  • 11. Data: 2013-05-10 22:33:05
    Temat: Re: obowiązek wystawienia faktury VAT między podmiotami gospodarczymi
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 May 2013, Sławek wrote:

> [...]
    54

    IMO to nie tak.
    Dobrze jest pamiętać, że prawo składa się nie tylko
    z przepisów, ale również "zasad prawnych".
    Jest taka: "impossibilium nulla obligatio est".

    IMO wynika z niej wprost, że nałożony na *sprzedawcę*
    samoistny obowiązek wystawienia f-ry wprost wynika
    z tego, czy *nabywca* przekazał mu wiedzę iż sprzedaż
    jest "na firmę".

    Oczywiście, ważniejsza jest ustawa - tylko mam proste
    pytanie, o której ustawie myślałeś?
    Idąc dalej: skąd wziąłeś pomysł, że termin na wystawienie
    faktury to 5 lat??
    5 lat jest na przedawnienie obowiązku podatkowego,
    nie na wystawienie dokumentów.
    O czym Sławek pisze (cytat niżej), istnieje termin obowiązku
    przyjęcia żądania wystawienia rachunku, w Ordynacji - faktura
    jest rachunkiem i pod ten obowiązek podlega.

    > Podmiot powinien wystawić fakturę lub paragon za usługę/towar
    > niezwłocznie po dokonaniu transakcji.

    Sprzeciw.
    W terminie 7 dni, dla f-ry nie widzę innego warunku.
    "Niezwłocznosć" dotyczy wyłącznie paragonu *fiskalnego*
    (a nie paragonu w ogóle), i to tylko o ile jest
    obowiązkowy (sprzedawca może wystawiać paragony na
    każdą sprzedaż, również dla firm, ale tych już nie
    musi wystawiać "niezwłocznie").
    Również w drugą stronę - przy sprzedaży konsumenckiej
    na f-rę parafon fiskalny (jeśli podlega) powinien
    być "niezwłocznie", zaś faktura do 7 dni.
    Nie można więc wymieniać obok siebie "faktury
    lub paragonu", IMO.

    Co do 7 dni.
    Flejm z tej okazji już był, przypomnę iż spowodowała go skarga
    Przemka (obecnego również w niniejszym w wątku), który najpierw
    spytał "czy dostanę fakturę", potem kupił, a na deser oburzył
    się na hasło "proszę przyjść pojutrze" - fakt, że może to
    być przykre, jak ktoś kupuje będąc przejazdem daleko od
    stałego miejsca "urzędowania", niemniej regulacja jest jaka
    jest i tyle.
    Trzeba się upewnić czy "dostanę fakturę" oznacza "niezwłocznie",
    tak samo jak na allegro trzeba się upewnić czy "faktura
    VAT" nie oznacza aby "faktura VAT marża" :)

    > Jeśli jesteś firmą a dostałeś paragon, to możesz wystąpić o wystawienie
    > faktury na jego podstawie w ciągu 7-miu dni.

    Skąd warunek "a dostałeś paragon"?
    Jest firmą, sprzedawca o tym wie, ma wystawić.
    Ale IMO wcale nie musi wystawić "niezwłocznie" :D i wcale nie trzeba
    do tego *mieć* paragonu (a jak "na firmę" to sprzedawca wcale nie
    musi go wystawić).
    IMO tak, w razie sprzeciwu poproszę o "paragrafy" :D

    > Jeśli nie jesteś firmą, to możesz wystąpić o wystawienie faktury
    > w ciągu 30 dni (albo nawet 90 dni), dokładnie nie pamiętam.

    Ordynacja, 3 miesiące a nie 90 dni ;)
    Kolejne pytanie - skąd warunek "jeśli nie jesteś firmą"?
    Faktura jest rachunkiem, każda faktura.
    Fakt nieprawidłowości wystawienia (po upływie terminu
    dla obowiązku wystawienia spowodowane "brakiem wiedzy")
    IMVHO nijak nie usuwa terminu na skuteczne żądanie faktury.
    Skąd więc wymienione ograniczenie?

