  • 11. Data: 2003-09-25 10:46:35
    Temat: Re: korekta deklaracji VAT 7
    Od: "BaLab" <b...@p...com>

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.56.0309251108220.-37664387@k6-2.port
    ezjan.zabrze.pl...
    > On Thu, 25 Sep 2003, Yennifer wrote:
    > [...]
    >
    > Wygląda że niemal dobrze pamiętałem :(
    > Argumentacja jak wyżej, chodziło o nieprawidłowe zaksięgowanie
    > VATu ("wcześniej") a nie spóźnionej deklaracji. [wrrr... już
    > zdążyłem zgubić gdzie to było !...]
    > Co do deklaracji:

    > ...to niestety mam tylko "stare".
    > Nie jest wykluczone że masz rację :( i że trzeba wtedy poprzenosić
    > VAT. Uff... co za prawo...

    Można złożyć na arz 2 korekty:
    * jedna "zerująca" vat do odliczenia
    * druga przywracająca stan pierwotny
    Wówczas wszystko jest zgodne z prawem i nie trzeba przenosić na miesiąc
    kolejny ;-). Byle faktury były zapłacone.

    Pzdr,
    BaLab

  • 12. Data: 2003-09-25 13:01:32
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Yennifer wrote:

    > wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    Nie interpretacją a zmiana ustawy o VAT.
    W maru 2002 weszła w życie poprawka dająca prawo do korygowania deklaracji
    VAT w zakresie zwiększenia podatku naliczonego - wczesniej US odmawiały
    tego prawa podatnikom, ale za to NSA generalne je przyznawały i to wszystko
    na tej samej "intencji ustawodawcy".
    Tym samym upadła interpretacja jakoby niezłożenie deklaracji w terminie
    pozbawiało podatnika prawa odliczenai VAT w danym miesiąu.
    To była wyłączne interpretacja i linia orzecznictwa NSA, w ustawie słowem
    nigdy nie było wspomniane że warunkiem odliczenia VAT jest terminowe
    złożnie deklaracji.

    Wraz z wyraźnym opisaniem warunków na jakich mozna korygować deklarację
    przez zwiekszenie VAT naliczonego nie można już było przypisywać
    ustawodawcy "starej" intencji sprzecznej z nowym przepisem. I tak stara
    praktyka zgubiła podstawy prawne (o ile kiedykolwiek je miała).
    Skoro ustawodwaca wyraźnie pozwala podatnikoi zmienic zdanie co do kwoty
    podatku naliczonego za dany miesiąc, to nie można zakładac że delaracja
    pierwotna jest ostateczna i jej nie złożenie oznacza jednoznaczną rezygnaję
    z odliczenia w danym miesiącu.

    I do tego przypadek z zycia - jakiś czas temu znajomy złozył deklarację VAT
    o teminie. Dłuuuugo po terminie - ponad 3 miesiące - dopiero jak dostał
    wezwanie a to był pierwsza deklaracja VAT i US nie zorientował sie od razu
    że powinna była wpłynąć.
    Kolega dostał mandat (chyba 150zł) i tyle.
    Odliczenia VAt z tej deklaracji nie zostały zakwestionowane. A było tego
    hohoho bo inwestował, wiekszośc niepopłacona jeszcze (raty, długie terminy)
    i o korekcie można było zapomnieć.

    A więc, mim zdaniem nie ma potrzeby zerowania deklaracji bo Yennifer nie
    straciła prawa do dliczenia podatku nalicznego.

    A że był w tej deklaracji błąd, to inna sprawa, z tego tytułu korekte
    należaloby zrobić. Ale tylko z tego tytułu.
    A najpierw dopłacic z odsetkami (jak wyjdą) bo żeby czynny żal był skuteczny
    zobowiązanie musi byc uregulowane w momenci jego składania.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl