  • 1. Data: 2007-04-17 14:35:10
    Temat: nowe auto częsciowo na kredyt
    Od: "Patrycja" <n...@i...pl>

    Witam!

    Planuje kupic samochod (osobowy, bez homologacji) na firme (1-os
    działalność, KPiR, VAT). Samochod bedzie nowy i czesciowo zaplace za niego
    gotowka, a czesciowo zaciagne kredyt.
    Czytam i czytam, ale nie jestem pewna kilku rzeczy, prosze o wskazowki.
    Powiedzmy ze w salonie wplacam 22.000 zł, a na 40.000 zł zaciagam kredyt +
    2.000 zł prowizja czyli łącznie kredyt wynosi 42.000 zł. Rata kapitałowa 850
    zł + 300 zł odsetki.
    I teraz..

    Do EST wprowadzam wartosc zaplaconą do momentu wprowadzenie czyli jesli
    wprowadze od razu to bedzie kwota 22.000 zł i tą kwotę amortyzuje przez 5
    lat ??

    Pozniej bezposrednio w koszty wliczam co miesiac tylko zaplacone odsetki ??

    Co z VAT-em? Bo wiem, ze moge odliczyc 6.000 zł, ale nie wiem co bedzie na
    fakturze - czy te 22.000 zl czy calosc czyli 64.000 zł? Jesli bedzie 22 tys.
    to odlicze tylko 4 tys. VATu a co z reszta?
    A jesli bedzie calosc to co wpisuje w deklaracje VAT-7 - wartość netto w
    całości, a VAT do odliczenia tylko te 6 tyś?

    Co z ubezpieczeniem? Mozna doliczyc do wartosci poczatkowej? A w nastepnych
    latach wliczac w koszty?

    Co jeszcze moge wrzucac w koszty w pozniejszym uzytkowaniu (przy zalozeniu
    ze auto osobowe bez homologacji) benzyne? koszty przegladu? ewentualnych
    napraw? - czy od czegos z powyzszych moge odliczac VAT?

    Z gory bardzo dziekuje za odpowiedzi i pozdrawiam,
    Patrycja

  • 2. Data: 2007-04-17 20:41:47
    Temat: Re: nowe auto częsciowo na kredyt
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 17 Apr 2007, Patrycja wrote:

> [...]
    >
    > Do EST wprowadzam wartosc zaplaconą do momentu wprowadzenie czyli jesli
    > wprowadze od razu to bedzie kwota 22.000 zł i tą kwotę amortyzuje przez 5

    NIE.
    Do EST wprowadza się wartość początkową.
    Faktu udzielenia kredytu jest *odrębny*, jedynie ew. koszty poniesione
    do momentu wprowadzenia dolicza się do WP.
    Rozumiem że samochód jest wart 60 000 zł - i że przed wprowadzeniem
    do użytkowania nie zostały wpłacone żadne odsetki.
    No to WP wynosi 62 kzł.

    > Pozniej bezposrednio w koszty wliczam co miesiac tylko zaplacone odsetki ??

    IMO tak!

    > Co z VAT-em? Bo wiem, ze moge odliczyc 6.000 zł, ale nie wiem co bedzie na
    > fakturze - czy te 22.000 zl czy calosc czyli 64.000 zł?

    Całość, bo kredyt jest ODRĘBNĄ (od zakupu) transakcją!

    > Co z ubezpieczeniem? Mozna doliczyc do wartosci poczatkowej?

    IMO trzeba, chyba że ktoś pojazdu używa do jazdy tylko po swoim
    terenie i twierdzi ze może bez ubezpieczenia :)

    > A w nastepnych latach wliczac w koszty?

    Tak wychodzi.

    > Co jeszcze moge wrzucac w koszty w pozniejszym uzytkowaniu (przy zalozeniu
    > ze auto osobowe bez homologacji) benzyne? koszty przegladu? ewentualnych
    > napraw? - czy od czegos z powyzszych moge odliczac VAT?

    A wiesz że w groups.google jest archiwum grupy?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-04-17 22:24:42
    Od: "Patrycja" <n...@i...pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał:

    > IMO trzeba, chyba że ktoś pojazdu używa do jazdy tylko po swoim
    > terenie i twierdzi ze może bez ubezpieczenia :)

    Też tak myslalam (bo to logoczne w sumie), ale znalazlam cos takiego:
    Zdaniem urzędu:

    Ze stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika wynika, że podatnik
    kupił fabrycznie nowy samochód i w związku z zakupem poniósł wydatki
    związane z ubezpieczeniem AC, OC, NW. Pytanie podatnika brzmiało, czy
    wydatki na ww. ubezpieczenia zwiększają wartość początkową samochodu, czy
    też podlegają księgowaniu bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów.
    " (.) Dany składnik majątkowy może być zaliczony do środków trwałych dopiero
    wówczas, gdy jest kompletny i zdatny do użytku dla potrzeb firmy. Przepisy
    ustawy nie precyzują określenia "kompletne i zdatne do użytku". Z przepisów
    Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, która reguluje
    m.in. zasady rejestracji pojazdów oraz dopuszczania ich do ruchu, wynika, że
    dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego jest
    dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Pojazd jest dopuszczony do
    ruchu, jeżeli spełnia warunki techniczne oraz jest zarejestrowany i
    zaopatrzony w zalegalizowane tablice rejestracyjne, a w przypadku samochodów
    osobowych, w nalepkę kontrolną. Z powyższego wynika, że wydatki poniesione
    na ubezpieczenie samochodu (AC, OC, NW) nie są zaliczane do wartości
    początkowej nabytego samochodu, a stanowią koszty uzyskania przychodów w
    myśl art. 22 ust. 1 ustawy."

    Informacja wydana przez Urząd Skarbowy Poznań Jeżyce z dnia 04.10.2004 r.,
    sygn. SD/415-49/04

    za: http://podatki.pl/artykuly/21_11.htm

    > A wiesz że w groups.google jest archiwum grupy?

    Wiem, wiem, ale wiem też, że na Ciebie zawsze można liczyć ;-)

    Pozdrawiam!!

  • 4. Data: 2007-04-17 22:42:19
    Od: "Dariusz Stefan" <s...@g...pl>

    Użytkownik "Patrycja" napisał w wiadomości ..

    > Też tak myslalam (bo to logoczne w sumie), ale znalazlam cos takiego:
    > Zdaniem urzędu:

    i dobrze znalazłaś... i to stosuj...
    na sczęście masz samochód poniżej 20k euro... :)

    pozdr. Darek

  • 5. Data: 2007-04-18 14:04:44
    Od: "Piotr Stróżyna" <p...@s...pl>

    > Całość, bo kredyt jest ODRĘBNĄ (od zakupu) transakcją!

    Coś tu chyba nie wyszło z tą odpowiedzią w sprawie VAT - aby miła pytająca
    nie odniosła wrażenia, że może odliczyć cały VAT - może tylko 60% (!!) - ale
    nie więcej, niż 6000,- zł
    Pozdro

  • 6. Data: 2007-04-19 07:06:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Apr 2007, Piotr Stróżyna wrote:

    > Coś tu chyba nie wyszło z tą odpowiedzią w sprawie VAT

    No tak, odniosłem się tylko do części "co będzie na f-rze",
    a zostawiłem za dużo cytatu - thx za uzupełnienie :)

    pzdr, Gotfryd