  • 1. Data: 2004-02-22 19:57:38
    Temat: Brak przychodów a koszty z amortyzacji
    Od: "Marek Stachowski" <M...@o...pl>

    Witam,
    Prowadzę dodatkową działalność polegającą na tworzeniu oprogramowania.
    W ubiegłym roku nie miałem z tego tytułu żadnego przychodu.
    Czy pomimo tego mogę wykazać stratę z DG (do odliczenia w latach następnych),
    która wynika z zaliczenia w KUP amortyzacji komputera zakupionego na DG?
    Czy nikt się nie przyczepi, że skoro przychód wynosi 0, to środek trwały nie
    był wykorzystywany do osiągniecia przychodu, a co za tym idzie jego zużycie
    nie stanowi KUP?

    Jeśli jednak taka amortyzacja stanowi KUP, to z tego co wiem, mogę ją wpisać
    do KPiR w ratach miesięcznych, kwartalnych lub jedną kwotą na koniec roku.
    Czy jeśli wpiszę jako jedną wartość w grudniu, to czy muszę mieć wcześniej
    osobne karty Ksiegi na wszystkie poprzednie miesiące roku (z zerowymi saldami
    kosztów i przychodów), czy też zaraz po pompatycznie brzmiącym
    słowie "remament" (w moim przypadku także wynoszącym 0) mogę następną kartę
    księgi zatytułować "Za miesiąc grudzień 2003"?

    I jeszcze jedno: czy prowadzenie EŚT polega tylko na wypełnieniu z datą 1
    stycznia tabeli zgodnej ze wzorem, czy też co miesiąc muszę wpisywać nową
    pozycję z aktualną, narastającą kwotą odpisów?

    Sorry za zadawanie być może lamerskich pytań, ale przeczytałem całą ustawę o
    PDOF oraz Rozporządzenie MF o prow. KPiR i nie znalazłem odpowiedzi na
    nurtujące mnie pytania.
    Wcześniej rozliczałem się ryczałtem i wszystko było proste. Za rok 2003 chcę
    rozliczyć się z żoną, więc przeszedem na KPiR, a tu same schody i niejasności
    (pomijając już brak przychodów z DG).

    Wiec wołam desperacko: pomocy!

    Pozdrawiam,
    Marek Stachowski
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 2. Data: 2004-02-24 07:28:03
    Temat: Re: Brak przychodów a koszty z amortyzacji
    Od: "Marek Stachowski" <M...@o...pl>

    Ponownie proszę o pomoc.
    Nie oczekuję od razu odpowiedzi na wszystkie pytania.
    Może być cząstkowo ;-)

    Pozdrawiam,
    Marek Stachowski

  • 3. Data: 2004-02-24 17:34:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 24 Feb 2004, Marek Stachowski wrote:

    >+ Nie oczekuję od razu odpowiedzi na wszystkie pytania.

    Kiedy ty aplikujesz wersję hardcore :)
    MF nie rozpisywało się na temat przypadków pt. "brak czegoś
    do wpisania przez pół roku i dłużej", stanowisz przypadek
    szczególny :]
    [...]
    >+ >Czy nikt się nie przyczepi, że skoro przychód wynosi 0, to środek trwały nie
    >+ >był wykorzystywany do osiągniecia przychodu, a co za tym idzie jego zużycie
    >+ >nie stanowi KUP?

    Nie spotkałeś się z objaśnieniami zapisu "w celu" ?
    Fakt nieuzyskania przychodu nie przesądza IMO & AFAIK o niczym.
    Czy ty COŚ ROBIŁEŚ w celu uzyskania przychodu i czy ty możesz
    to UDOWODNIĆ (i czym) ? Jak za luty br wystawisz fakturę sprzedaży
    na kwotę dajmy na to 15000 zł to dajmy na to ja nie byłbym skłonny
    się czepiać że "nic nie robiłeś w zeszłym roku" :]

    [...]
    >+ >I jeszcze jedno: czy prowadzenie EŚT polega tylko na wypełnieniu z datą 1
    >+ >stycznia tabeli zgodnej ze wzorem, czy też co miesiąc muszę wpisywać nową
    >+ >pozycję z aktualną, narastającą kwotą odpisów?

