  • 1. Data: 2003-06-17 14:18:04
    Temat: odliczanie zaległych wpłat na ZUS
    Od: s...@p...onet.pl

    Dzień dobry,

    Chciałam zapytać o swój przypadek. Miałam zaległości płatnicze w ZUS za 2002 rok.
    Udało mi się je uregulować dopiero teraz. Czy te koszty opłat na ZUS mogę sobie
    odliczyć w zeznaniu za 2003 rok? W 2002 prowadziłam (już nie) działalność i nie
    mogłam ich odliczyć jako niezapłaconych.

    Dziękuję bardzo za pomoc,
    Sońka

  • 2. Data: 2003-06-18 07:00:05
    Temat: Re: odliczanie zaległych wpłat na ZUS
    Od: "ela" <l...@w...pl>

    można odliczyć wyłacznie prowadząc DG
    ela

  • 3. Data: 2003-06-18 16:31:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Jun 2003, ela wrote:
    [...przesunięte...]
    >+ ela

    Podanie wKF: ławiej komentować odpowiedzi *pod* cytatem... !
    Tym bardziej jak skutkuje to elaboratem ;)

> [...]
    >+ > koszty opłat na ZUS mogę sobie odliczyć w zeznaniu za 2003 rok?
    >+ > W 2002 prowadziłam (już nie) działalność i nie mogłam ich

    A możesz objasnić z czego to miałoby wynikać ?
    Dla ścisłości trzeba oddzielić:

    ********

    * składkę zdrowotną;
    W ustawie jest:
    ++++
    Art. 27b. 1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27, w pierwszej
    kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie
    zdrowotne:

    1) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z
    przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,
    2. Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się
    podatek, nie może przekroczyć 7,75 proc. podstawy wymiaru tej składki.

    3. Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie
    dokumentów stwierdzających ich poniesienie.
    ----

    Patrz niżej komentarz pod składką społeczną :)

    ********

    * składkę na FP; przyznam że to jest temat na oddzielną dyskusję: czy
    i jak można odliczyć koszty poniesione w związku z DG, ale
    poniesione *po jej zakończeniu* :)
    Nikt nie kwestionuje że można zaliczyć koszta poniesione przed
    rozpoczęciem DG (np. opłaty rejestracyjne), więc...

    ********

    * składki społeczne, które stanowią największą część.

    W ustawie jest:
    ++++
    Art. 26. 1. Podstawę obliczenia podatku[...] stanowi
    dochód [...] po odliczeniu kwot:
    [...]
    2) składek, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych:

    a) zapłaconych bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe,
    chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
    jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów,
    ----

    Jak wydedukowałaś - lub jaki inny przepis stanowi - że jest
    inaczej niż tam czytam, tj. "zapłacono - można odliczyć" ?
    IMHO to nawet w razie *nienależnej* wpłaty na ZUS możną ją
    odliczyć od podstawy :] (to czy ZUS ma prawo te pieniądze
    przyjąc i co dalej - to zupełnie inna sprawa :)).

    >+ > Dziękuję bardzo za pomoc,

    Na razie zamieszałem w obronie twoich pieniędzy :)

    Jestem przekonany że w *rocznym* rozliczeniu zdrowotne i społeczne
    da się uratować.

    Co z FP... zeznaję że tylko wymyśliłem problem jak wyżej :)
    IMHO - skoro może mieć miejsce przychód "z DG" który następuje
    *po zakończeniu* DG i nalezy go wykazać[1] w PIT-5, to czy
    istnieje jakiś powód dla którego nie miałaby wystąpić
    strata z DG (po zakończeniu) do wykazania takoż w PIT-5 ??
    Oczywiście - owej straty nie można odliczyć w danym roku.
    Ale na rozliczenie strat jest 5 lat, a dokładniej - 4 lata,
    nie licząc tego że zostaną (w tym przypadku) 3 ;)

    [1] jesli ktoś jeszcze nie łapie - np. sprzedaż byłego ŚT !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-06-24 08:27:03
    Od: s...@p...onet.pl

> [...]
    > przyjąc i co dalej - to zupełnie inna sprawa :)).

    > Na razie zamieszałem w obronie twoich pieniędzy :)

    Dzięki wielkie.

    serdeczności,
    Sońka