  • 1. Data: 2003-11-23 16:02:26
    Temat: Środki trwałe ---- ile ?
    Od: "Kajci" <k...@p...onet.pl>

    Jaka kwota ogranicza zaliczenie zakupu do wyposażenia a jaka do środków trwałych

  • 2. Data: 2003-11-23 16:15:57
    Temat: Re: Środki trwałe ---- ile ?
    Od: "Madalta" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kajci" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Jaka kwota ogranicza zaliczenie zakupu do wyposażenia a jaka do środków
    trwałych

    wyposażenie - wartość początkowa (zakupu) powyżej 1500 zł
    środki trwałe - wartość początkowa powyżej 3500 zł i okres użytkowania
    powyżej 1 roku

    Pozdrawiam
    Madalta

  • 3. Data: 2003-11-23 17:59:10
    Od: "Miki" <m...@f...icn.pl>

    Użytkownik "Madalta" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > trwałych
    > >
    > wyposażenie - wartość początkowa (zakupu) powyżej 1500 zł
    > środki trwałe - wartość początkowa powyżej 3500 zł i okres użytkowania
    > powyżej 1 roku
    A na podstawie jakich przepisów Madalta tak wnosi?
    Na przykład w ustawie o rachunkowości napisano:
    "Art. 3.
    1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    [...]
    15) środkach trwałych - rozumie się przez to, z zastrzeżeniem pkt 17,
    rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie
    ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i
    przeznaczone na potrzeby jednostki. [...]"
    o żadnych kwotach nic nie ma.
    W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych napisano:
    "Art. 5a.
    Ilekroć w ustawie jest mowa o:
    1) inwestycjach - oznacza to środki trwałe w budowie w rozumieniu ustawy z
    dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694),
    zwanej dalej <ustawą o rachunkowości>,[...]"

    A w artykule 22a.
    "1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące własność lub
    współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
    kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
    1) budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,
    2) maszyny, urządzenia i środki transportu,
    3) inne przedmioty
    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez
    podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością
    gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub
    umowy określonej w art. 23a pkt 1, zwane środkami trwałymi."

    Na podstawie powyższego śmiem twierdzić, że środkiem trwałym może być
    długopis za 1zł, jeśli tylko będę przewidywał używanie tegoż przez
    conajmniej 1 rok.

    Natomiast jeśli chodzi o odpisy amortyzacyjne to art. 22f updof
    "3. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 22h-22m, gdy wartość
    początkowa środka trwałego albo wartości niematerialnej i prawnej w dniu
    przyjęcia do używania jest wyższa niż 3.500 zł. W przypadku gdy wartość
    początkowa jest równa lub niższa niż 3.500 zł, podatnicy, z zastrzeżeniem
    art. 22d ust. 1, mogą dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art.
    22h-22m albo jednorazowo - w miesiącu oddania do używania tego środka
    trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, albo w miesiącu następnym."

    a w uproszczeniu, jeśli wartość powyżej 3500zł to amortyzacja rozłożona na
    miesiące wg stawek amortyzacyjnych, dla niższych wartości - może być na raty
    lub jednorazowo.

    Mirek

  • 4. Data: 2003-11-23 21:59:59
    Od: "Stasiek G." <s...@p...onet.pl>

    I to właśnie była ODPOWIEDŹ
    Dziękuje

    Stasiek G.

  • 5. Data: 2003-11-24 23:16:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 23 Nov 2003, Miki wrote:

> [...]
    >+ > powyżej 1 roku
    >+ A na podstawie jakich przepisów Madalta tak wnosi?
    >+ Na przykład w ustawie o rachunkowości napisano:

    Rację masz absolutną :), tyle że skoro mowa o "wartości związanej
    z wyposażeniem" to AFAIK w rachubę wchodzi KPiR i rozp. o jej
    prowadzeniu (a nie ustawa o rachunkowości - prawda li to, że
    z UOR pojęcie "wyposażenia ewidencjonowanego" zniknęło i są
    tylko "ŚT o istotnej wartości" czy jakoś tak ?).
    Madalta zaaplikował(a) określenie kiedy dany środek *musi*
    być uznany (odpowiednio) za wyposażenie ewidencjonowane bądź ŚT.

    Co nie przeszkadza aby:
    [...]
    >+ Na podstawie powyższego śmiem twierdzić, że środkiem trwałym może być
    >+ długopis za 1zł, jeśli tylko będę przewidywał używanie tegoż przez
    >+ conajmniej 1 rok.