    > Ustawa jest ważniejsza niż regulamin firmy.
    >
    > Jeśli coś pomotałem to mnie poprawcie

    Juści :), przy czym do ostatniej tezy nijak się przyczepić
    nie umiem :)

    pzdr, Gotfryd

  • 12. Data: 2013-05-10 22:40:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 May 2013, Robert Tomasik wrote:

    > Użytkownik "Bartosz Bartczak" <l...@a...pl> napisał
    >
    > Po co? Taż oczywistym jest, ze ustawa jest ważniejsza.

    Ale ta oczywistość wynika z przepisu :D

    http://www.sejm.gov.pl/prawo/konst/polski/kon1.htm
    +++
    Art. 31.
    [...]
    2. [...] Nikogo nie wolno zmuszać do czynienia tego, czego prawo mu nie nakazuje.
    3. Ograniczenia w zakresie korzystania z konstytucyjnych wolnoœci i praw
    mogš być ustanawiane tylko w ustawie [...]
    ---

    A contrario, nakaz ustawowy jest przymusem (może ograniczać
    wolność, w tym swobodę umów), a dotyczy obu stron umowy.

    Oczywiście, brak nadrzędności umowy nad ustawą wynika z braku
    przepisu który by taką nadrzędność na obowiązkiem wskazanym
    ustawą dopuszczał - a jak wiemy dowód "nie ma takiego przepisu"
    jest technicznie dość trudny :], niemniej mam nadzieję iż
    Bartosz go łyknie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 13. Data: 2013-05-10 22:49:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 9 May 2013, Przemysław Adam Śmiejek wrote:

    > No ale fakt, że Wielkie Siupermarkiety rozciągają go do 30 dni

    Wskaż proszę konkretny regulamin.
    Idzie o to, że podejrzewam iż masz na myśli inny przypadek: kiedy
    sprzedawca w momencie sprzedaży NIE WIE że sprzedaje firmie,
    *albo* strony umowy korzystają z zapisu par.9.3 rozporządzenia.
    Ustal więc, czy mowa o 30 dniach, czy o *końcu miesiąca*, bo
    to jest istotna różnica:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,32,32,1626,,
    20130101,rozporzadzenie-ministra-finansow-z-dnia-280
    32011-r-w-sprawie.html
    +++
    3. Faktura może dokumentować kilka odrębnych dostaw towarów lub usług
    dokonanych w trakcie miesišca, jeżeli zostanie wystawiona nie póŸniej
    niż ostatniego dnia miesišca, w którym wydano towar lub wykonano usługę.
    ---

    IMO odpowiedź na pytanie czy może dokumentować jedną sprzedaż
    jest oczywiście pozytywna - przecież strony przy dokonywaniu
    *nie mogą* mieć *pewności* że dokonają kolejnych transakcji!
    (jak komuś się nasuwa pasowna sentencja opisująca zasadę
    prawną wyrażającą ten wniosek, to poproszę :))

    > świadczy o tym, że jest to albo martwy przepis albo jest jakaś furtka,
    > bo skoro dzieje się to na skalę masową....

    Kto się jeszcze z tą "skalą masową" spotkał?

    pzdr, Gotfryd

  • 14. Data: 2013-05-12 14:14:38
    Od: Sławek <a...@w...pl>

> [...]
    > Skąd więc wymienione ograniczenie?

    > Juści :), przy czym do ostatniej tezy nijak się przyczepić

    Dzięki Gotfryd za sprostowanie.
    Ja po prostu zawsze wystawiam paragon lub fakturę (gdy na firmę)
    od razu i dlatego nie zastanawiam się nad terminami. Może więc
    powinienem "ugryźć się" w klawiaturę i nie pisać.

    Zdaję sobie jednak sprawę, że są różne przypadki, dla których
    te terminy są ważne.

