedzi. Szukaj jej raczej na grupach związanych

    Ale skoro dotyczy Małego Podatnika to chyba jednak .........
    pozdr

  • 4. Data: 2003-09-16 08:08:48
    Od: "Adamski" <a...@w...pl>

    > Ale skoro dotyczy Małego Podatnika to chyba jednak .........

    Nie spotkalem sie nigdzie z problemem kaucji u MP. I szczerze mowiac nawet
    przerzucilem ustawe o pdof i nic nie znalazlem. KC tez ostatnio sie chyba
    nie zmienial. Wydaje mi sie, ze problem kaucji w MP jest raczej kaczka
    dziennikarska lub samorozprzestrzeniajaca sie plotka. Zadzwon do US moze cos
    beda wiedzieli na ten temat. Ewentualnie wystap z oficjalnym pismem lub kup
    usluge doradcza w tym zakresie. I ktos mial racje, ze nie jest to problem
    podatkowy, tylko prawny i na grupie "prawo-podatki" jak najbardziej mial
    prawo sie znalezc.

    P.S. mam znajomych w branzy budowlanej i nic o tym nie slyszeli.
    Zycze powodzenia.
    Adam

  • 5. Data: 2003-09-16 09:03:48
    Od: "/slawek.d" <w...@w...pl>

    Użytkownik "Adamski" <a...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przerzucilem ustawe o pdof i nic nie znalazlem. KC tez ostatnio sie chyba
    > nie zmienial. Wydaje mi sie, ze problem kaucji w MP jest raczej kaczka

    Wydaje mi się, że jeżeli coś na ten temat jest to raczej w przepisach, które
    miały chronić małych przedsiębiorców, tych o terminach płatności.
    Co do przepisów podatkowych to kojarzy mi się jedynie VAT - nie odliczysz
    podatku naliczonego jak faktura nie jest w całości zapłacona.

  • 6. Data: 2003-09-16 11:59:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Sep 2003, Adamski wrote:

> [...]
    >+ Nie spotkalem sie nigdzie z problemem kaucji u MP. I szczerze mowiac nawet
    >+ przerzucilem ustawe o pdof i nic nie znalazlem.

    Byłoby dziwne :) Przecież to do podatków nic nie ma.
    *Jeśliby* taki przepis był, to IMHO w:
    - przepisach prawa gospodarczego
    - przepisach prawa budowlanego.

    I oczywiście byłaby to równie niedźwiedzia przysługa, jak
    nakaz płacenia odsetek karnych dla MP (zmieniony na "o ile
    zażąda", chyba należy napisać: "na szczęście") - po prostu
    nikt by u MP nic nie zamawiał i tyle :(

    pozdrowienia, Gotfryd