  • 1. Data: 2011-05-18 13:35:31
    Temat: nieruchomość w spadku, jej sprzedaż i podatek?
    Od: "jan kowalski" <0...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Załóżmy że 7 lat temu odbyła się sprawa o nabycie spadku i uzyskałem 1/7
    udziałów spadku, podatku od nabycia spadku nie było, bo się przedawnił (us
    powinien w 5 lat ścigać, później już nic się nie da z tym zrobić).
    Teraz odbywa się w sądzie sprawa o dział spadku, masą spadkową jest
    nieruchomość i otrzymuję fizycznie całą nieruchomość na własność (załóżmy że
    to tacy zgodni spadkobiercy).
    Nieruchomość chcę sprzedać, ale mam pytanie o podatek od tej sprzedaży.
    Formalnie jeśli w ciągu 5 lat od otrzymania tej nieruchomości sprzedam ją, to
    muszę zapłacić podatek (19%?). Ale od kiedy liczy się te 5 lat? od otwarcia
    spadku, od sprawy o nabycie spadku czy od sprawy o dział spadku?

    Jeśli od sprawy od nabycia spadku, to jak się ma fakt, że w spadku dostałem
    1/7 udziałów, a nieruchomość na dziale spadku cała przypada mi?

  • 2. Data: 2011-05-18 15:48:46
    Temat: Re: nieruchomość w spadku, jej sprzedaż i podatek?
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    jan kowalski wrote:

> [...]
    > muszę zapłacić podatek (19%?). Ale od kiedy liczy się te 5 lat? od otwarcia
    > spadku, od sprawy o nabycie spadku czy od sprawy o dział spadku?

    Przepisy dotyczące podatków od spadku i od sprzedaży nieruchomości
    zmieniały sie ostatnio chyba średnio raz do roku (albo i częściej?)
    więc lepiej odżałuj 200 złotych na prawnika (wszystko zależy od
    nieoczywistych detali - np. co się stało w którym roku).

    > Jeśli od sprawy od nabycia spadku, to jak się ma fakt, że w spadku dostałem
    > 1/7 udziałów, a nieruchomość na dziale spadku cała przypada mi?

    A co ma tutaj do rzeczy, że to 1/7 spadku? Zostałeś
    właścicielem nieruchomości - data to pewnie data orzeczenia
    sądowego, z którego to wynika... a jeśli nie, to jakiegoś
    późniejszego aktu - np. przekazania własności przez pozostałych
    spadkobierców.

    --
    mjk
    Nie pisz na s...@a...com.pl - to pułapka

  • 3. Data: 2011-05-19 06:51:00
    Od: "jan kowalski" <0...@W...gazeta.pl>

    Slawek Kotynski <s...@a...com.pl> napisał(a):

    > Przepisy dotyczące podatków od spadku i od sprzeday nieruchomo=B6c=
    > i zmienia=B3y sie ostatnio chyba =B6rednio raz do roku (albo i cz=EA=B6ciej
    > ?) wi=EAc lepiej od=BFa=B3uj 200 z=B3otych na prawnika (wszystko zależy od
    > nieoczywistych detali - np. co si=EA sta=B3o w kt=F3rym roku).

    Tak czy inaczej będę występował do swojego US o interpretację, ale chciałem
    wiedzieć wcześniej czego mogę się spodziewać.

    > u dosta=B3em
    > i?
    > A co ma tutaj do rzeczy, =BFe to 1/7 spadku? Zosta=B3e=B6
    > w=B3a=B6cicielem nieruchomo=B6ci - data to pewnie data orzeczenia
    > s=B1dowego, z kt=F3rego to wynika... a je=B6li nie, to jakiego=B6
    > p=F3=BCniejszego aktu - np. przekazania w=B3asno=B6ci przez pozosta=B3ych=
    > spadkobierc=F3w.

    No właśnie - sprawa o nabycie spadku daje mi te 1/7 własności masy spadkowej,
    a więc tej nieruchomości. Niektóre podatki nalicza się na moment "otwarcia
    spadku" czyli śmierci spadkodawcy, tudzież od chwili nabycia spadku (czyli do
    sprawy o nabycie spadku).

    Nabycie spadku było robione w czasie, gdy podatki płaciło się "od nabycia
    spadku" (ale później już się nic nie płaciło), a teraz jest tak, że od nabycia
    nie płacisz, ale płacisz od sprzedaży tego spadku (o ile była to nieruchomość).

  • 4. Data: 2011-05-19 22:48:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 May 2011, Slawek Kotynski wrote:

    > A co ma tutaj do rzeczy, że to 1/7 spadku?

    Uwaga, będę głośno myślał ;)

    > Zostałeś
    > właścicielem nieruchomości - data to pewnie data orzeczenia
    > sądowego, z którego to wynika...

    Właśnie w tym problem, IMHO.
    Z jego opisu:

    [...]
    [...]
    > a jeśli nie, to jakiegoś
    > późniejszego aktu - np. przekazania własności przez pozostałych
    > spadkobierców.

    I jak mniemam, w tym problem - wg tego co widzę, aktualnie nieodpłatne
    zniesienie współwłasności opodatkowane jest tak, jak darowizna.
    Spadek, w postaci 1/7 udziału dostał "kiedyś" i podatek się przedawnił.
    Ale dział następuje *teraz*.

    I mam pytanie - bo "oczywista oczywistość" może być pozorna:
    czy przepis KC:
    _117.html
    +++
    1035
    Jeżeli spadek przypada kilku spadkobiercom, do wspólnoœci majštku
    spadkowego oraz do działu spadku stosuje się odpowiednio przepisy
    o współwłasnoœci w częœciach ułamkowych z zachowaniem przepisów
    niniejszego tytułu.
    ---

    ...wyczerpuje podstawę do żądania podatku od niedopłatnego zniesienia?

    pzdr, Gotfryd