    IMO - ani tak, ani tak.
    IMO nie ma powodu żeby rozpisywać "miesiąc w miesiąc" kwotę ubytku
    wartości ST i podobnych zmian, jak na mój gust (ew. protesty
    proszę zgłaszać głośno i wyraźnie :)) zapis z ustawy: "i narastajaco
    za okres dokonywania tych odpisów" należy rozumieć "za rok lub
    okres rozliczenia". "Za rok" będzie miał miejsce jeśli "w srodku"
    amortyzacji sprzęt się zużywa i raty lecą.
    Ale to NIE ZNACZY (IMO) że wpisów dokonuje się TYLKO "raz na
    rok". W końcu oprócz kupowania nowych ST od czasu do czasu jakaś
    amortyzacja się kończy, może zostać "zawieszona" (IMHO wypadałoby
    to wpisać), ST może zostać skradziony, zniszczony, sprzedany...0

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 4. Data: 2004-03-03 21:19:03
    Od: "Marek Stachowski" <M...@o...pl>

> [...]
    >amortyzacja się kończy, może zostać "zawieszona" (IMHO wypadałoby
    >to wpisać), ST może zostać skradziony, zniszczony, sprzedany...0

    Czyli jak rozumieć treść kolumny EŚT "Kwota odpisu za rok X i narastająco"
    (za "ABC Small Biznesu")?
    Czy wpisując pozycję z datą 1 stycznia wpisuję tu wartość _do odliczenia_ w
    bieżącym roku oraz wartość do odliczenia plus odpis z poprzednicj lat?
    Jeśli tak, to z góry zakładam, że odliczę przysługującą w bieżącym roku kwotę
    umorzenia, czyż nie?

    Nadal nie jest to dla mnie jasne.

  • 5. Data: 2004-03-03 21:27:22
    Od: "Marek Stachowski" <M...@o...pl>

  • 6. Data: 2004-03-04 17:12:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Mar 2004, Marek Stachowski wrote:
    [...]
> [...]
    >+ >proszę zgłaszać głośno i wyraźnie :)) zapis z ustawy: "i narastajaco
    >+ >za okres dokonywania tych odpisów" należy rozumieć "za rok lub
    [...]
    >+ Czyli jak rozumieć treść kolumny EŚT "Kwota odpisu za rok X i narastająco"
    >+ (za "ABC Small Biznesu")?

    Nie mam rzeczonej książki pod ręką. Niezależnie co tam jest
    obowiązuje cię tekst USTAWY - czytałeś ? tu np. leży:
    http://www.gofin.pl/p_a.php?id_temat_html=28340&id_p
    unkt=78&i=2

    >+ Czy wpisując pozycję z datą 1 stycznia wpisuję tu wartość _do odliczenia_ w
    >+ bieżącym roku oraz wartość do odliczenia plus odpis z poprzednicj lat?

    Prawdę mówiąc... może ktoś skomentuje :)

    >+ Jeśli tak, to z góry zakładam, że odliczę przysługującą w bieżącym roku kwotę
    >+ umorzenia, czyż nie?

    Ja bym spytał inaczej: a wynika z czegoś konieczność wpisania do
    owych pozycji (art.22h.9 i .11) owych wartości w dn. 1.I czy może
    dobrym momentem byłoby wypełnienie ich 31.XII ?
    Tam jest zapis: "za dany rok podatkowy", nie "na dany rok" :),
    czyli wypadałoby wpisywać wartość "zużytą" a nie "zaplanowaną".

    >+ Nadal nie jest to dla mnie jasne.

    Przyznam że liczę na komentarze. Im więcej tym lepiej :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)