    From: Ryszard G <w...@s...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: koszty przed rozpoczęciem działalności, a przełom roku
    Date: Fri, 02 Jan 2009 01:10:26 +0100

    Witam.
    > Art. 22. 1. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w
    > celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła
    > przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

    Koszty poniesione od 15-12 do końca roku na wynajem i remont lokalu
    są niewątpliwie KUP i to ewidentnie dotyczą 2009, bo wtedy rusza DG

> [...]
    > koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest
    > możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego,
    > w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów
    > proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.
    >
    > 6. Zasady określone w ust. 5-5c, z zastrzeżeniem ust. 6b, mają
    > zastosowanie również do podatników prowadzących podatkowe księgi
    > przychodów i rozchodów, pod warunkiem że stale w każdym roku
    > podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający
    > wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do

    Tu kwiatek bo niby można, ale ust 6b. mówi nie

    > 6b. Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów w przypadku
    > podatników, o których mowa w ust. 6, uważa się dzień wystawienia
    > faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do
    > zaksięgowania (ujęcia) kosztu

    Niemożliwe zaksięgowanie ponieważ działalność rusza od 15-01-2009,
    więc nie mogę nawet 50% zaliczyć w koszty.
    Czytałem też parę orzeczeń sądowych, że koszty poniesione
    przed rozpoczęciem DG można zaliczyć w KUP, choć dotyczyły spółek.
    Według mnie ust. 6b dotyczy podatników, czyli już prowadzących DG,
    a ja jeszcze nim nie jestem.
    Czyli na dzień otwarcia sporządzam DW z kwotami wydanymi i podpinam
    faktury zakupowe z adnotacją że dotyczą zachowania źródła przychodu.
    Dobrze rozumuje?