  • 1. Data: 2004-02-25 15:51:06
    Temat: kupiłem mieszkanie i nie chcą mi dac faktury
    Od: "Tomy" <t...@w...pl>

    Kupiłem mieszkanie w spółdzielni mieszkaniowej, na moją prośbę o wystawienie
    rachynku lub faktury (w celu przedstawienia w US) otrzymałem odpowiedź: nie
    wystawimy panu rachunku bo ma pan umowę. No dobra mam umowę zobowiązującą
    spółdzielnię do wybudowania lokalu mieszkalnego a mnie do zapłaty za lokal.
    Ale nie powinienem otrzymać rachunku? Dla mnie kupno mieszkania jest jak
    kupno czegokolwiek w sklepie, za co otrzymuję paragon a na życzenie fakturę.

    Jak to jest?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-02-25 16:14:12
    Temat: Re: kupiłem mieszkanie i nie chcą mi dac faktury
    Od: "*Cezary Śpiewak-Dowbór*" <c...@t...pl>

    W wiadomości: c1igb1$eup$...@n...news.tpi.pl,
    użytkownik przedstawiający się jako "Tomy" naskrobał:
> [...]
    > rachunku? Dla mnie kupno mieszkania jest jak kupno czegokolwiek w
    > sklepie, za co otrzymuję paragon a na życzenie fakturę.

    IMHO mają obowiązek wystawić fakturę lub paragon (ew. zwykły rachunek,
    gdyby nie byli VAT-owcami, ale pewnie są :-)).
    Zresztą jeśli sprzedawca (np. w sklepie spożywczym) sam nie da Ci
    paragonu z kasy (bez Twojej prośby) to może dostać mandat karny...

    --
    POzdrawiam,
    *Cezary Śpiewak-Dowbór*

    ]== c...@t...pl
    ]== Gadu-Gadu: 2644148

  • 3. Data: 2004-02-25 16:42:21
    Od: "jot.be" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > Ale nie powinienem otrzymać rachunku? Dla mnie kupno mieszkania jest jak
    > kupno czegokolwiek w sklepie, za co otrzymuję paragon a na życzenie

    Nie kupiłeś mieszkania w spółdzielni mieszkaniowej.
    Spółdzielnie nie sprzedają mieszkań....(i tym się różnią od developerów).
    Objąłeś udział w spółdzielni i dokonałeś wpłaty wkładu budowlanego.
    Faktury nie będzie.Będzie przydział spółdzielczy (niestety ale to NTG).
    (Chyba że spółdzielnia działała jako developer, co się czasem zdarza
    niezgodnie z prawem zresztą).

    Pozdr

  • 4. Data: 2004-02-25 20:40:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Feb 2004, Tomy wrote:

    >+ Kupiłem mieszkanie w spółdzielni mieszkaniowej, na moją prośbę o wystawienie
    >+ rachynku lub faktury (w celu przedstawienia w US) otrzymałem odpowiedź: nie
    >+ wystawimy panu rachunku bo ma pan umowę.

    Mógłbyś popatrzeć po postach z ostatnich dwu dni ?
    Jest taki w którym tupnąłem sobie :), a co :)

    [...]
    >+ Ale nie powinienem otrzymać rachunku? Dla mnie kupno mieszkania jest jak
    >+ kupno czegokolwiek w sklepie, za co otrzymuję paragon a na życzenie fakturę.

    IMHO masz oczywistą rację. Umowa to jest "wyrażenie woli stron"
    a nie dokument o zajściu zdarzenia. Na podstawie umowy można
    dochodzić *jej wykonania* lub *odszkodowania* - ale IMHO
    jeszcze *nie zapłaty* (jeśli nie doszło do wykonania !).

    Natomiast z poglądami w stylu "jak to, i rachunek i umowa na
    zakup samochodu" już się na grupie zetknąłem, widać ktoś
    taki w rzeczonej spółdzielni się znalazł :]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-02-25 23:15:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Feb 2004, jot.be wrote:
    [...komuś...]
    >+ Nie kupiłeś mieszkania w spółdzielni mieszkaniowej.
    >+ Spółdzielnie nie sprzedają mieszkań....(i tym się różnią od developerów).
    >+ Objąłeś udział w spółdzielni i dokonałeś wpłaty wkładu budowlanego.