    ...oczywiście :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2003-11-25 15:53:12
    Od: "Miki" <m...@f...icn.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

> [...]
    > Madalta zaaplikował(a) określenie kiedy dany środek *musi*
    > być uznany (odpowiednio) za wyposażenie ewidencjonowane bądź ŚT.
    Zacytowałem uor bo tam znalazłem definicję "środka trwałego". Zacytowałem
    również fragment z updof (art.22a), gdzie o środkach trwałych było coś co
    uznałem za definicję.
    Rozporządzenie MF w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i
    rozchodów:
    "§ 3. Określenia użyte w rozporządzeniu oznaczają:
    7) "wyposażenie" - rzeczowe składniki majątku, związane z wykonywaną
    działalnością, nie zaliczone, zgodnie z przepisami ustawy o podatku
    dochodowym, do środków trwałych,
    8) "środki trwałe" - środki trwałe w rozumieniu przepisów ustawy o podatku
    dochodowym,"

    Madalta opisał "zwyczajowe" określenia dlatego pytałem o przepisy. Ponieważ
    dopiero uczę się prawa podatkowego, dlatego pytam o źródła.
    Nie mam również doświadczeń bojowych z US i być może dlatego nie rozumiem
    strachu przed uznaniem rzeczy za środek trwały.
    Dlaczego komputrer za 2500zł wszyscy radzą mi wpisać jako wyposażenie, a nie
    środek trwały?
    Mirek

  • 7. Data: 2003-11-26 22:25:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Nov 2003, Miki wrote:

> [...]
    >+ również fragment z updof (art.22a), gdzie o środkach trwałych było coś co

    ...no i tylko do tego "również" się odniosłem :)
    Pierwsze (UOR) - nie, drugie (UOPDoOF) - tak :)

    >+ Rozporządzenie MF w sprawie prowadzenia podatkowej księgi

    ...oczywiście, takoż zapisałem: "rozp. o jej prowadzeniu a nie UoR".

    [...]
    >+ strachu przed uznaniem rzeczy za środek trwały.
    >+ Dlaczego komputrer za 2500zł wszyscy

    Wypraszam sobie ! :) (sprawdzić w googlu)
    Po pierwsze nie wszyscy, po drugie nie radzą (a co najwyżej komentują,
    cytują i dywagują - sprawdzić wysokość kary za udzielanie porad bez
    uprawnień proszę uprzejmie :>)

    >+ radzą mi wpisać jako wyposażenie, a nie środek trwały?

    IMO kompa zawsze lepiej wpisać do ŚT, bo inaczej nikt_nic_nie_wie co
    zrobić kiedy do kompa za 2500 zł zostanie dokupiona superkarta za 7000 zł.
    BTW: mam takiego PCta "<3500 zł" na ŚT :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2003-11-27 22:05:33
    Od: "Miki" <m...@f...icn.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > Wypraszam sobie ! :) (sprawdzić w googlu)
    > Po pierwsze nie wszyscy,
    Zgoda. Nie wszyscy :)
    > po drugie nie radzą (a co najwyżej komentują,
    > cytują i dywagują - sprawdzić wysokość kary za udzielanie porad bez
    > uprawnień proszę uprzejmie :>)
    Nie ma kary. Tak w każdym razie przeczytałem w dzisiejszej "Rzepie". Wyrok
    Trybunału Konstytucyjnego uznał taką karę za niezgodną z Konstytucją.
    Mirek
    PS. Wiem - wyrok będzie obowiązywał po opublikowaniu w Dz.U. :)

  • 9. Data: 2003-11-28 00:20:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Nov 2003, Miki wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Trybunału Konstytucyjnego uznał taką karę za niezgodną z Konstytucją.

    ...ale TK się wypowiedział tylko wobec "osób z wyższym wykształceniem
    prawniczym". Zakładam że idzie o ten artykuł:
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_031127/p
    rawo/prawo_a_1.html?k=on;t=2003112720031127

    pozdrowienia, Gotfryd
    (bynajmniej nie prawnik)

  • 10. Data: 2003-11-28 21:43:38
    Od: "Miki" <m...@f...icn.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...
> [...]
    >
    > ...ale TK się wypowiedział tylko wobec "osób z wyższym wykształceniem
    > prawniczym". Zakładam że idzie o ten artykuł:

    W tym tonie jest pierwsze zdanie artykułu. Ale jedno z ostatnich brzmiało:
    "Tymczasem trudno określić, jakiego typu działalność wykonywana przez osoby
    niebędące radcami i adwokatami stanowi czyn zabroniony na mocy zaskarżonego
    przepisu."
    Jak ogłoszą wyrok należałoby zajrzeć do Kodeksu wykroczeń i sprawdzić co TK
    uznał za niekonstytucyjne.
    Mirek