  • 1. Data: 2003-11-23 14:44:02
    Temat: koszty uzyskania 50% od jakiej umowy?
    Od: "Doris" <d...@p...onet.pl>

    mam pytanie...
    Jezeli podpisuje umowe o dzieło np.na wykonanie ikon do programu komputerowego
    albo sterownik do jakiegos urzadzenia to czy przysługuja wykonawcy koszty
    uzyskania przychodu w wysokości 50% kwoty na jaka opiewa umowa o dzielo?Czy
    moze te 50%przysługuje jedynie od umowy o przeniesienie autorskich praw
    majatkowych? A co w przypadku zrzeczenia sie przez tworce autorskich praw
    majatkowych albo w przypadku bezpłatnego ich przeniesienia na nabywce,jaki
    wtedy nalezy zaplacic podatek i jakie wypelnic deklaracje?Pomocy!

  • 2. Data: 2003-11-24 11:18:20
    Temat: Re: koszty uzyskania 50% od jakiej umowy?
    Od: "Leszek Maziarz" <m...@o...pl>

    Jest poważne ryzyko, że tego typu umowę US zakwestionuje jako umowę
    dotyczącą praw autorskich i uzna to za zwyczajną umowę o świadczenie usług,
    ponieważ było to robione pod konkretnego klienta.
    Ja spotkałem się w praktyce z taką właśnie interpretacją: jeśli robisz coś
    "dla siebie" a potem sprzedajesz to wraz z prawami autorskimi - to OK,
    natomiast jeśli robisz to na zamówienie konkretnego klienta (a tak przecież
    masz skonstruowaną umowę), to jest to USŁUGA, nawet jeśli przekazujesz to
    klientowi wraz z prawami autorskimi.
    Oczywiście - co urząd to interpretacja, ale ja nie odważyłbym się mając
    taką umowę wpisać 50% kostów uzysku od całości

    LM

  • 3. Data: 2003-11-24 17:46:54
    Od: Mundek <m...@u...lublin.pl>

    On Mon, 24 Nov 2003, Leszek Maziarz wrote:

> [...]
    > masz skonstruowaną umowę), to jest to USŁUGA, nawet jeśli przekazujesz to
    A takiej interpretacji to jeszcze nie slyszalem... Mnie ciekawi po co jest
    ministertwo finansow,rzad, sejm skoro i tak US wie lepiej... Szkoda slow...
    Ale wracajac do tematu - to najbezpieczniej jest kiedy to firma na ktorej
    zlecenie robisz policzy Ci takie koszty i takiego pita wystawi. A jak Ci
    wystawia 20% to tez mozesz przekwalifikowac koszty na 50% - tylko musisz
    sie liczyc z tym ze US bedzie sie czepial (ja tak raz mialem) - wiec
    bedziesz musial przed Sadem Administracyjnym udowodnic - ze to firma sie
    pomylila - a to co zrobiles jest dzielem z prawami autorskimi, a nie byla
    to tylko praca odtworcza.
    A najgorsze co mozna zrobic to przestraszyc sie urzednikow...
    > Oczywiście - co urząd to interpretacja, ale ja nie odważyłbym się mając
    > taką umowę wpisać 50% kostów uzysku od całości
    Otoz to co urzad to interpretacja... I tak bedzie dopoki urzednicy nie
    beda dostawac po dupie za swoje bledy... Ja tez mialem swego czasu
    przeboje z US i prawami autorskimi... Na szczescie mam znajomego dobrego
    ksiegowego ktory mi pomogl... A gdybym sie przestraszyl tego co mowia w US
    to bylbym w plecy pare kilo...
    --
    Pzdr,Mundek

  • 4. Data: 2003-11-24 23:24:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    >+ "dla siebie" a potem sprzedajesz to wraz z prawami autorskimi - to OK,

    Hm... zeznam że trudno mi się dopatrzeć różnicy w obiekcie sprzedaży :)
    [...]
    >+ Oczywiście - co urząd to interpretacja, ale ja nie odważyłbym się mając
    >+ taką umowę wpisać 50% kostów uzysku od całości

    Zeznaję że (przed rozpoczęciem DG) wykonywałem takie umowy.
    *Oczywiście* starałem się dopilnować, żeby część umowy "autorskiej"
    *nie obejmowała* takich czynności "inżynierskich" (typu: instalacja
    i uruchomienie) które "autorskie" bynajmniej nie są !

    BTW: mógłbyś "odpowiadać pod" ? Łatwiej się komentuje.... no i w googlu
    lepiej wygląda :)

    [...]
    >+ > majatkowych? A co w przypadku zrzeczenia sie przez tworce autorskich praw
    >+ > majatkowych albo w przypadku bezpłatnego ich przeniesienia na nabywce,

    ...wtedy to oczywiście 50% KUP odpadnie. Bo on przysługuje *wyłącznie*
    przy sprzedaży "praw majątkowych" !
    IMHO, z tego co słyszę - interpetacja owych "praw" jest zarówno przez
    podatników jak i USy dość liberalna: bo IMHO to *oczywiście* owe
    "czynności inżynierskie" nie wchodzą "w zakres praw" i zamawiający
    powinien umieć odpowiedzieć na pytanie "a jak to z wdrożeniem
    było ?" :)

    BTW: praw osobistych (niemajątkowych) nie można się "zrzec".
    Ustawa nie przewiduje.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)