  • 1. Data: 2012-09-19 13:24:07
    Temat: nieruchomość: darowizna darowizny
    Od: rmrmg <i...@s...atu.re>

    Osoba A darowała nieruchomość osobie B. Osoba B chce podarować ją dalej
    osobie C.

    Osoby (A i B) oraz (B i C) są w pierwszej grupie, ale osoby A i C NIE są
    w pierwszej grupie.
    Jak bardzo prawdopodobne jest, że US zakwestionuje taki łańcuch darowizn
    i będzie chciał podatku od osoby C (tak jakby darowizna pochodziła od
    osoby A)? Jak B może zrobić darowiznę aby mieć pewność, że C nie będzie
    mieć problemów z US?

  • 2. Data: 2012-09-19 21:21:26
    Temat: Re: nieruchomość: darowizna darowizny
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    rmrmg wrote:
> [...]
    > Jak bardzo prawdopodobne jest, że US zakwestionuje taki łańcuch darowizn
    > i będzie chciał podatku od osoby C (tak jakby darowizna pochodziła od

    Problem jest tylko jesli A darowalo B z intencja ze B daruje C.
    Prawdopodobienstwo tego, ze US sie doczepi JAK SIE DOWIE wynosi 100%.
    Jaki jest procent tego ze sie dowie, zalezy od zyczliwosci sąsiadów i
    skojarzenia papierkow. Tego okresli sie nie da.

    Jak takiej intencji nei bylo, to niestety ty bedziesz musial wykazac, ze
    jej nie bylo, a nie US, ze byla. US wystarczy, ze stwierdzi ze wg niego
    byla.
    Wiec od razu pomysl czy jestes w stanie to wykazac.

    > Jak B może zrobić darowiznę aby mieć pewność, że C nie będzie
    > mieć problemów z US?

    Nie da sie. Bo to zalezy od tego co chcial zrobic A i jest niezalezne od B.

    Mozna kombinowac ze sprzedaza zamiast darowizn, albo darowac tylko czesc
    na wspowlasnosc, reszte zapisujac w testamencie.
    Dobry doradca podatkowy ma to zapewne obcykane, bo nie ty pierwszy masz
    tego typu problem.

    Wszystko zalezy od ceny nieruchomosci. Moze sie okazac, ze taniej
    wychodzi zaplacic podatek.

  • 3. Data: 2012-09-19 21:44:36
    Od: rmrmg <i...@s...atu.re>

    Dnia Wed, 19 Sep 2012 14:21:26 -0500, witek napisał(a):

    > Prawdopodobienstwo tego, ze US sie doczepi JAK SIE DOWIE wynosi 100%.

    US się nie dowie, ale zostanie poinformowane przez osobę C. Tak samo
    osoba B informowała o otrzymanej darowiźnie US - to jest warunek
    niedowalenia podatku.
    Na jakieś podstawie US miałby się doczepić? Art. 58 KC czy może coś
    innego? A jeśli tak art. 58, to jakby miało to wyglądać? Urząd uznałby
    akty notarialne między (A i B) oraz (B i C) za nieważne?

  • 4. Data: 2012-09-19 22:00:45
    Od: rmrmg <i...@s...atu.re>

    Dnia Wed, 19 Sep 2012 19:44:36 +0000, rmrmg napisał(a):

    > Na jakieś podstawie US miałby się doczepić? Art. 58 KC czy może coś
    > innego?

    Dobrą podstawą był art. 24a a przede wszystkim art 24b Ordynacji
    Podatkowej ale ten uwalił Trybunał Konstytucyjny. Czytam sobie pewien
    wyrok NSA:

    http://www.orzeczenia-nsa.pl/wyrok/i-sa-wr-2644-03,p
    odatek_od_towarow_i_uslug,a66a9.html

    i tutaj w uzasadnieniu twierdzą, że art. 58 KC niezbyt nadaje się do
    stosowania w prawie podatkowym.

    Więc jak US miałby się czepiać?