    Inna sprawa, że mnogość i zawiłość prawa w różnych wariantach
    jest już tak absurdalna, że jeszcze trochę, a każdy przedsiębiorca
    (nawet ten drobny - jednoosobowy) będzie musiał zatrudniać
    prawnika od prawa podatkowego. Już teraz często jest tak, że
    zamiast pracować i zarabiać, trzeba szperać po przepisach.
    Pomijam już fakt, że wiele osób zwyczajnie boi się
    przedsiębiorczości, bo nie wie, czy przypadkiem nie zostanie
    przestępcą w świetle tego "kochanego" prawa, tylko dlatego,
    że czegoś nie doczytał, albo zinterpretował nie tak, jakby
    sobie US życzył.
    To jednak tematy na inny wątek.

    Pozdrawiam,
    Sławek

  • 15. Data: 2013-05-13 22:06:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 12 May 2013, Sławek wrote:

    > Ja po prostu zawsze wystawiam paragon lub fakturę (gdy na firmę)
    > od razu i dlatego nie zastanawiam się nad terminami. Może więc
    > powinienem "ugryźć się" w klawiaturę i nie pisać.

    Ano, ale "metoda bezpieczna" nie implikuje jedynej dopuszczalnej :)

    > Zdaję sobie jednak sprawę, że są różne przypadki,
    > dla których te terminy są ważne.

    Na szczęscie ustawodawca zgodził się, że "na DG" bywają przypadki
    iż sprzedaż wykonywana jest w "warunkach bojowych" i postanowił
    nie utrudniać koniecznością trzymania zawsze gotowych papierów
    przy sobie.

> [...]
    > jest już tak absurdalna, że jeszcze trochę, a każdy przedsiębiorca
    > (nawet ten drobny - jednoosobowy) będzie musiał zatrudniać

    Akurat w umawianym przypadku to nie problem - wystarczy jak
    sam stosuje "metodę bezpieczną" *oraz* nie czepia się zbytnio
    innych sprzedawcow :)

    Zauważ - ta dyskusja jest wynikiem szukania dziury w całym
    po stronie sprzedawcy, który (być może w zgodzie z przepisami,
    na razie nie zapodano "twardego" przykładu niezgodnego)
    korzysta z powyższego.
    Wystarczy NIE CZEPIAĆ się sprzedawcy BARDZIEJ niż ustawodawca
    i... nie ma problemu.

    Tak się składa, że to my sami sobie komplikujemy życie - dla
    własnej wygody np. domagając się faktury "już teraz i tu".
    A wystarczy zaakceptować fakt, że tu jest również pole na
    UMOWĘ.
    Jest jeszcze druga strona medalu: zupełnym nieporozumieniem
    jest fakt, że akceptowane jest skrajnie nieefektywne
    (lub nie istnieje) "właściwe" postępowanie, bo przecież
    w rachubę wchodzi nadużycie "pozycji dominującej", prawda?
    - a w zamian szukane są obejścia w postaci bata skarbówki.
    To samo dotyczy wielu innych spraw (w archiwach .prawo),
    kiedy to spodziewany brak reakcji policji, prokuratora,
    sądów i innych instytucji powołanych do ochrony interesów
    STRONY zastępowany jest "batem" w postaci egzekwowania
    (niejako "zastępczo") przepisów przewidzianych dla ochrony
    interesów PAŃSTWA.
    Sugeruję istnienie pewnej nierównowagi, za PRLu była ona
    wyrażona literalnie (inne przepisy karne i wymiary kar dla
    "szkodliwości prywatnej" i "szkodliwości publicznej"),
    teraz nie znikła, tylko formę ma inną :|

    > Pomijam już fakt, że wiele osób zwyczajnie boi się
    > przedsiębiorczości, bo nie wie, czy przypadkiem nie zostanie
    > przestępcą

    To też.

    Ale skorzystałem z okazji aby naświetlić inny aspekt sprawy,
    równie często pomijany :)

    > To jednak tematy na inny wątek.

    Owszem, ale można uznać że to odrębna gałąź :)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2013-05-20 11:15:32
    Od: Bartosz Bartczak <l...@a...pl>

    Przepraszam, za absencję...

