  • 1. Data: 2004-01-06 11:27:13
    Temat: likwidacja DG - środki trwałe i vat
    Od: "AP" <h...@p...wp.pl>

    Czy płaci się vat od środków trwałych przy likwidacji DG jeżeli przy zakupie
    tych środków vat został odliczony, a środki trwałe były amortyzowane od
    wartości netto.
    a.p.

  • 2. Data: 2004-01-06 11:37:21
    Temat: Re: likwidacja DG - środki trwałe i vat
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    AP wrote:

    > Czy płaci się vat od środków trwałych przy likwidacji DG jeżeli przy
    > zakupie tych środków vat został odliczony, a środki trwałe były
    > amortyzowane od wartości netto.

    Płaci się od wartości rynkowej ŚT

  • 3. Data: 2004-01-06 11:55:41
    Od: "AP" <h...@p...wp.pl>

    Użytkownik "Jureq" <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl> napisał w wiadomości

    > Płaci się od wartości rynkowej ŚT

    Na jakiej podstawie ?

  • 4. Data: 2004-01-06 12:33:35
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    AP wrote:

    > Na jakiej podstawie ?

    Ustawa o podatku od towarów i usług:

    Art. 4. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:

    1) towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie
    postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem
    czynności określonych w art. 2, które wymienione są w klasyfikacjach
    wydanych na podstawie przepisów o statystyce państwowej,

    Art. 6a. 1. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają
    również towary własnej produkcji oraz towary, które po nabyciu nie
    zostały odprzedane, w przypadku:

    1) rozwiązania spółki prawa cywilnego lub handlowego nie mającej
    osobowości prawnej albo

    2) zaprzestania przez podatnika będącego osobą fizyczną wykonywania
    czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie
    odrębnych przepisów, do zawiadomienia właściwego organu o zaprzestaniu
    wykonywania działalności gospodarczej.

    3. (26) Przepis ust. 1 stosuje sie odpowiednio w przypadku, gdy
    podatnik będący osobą fizyczną zaprzestał wykonywania czynności
    podlegających opodatkowaniu przez co najmniej 10 miesięcy, bez
    zawiadomienia właściwych organów, na podstawie odrębnych przepisów, o
    zaprzestaniu wykonywania działalności gospodarczej.

    4. Przepisy ust. 1 i 3 mają zastosowanie do towarów, w stosunku do
    których przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek
    naliczony.

    5. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, podatnicy obowiązani są do
    sporządzenia spisu z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub
    zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwanego
    dalej "spisem z natury". Podatnicy obowiązani są:

    1) sporządzić spis z natury w ciągu 30 dni od dnia rozwiązania spółki
    lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu,

    2) zawiadomić o dokonanym spisie z natury, ustalonej wartości towarów i
    kwocie podatku należnego urząd skarbowy w terminie 14 dni od dnia
    zakończenia sporządzenia tego spisu.

    6. Obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług, o którym mowa w
    ust. 1, powstaje w dniu, w którym powinien być sporządzony spis z
    natury, nie później jednak niż 30 dnia od dnia rozwiązania spółki lub
    zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

    7. Zwalnia się od podatku od towarów i usług przez okres 12 miesięcy od
    dnia, o którym mowa w ust. 6, czynności określone w art. 2 ust. 1 i 3
    pkt 1-5, których przedmiotem są towary objęte spisem z natury, pod
    warunkiem rozliczenia podatku, o którym mowa w ust. 1 i ust. 6.

    8. Podstawą opodatkowania jest wartość towarów wymienionych w ust. 1,
    ustalona zgodnie z art. 15 ust. 3.

    9. Przy rozliczeniu podatku stosuje się odpowiednio przepis art. 21
    ust. 1, przy czym podatek naliczony zmniejsza podatek należny tylko do
    wysokości kwoty podatku należnego.

    10. Jeżeli spis z natury nie został sporządzony w terminie określonym w
    ust. 5 lub sporządzony został w sposób nierzetelny, urząd skarbowy
    określa wartość towarów w drodze oszacowania i określa wartość
    zobowiązania podatkowego przy zastosowaniu stawki podatku w wysokości
    22% bez możliwości odliczenia podatku naliczonego.

