  • 1. Data: 2004-02-22 22:16:47
    Temat: najem a uzyczenie mieszkania na siedzibę
    Od: "Beata " <b...@W...gazeta.pl>

    Witam,
    mam pytanie o sposób naliczania podatku w sytuacji, gdy jeden z członków
    stowarzyszenia, nie prowadzącego działalnosci gospodarczej, użycza
    bezpłatnie swojego mieszkania na siedzibę tego stowarzyszenia.
    Czy US potraktuje to jako najem? I czy w zwiazku z tym, teoretyczny
    przychód, jaki użyczający uzyska, podlega opodatkowaniu tylko po stronie
    uzyczającego czy takze po stronie stowarzyszenia?
    Co będzie bardziej korzystne: zawarcie umowy użyczenia i czekanie, aż US sam
    naliczy podatek, czy tez zawarcie umowy najmu z niskim czynszem? Jak
    potrkaktuje taką sytuację fiskus?
    Czy możliwe jest wynajecie jedynie pokoju w takim mieszkaniu?

    Dziękuję za pomoc.
    Pozdrawiam,
    Beata

  • 2. Data: 2004-02-23 18:17:14
    Temat: Re: najem a uzyczenie mieszkania na siedzibę
    Od: "Beata " <b...@N...gazeta.pl>

    Podbijam w górę. Mam nadzieję, że ktoś się jeszcze odezwie. Nie znalazłam
    nic konkretnego w archiwum.

  • 3. Data: 2004-02-23 18:34:17
    Od: "Podatnik" <p...@p...com.pl>

    > mam pytanie o sposób naliczania podatku w sytuacji, gdy jeden z członków
    > stowarzyszenia, nie prowadzącego działalnosci gospodarczej, użycza
    > bezpłatnie swojego mieszkania na siedzibę tego stowarzyszenia.
    Wg art. 16 ust.2 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    nie ustala się wartości czynszowej (od której mógłby być naliczony ewentualny
    podatek w przypadku użyczenia) jeśli właściciel nieruchomości używa jej na własne
    potrzeby lub potrzeby członków rodziny
    Również oddanie nieruchomości na niektóre cele działalności, wymieninione w tym
    ustępie, dają podobny skutek.

    Pozdrawiam
    Podatnik

  • 4. Data: 2004-02-23 19:27:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 22 Feb 2004, Beata wrote:

> [...]
    >+ stowarzyszenia, nie prowadzącego działalnosci gospodarczej, użycza
    >+ bezpłatnie swojego mieszkania na siedzibę tego stowarzyszenia.

    A skąd my mamy wiedzieć co to za stowarzyszenie ??
    +++++
    2. Jezeli wlasciciel nieruchomosci uzywa jej na wlasne potrzeby lub
    potrzeby czlonków rodziny albo oddal bezplatnie nieruchomosc lub jej czesc
    do uzytku na cele dzialalnosci naukowej, naukowo-technicznej, oswiatowej,
    oswiatowo-wychowawczej, kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i
    sportu, ochrony srodowiska, dobroczynnosci, ochrony zdrowia i pomocy
    spolecznej, rehabilitacji zawodowej i spolecznej inwalidów, kultu
    religijnego oraz zwiazkom zawodowym, nie ustala sie wartosci czynszowej
    tej nieruchomosci lub jej czesci, a wydatki zwiazane z nieruchomoscia nie
    stanowia kosztu uzyskania przychodów.
    ----

    Przeczytaj ustawę o podatku dochodowym. Nie żartuję !

    >+ I czy w zwiazku z tym, teoretyczny
    >+ przychód, jaki użyczający uzyska, podlega opodatkowaniu tylko po stronie
    >+ uzyczającego czy takze po stronie stowarzyszenia?

    IMHO *jeśli* stowarzyszenie łapie się "na listę" to SKORO napisano
    że "nie ustala się" a owa "wartość czynszowa" byłaby przychodem
    dla OBU stron - to OBIE strony są zwolnione.
    Zaznaczam że IMHO i nie jestem doradzcą.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2004-02-24 13:59:59
    Od: "Beata " <b...@N...gazeta.pl>

    > A skąd my mamy wiedzieć co to za stowarzyszenie ??
    Mieści się w wymienionych przez Ciebie.

    > Przeczytaj ustawę o podatku dochodowym. Nie żartuję !

    Ustawę przeczytałam :) Liczyłam po prostu na informacje bardziej praktyczne,
    niż słowa ustawy.

    Dziekuje za zainteresowanie :))
    Pozdrawiam,
    Beata