    > Oczywiście, ważniejsza jest ustawa - tylko mam proste
    > pytanie, o której ustawie myślałeś?

    Jest napisane w pierwszym wątku:
    "(...)Art.106 ust.1 Ustawia o podatku od towarów i usług"

    > Idąc dalej: skąd wziąłeś pomysł, że termin na wystawienie
    > faktury to 5 lat??
    > 5 lat jest na przedawnienie obowiązku podatkowego,
    > nie na wystawienie dokumentów.

    Ustawy o rachunkowości art. 74, pkt 4,9.
    (w zależności od rodzaju dokumentu mogą być one przechowywane trwale lub
    przez okres od 5 do 50 lat.)

> [...]
    > na f-rę parafon fiskalny (jeśli podlega) powinien
    > być "niezwłocznie", zaś faktura do 7 dni.
    > Nie można więc wymieniać obok siebie "faktury

    Rozumiem, że to do Sławka bo jak maszyna nie dała ani paragonu ani
    faktury to se mogę w terminie 7 reklamować.
    Co gorsza wydruk niefiskalny potwierdzenia tankowania wyszedł lub w
    ogóle nic nie wyszło, nie każdy podatnik DG wie co to takiego paragon
    niefiskalny.
    Jako ciekawostkę podam że na autostradzie odcinek Gliwice-Opole zawsze
    wam dadzą paragon NIEFISKALNY !!! Moim zdaniem kolejny przekręt w Polsce
    jakich niemało ;)
    Spróbuj na jego podstawie dochodzić faktury - życzę powodzenia.

> [...]
    > dla obowiązku wystawienia spowodowane "brakiem wiedzy")
    > IMVHO nijak nie usuwa terminu na skuteczne żądanie faktury.

    Ustawy o rachunkowości art. 74, pkt 4,9 nie 3 mies a 5 lat. Mowa
    oczywiście o Art.106 ust.1 Ustawia o podatku od towarów i usług bo tego
    dotyczył cały wątek.

    Wy pewnie piszecie o art.87, par.4 ustawy Ordynacja Podatkowa i tu się
    zgodzę maksymalnie 3mies ale nie o ten paragraf pytałem w wątku.

    Jeśli tak to proszę o akt prawny, ustawę czy konstytucję to stwierdzający.
    Z taką firmą jak NESTE na słowo to mogę sobie przez tel pogadać co
    najwyżej ;)

  • 17. Data: 2013-05-20 11:55:54
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2013-05-20 11:15, Bartosz Bartczak wrote:
> [...]
    > jakich niemało ;)
    > Spróbuj na jego podstawie dochodzić faktury - życzę powodzenia.

    Zgaduję, że chcesz odliczać VAT. To może jeszcze napisz po co Ci faktura
    *zamiast* paragonu za *przejazd autostradą*.

    Piotrek

  • 18. Data: 2013-05-20 12:03:12
    Od: Bartosz Bartczak <l...@a...pl>

    > Po co? Taż oczywistym jest, ze ustawa jest ważniejsza.

    Większość tak twierdzi ale nikt nie potrafi dać podstawy prawnej.

  • 19. Data: 2013-05-20 12:12:24
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2013-05-20 11:55, Piotrek wrote:
    > Zgaduję, że chcesz odliczać VAT. To może jeszcze napisz po co Ci faktura
    > *zamiast* paragonu za *przejazd autostradą*.

    OK. Nie załapałem, że na niefiskalnym nie ma kwoty podatku. No to
    rzeczywiście możesz jedynie wpuścić w koszty.

    Piotrek

  • 20. Data: 2013-05-20 12:20:45
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2013-05-20 11:15, Bartosz Bartczak wrote:
    > Moim zdaniem kolejny przekręt w Polsce
    > jakich niemało ;)

    Ojtamojtam!

    Hint: Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie z 2010-08-04 syg.
    IPPP1-443-659/10-4/IGo

    Piotrek