    Art. 15. 3. (76) Podstawą opodatkowania czynności określonych w art. 2
    ust. 3 jest wartość towarów lub usług obliczona według cen sprzedaży
    stosowanych w obrotach z głównym odbiorcą (odbiorcami), a w przypadku
    braku odbiorcy - według przeciętnych cen stosowanych w danej
    miejscowości lub na danym rynku z dnia przekazania, zamiany lub
    darowizny, zmniejszona o kwotę należnego podatku.

  • 5. Data: 2004-01-06 13:54:28
    Od: "AP" <h...@p...wp.pl>

    > Ustawa o podatku od towarów i usług:

    Poniższe przepisy czytałem kilka razy wcześniej i uważam, że nie ma w nich
    jednoznaczności.
    po pierwsze: ŚT nie jest przedmiotem czynności określonych w art.2 wg mnie,

    po drugie zgodnie z uopdof ŚT nie wchodzi do spisu z natury (zostaje
    wykreślony z ewidencji ŚT) przy zakończeniu DG a podatek doch płaci się w
    momencie jego zbycia.

    A na dodatek w moim US poinformowano mnie że vatu od ŚT przy likwidacji DG
    się nie płaci powołując się przy tym na art 6a uopotiu.

    Jest to zakęcone. W różnych publikacjach sukałem i nie znalazłem informacji
    o tym zagadnieniu.
    Logiczna dla mnie (i korzystna ) jest interpretacja mojego US. Ale czy jest
    prawdziwa?

    A.P.

  • 6. Data: 2004-01-06 14:30:09
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    AP wrote:

    > Poniższe przepisy czytałem kilka razy wcześniej i uważam, że nie ma w
    > nich jednoznaczności.
    > po pierwsze: ŚT nie jest przedmiotem czynności określonych w art.2 wg
    > mnie,

    Niestety to jest nieco zapętlone Art 2.3.6 jest odwołanie właśnie do
    art. 6a i podobno dlatego pozostałe ŚT stają się towarem.

    > po drugie zgodnie z uopdof ŚT nie wchodzi do spisu z natury (zostaje
    > wykreślony z ewidencji ŚT) przy zakończeniu DG a podatek doch płaci
    > się w momencie jego zbycia.

    I dlatego zawsze na zakończenie działalności robi sie 2 różne spisy:
    jeden bez ŚT do dochodowego i drugi ze ŚT do VAT

    > A na dodatek w moim US poinformowano mnie że vatu od ŚT przy
    > likwidacji DG
    > się nie płaci powołując się przy tym na art 6a uopotiu.

    Czy jest to informacja na piśmie? Do tej pory zawsze był w takim
    przypadku podatek, więc jeśli niic sie nie zmieniło od 1 stycznia....
    Zwolnione były tylko te używane pzrez co anjmniej 6 miesięcy ŚT przy
    zakupie których nie przysługiwało odliczonie tego podatku.

    Raczej nie jest prawdziwa

  • 7. Data: 2004-01-06 14:30:15
    Od: "Leszek M." <l...@g...pl>

    Użytkownik "AP" <h...@p...wp.pl> napisał w wiadomości
    /.../
    > Logiczna dla mnie (i korzystna ) jest interpretacja mojego US. Ale czy
    jest
    > prawdziwa?

    Korzystna na pewno, ale czy logiczna?
    Wyobraź sobie taką sytuację: zakładasz DG, kupujesz samochód "ciężarowy",
    otrzymujesz zwrot podatku VAT, zamykasz działalność. I jesteś szczęśliwym
    posiadaczem samochodu kupionego w cenie netto. Jak znam życie, to 90 % ludzi
    by tak auta kupowało.

    LM

  • 8. Data: 2004-01-06 15:30:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Jan 2004, AP wrote:

> [...]
    >+ jednoznaczności.
    >+ po pierwsze: ŚT nie jest przedmiotem czynności określonych w art.2 wg mnie,

    Cóż, mój opór to też wzbudzało :)
    Ale po uświadomieniu sobie że ustawa o VAT ma własne definicje,
    i z p. widzenia VAT ŚT to jest towar jak każdy inny...
    [...]
    >+ A na dodatek w moim US poinformowano mnie że vatu od ŚT przy likwidacji DG
    >+ się nie płaci powołując się przy tym na art 6a uopotiu.

    Niech ci dają na piśmie. Wtedy w najgorszym razie będziesz
    musiał kiedyś zwrócić bez odsetek :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)