  • 5. Data: 2012-09-19 23:45:07
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    rmrmg wrote:

    > US się nie dowie, ale zostanie poinformowane przez osobę C.

    Ale sie dowie o darowiznie od osoby B, a nie od A.

    Tak samo
    > osoba B informowała o otrzymanej darowiźnie US - to jest warunek
    > niedowalenia podatku.

    jak wyzej. nie widac powiazania pomiedzy A i C

    Pytanie tylko z jakim prawdopodobienstwem US to powiazanie wyłapie sam,
    na ile mu pomogą sąsiedzi, ktorym się pochwalicie jak sprytnie
    obeszliscie koniecznosc zaplacenia podatku.

    > Na jakieś podstawie US miałby się doczepić?

    definicji darowizny.

    Darowanie A - B a potem B - C z mysla o darowaniu A - C nie spelnia
    kryterium darowizny.

    Jak gotfryd bedzie mial ochote po raz kolejny zrobic Ctrl-C, ctrl-V to
    wam wyluszczy detale.
    ja was odsylam do archiwum grupy . Bedzie tego z kilkanascie kopii.

  • 6. Data: 2012-09-20 06:59:13
    Od: rmrmg <i...@s...atu.re>

    Dnia Wed, 19 Sep 2012 16:45:07 -0500, witek napisał(a):

    > Jak gotfryd bedzie mial ochote po raz kolejny zrobic Ctrl-C, ctrl-V to

    Wygooglałem, thx.

    https://groups.google.com/group/pl.soc.prawo.podatki
    /browse_thread/thread/8f2f72b0b9e3dc81?hl=pl&noredir
    ect=true

  • 7. Data: 2012-09-20 09:52:00
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

> [...]
    > wykazac, ze jej nie bylo, a nie US, ze byla. US wystarczy, ze
    > stwierdzi ze wg niego byla. Wiec od razu pomysl czy jestes w stanie

    Wykazanie _braku intencji_ jest wg mnie niemożliwe.

    Poza tym raczej wątpię, żeby US opierał się na samym domniemaniu
    intencji, raczej będzie liczył na to, że któraś z osób się wygada po
    siedmiokrotnym zapytaniu.

    MJ

  • 8. Data: 2012-09-20 13:43:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 20 Sep 2012, Michal Jankowski wrote:

    > Wykazanie _braku intencji_ jest wg mnie niemożliwe.

    Śliska sprawa, ale tak dla porządku, domniemanie niewinności
    działa w sprawie karnej. Dlatego trudno jest dowieść oszustwa,
    ale łatwiej "wyciągnąć" odszkodowanie za szkody materialne,
    mimo że poszkodowany ma "wewnętrzną pewność" że został na 100%
    oszukany.

    Ten mechanizm działa równiez tu: jeśli US *nic* nie wyłapie,
    co wskazywałoby na celowe działanie, to w każdym piśmie będzie
    groził artykułami z KKS, ale poprzestanie na postępowaniu
    o należny podatek, a nie postępowaniu o ukaranie za uchylanie
    się od jego zapłacenie.
    "Wszystko wskazuje na to, że A dał majątek B aby B miała na danie C"
    i czekamy kto wtopi :|

    > Poza tym raczej wątpię, żeby US opierał się na samym domniemaniu
    > intencji,

    W sądzie to nazywają "doświadczeniem życiowym" czy jakoś tak :]
    Weź sobie przykładowy archiwalny wątek, zaczynając od tego postu:
    http://groups.google.com/group/pl.soc.prawo.podatki/
    msg/532f20133b6f0ac6

    Trzeba wziąć pod uwagę, iż US może chcieć wszcząć postępowanie
    nawet z pewnym ryzykiem że przegra. Zawsze jest szansa, że już
    przy trzecim z kolei postępowaniu ktoś chlapnie coś ciekawego ;)
    (1. US 2. IS 3. WSA 4. NSA [ewentualna apelacja])

    pzdr, Gotfryd