    Hm... nie przewidziałem tak oczywistej możliwości, uwierzyłem
    pytającemu :) (że kupił). Ale:

    [...]
    >+ (Chyba że spółdzielnia działała jako developer, co się czasem zdarza
    >+ niezgodnie z prawem zresztą).

    ...sugerujesz że spółdzielnia NIE MOŻE tak po prostu "sprzedać
    mieszkania" ? Że powinien je najpierw nabyć spółdzielca...
    wróć. Że najpierw musi zostać mieszkaniem spółdzielczym
    lokatorskim a dopiero później spółdzielca może je przekształcić
    w własnościowe ? (nie mylić ze spółdzielczym "prawem do własności" !)
    Czy że nie może kupić ? Nie wiem, pytam, nie krzyczeć :)

    Niemniej: IMHO w *każdym* przypadku ma prawo do dokumentu
    potwierdzającego zakup:

    >+ Faktury nie będzie

    ...no to rachunek :) Dowód wpłaty na wkład. Cokolwiek co
    kwalifikuje się na dowód księgowy.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2004-02-26 07:38:29
    Od: "jot.be" <j...@p...onet.pl>

    > ...sugerujesz że spółdzielnia NIE MOŻE tak po prostu "sprzedać
    > mieszkania" ? Że powinien je najpierw nabyć spółdzielca...

    dokładnie tak, przynajmniej taka jest idea tej zabawy wynikająca z prawa
    spółdzielczego....
    spółdzielnia ma budować dla członków po kosztach a nie handlować dla zysku;
    interpretacje są niemniej jednak różne....

> [...]
    > w własnościowe ? (nie mylić ze spółdzielczym "prawem do własności" !)
    > Czy że nie może kupić ? Nie wiem, pytam, nie krzyczeć :)

    nie może; a czy to jest lokatorskie czy własnościowe prawo to jest problem
    wtórny
    (zależy od wniesienia wkładu wyłącznie)

    > Niemniej: IMHO w *każdym* przypadku ma prawo do dokumentu
    > potwierdzającego zakup:

    nie zakup :-))

    . Cokolwiek co
    > kwalifikuje się na dowód księgowy.

    cokolwiek to jak najbardziej.
    W 99% przypadków wystawia się zaświadczenie o wniesieniu pełnego wkładu w
    wysokości XXXXXXX PLN.
    Dla US wystarcza.
    A po co spółdzielcy dowód księgowy (w pełnym rozumieniu tego
    pojęcia????).Wciąga w koszty????

    > pozdrowienia, Gotfryd

    Również pozdrawiam
    JB

  • 7. Data: 2004-02-26 07:44:09
    Od: hagakure <h...@b...pl>

    Dnia 2004-02-26 00:15, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > ...no to rachunek :) Dowód wpłaty na wkład. Cokolwiek co
    > kwalifikuje się na dowód księgowy.

    Dowód wpłaty. W moim przypadku US wystarczyło potwierdzenie ze
    spółdzielni zawierające zestawienie kwot wniesionych tytułem wkładu wraz
    z datami ich wpłaty (było rozbite na 2 lata). Ale nie faktura czy
    rachunek bo faktycznie od spółdzielni nic nie kupujemy.

    hagakure

  • 8. Data: 2004-02-26 13:06:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 26 Feb 2004, jot.be wrote:
    [...]
    >+ A po co spółdzielcy dowód księgowy (w pełnym rozumieniu tego
    >+ pojęcia????).Wciąga w koszty????

    ...usiłował w latach przeszłych z odliczeń skorzystać ? ;)

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 9. Data: 2004-02-26 13:15:54
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > On Thu, 26 Feb 2004, jot.be wrote:
    > [...]
    >

    > ....usiłował w latach przeszłych z odliczeń skorzystać ? ;)

    Kupił spółdzelcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 10. Data: 2004-02-26 13:48:18
    Od: "jot.be" <j...@p...onet.pl>

    > Kupił spółdzelcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego?
    >
    > Maddy

    Się uprę :-)
    Nie można kupić własnościowego prawa od spółdzielni.
    Można na rynku wtórnym od posiadacza takiego prawa.