  • 1. Data: 2003-03-05 07:50:58
    Temat: odliczenie za zakup komputera
    Od: "Andrzej" <a...@N...poczta.onet.pl>

    Mam pytanie z pogranicza niuansów podatkowych

    Od kilku lat pracuję na pełnym etacie na stanowisku administartora systemów
    komputerowych i baz danych. Nie prowadzę w żadnej formie działalnosci
    gospodarczej (z wyjatkiem umow-zleceń dla innej firmy). Kupiłem nowy
    komputer. Zgodnie z literą prawa (PIT-O) powinienem mieć prawo do odliczenia
    go od podatku (do wysokości limitu) bo niby jest on zwiazany z bezpośrednio
    wykonywana pracą. Ale dotarły do mnie informacje, że Urząd Skarbowy żąda
    przedstawienia zaświadczenia (jakiego??) od pracodawcy. Czy ktoś wie co to
    za zaświadczenie? I na jakiej podstawie US tego wymaga? Czy wystarczajace
    jest tu zaświadczenie z kadr, że pracuję tu i tu na takim a takim
    stanowisku. Czy chodzi o coś więcej?
    Obligatoryjnie mogę założyć, że moj dyrektor nic takiego nie podpisze, bo
    tak de facto tym komputerem nie świadczę żadnej pracy na rzecz firmy (w
    firmie mam słuzbowy).
    Ten problem dotyczy rozliczenia za 2002r oraz (koleg kupił w styczniu 2003)
    za 2003r

    Macie jakieś sugestue. Wszystkie mile widziane

    Andrzej
    --
    ####
    #### usun NOSPAM z adresu poczty

  • 2. Data: 2003-03-05 08:03:13
    Temat: Re: odliczenie za zakup komputera
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    "Andrzej" <a...@N...poczta.onet.pl> wrote in message
> [...]
    > firmie mam słuzbowy).
    > Ten problem dotyczy rozliczenia za 2002r oraz (koleg kupił w styczniu

    Niech oni się wypchają z takimi zaświadczeniami.
    Odliczaj komputer.
    Czy odliczyłeś go słusznie, czy nie zadecyduje urzędnik dopiero w trakcie
    kontroli, gdyby na ciebie trafiło. I tylko on decyduje czy zrobiłeś to
    zgodnie z prawem, czy nie. pewnie, że jest mu łatwiej jak będziesz musiał
    przynieść od szefa karteczkę, ale to jest spychologia.
    Napisz mu oświadczenie, że używasz komputera do celów zgodnych z pracą (to
    też tylko w trakcie kontroli, teraz składasz sam pit-o), a nie zaświdczenie,
    ma taką samą moc prawną, a ja US będzie chciał sprawdzić, czy nie złożyłeś
    oświadczenia niezgodnego z prawdą, to niech się sam zwróci do szefa z
    zapytaniem o twój zakres obowiązków, a nie każe to robić za siebie

    To nie jest tak, że na tym komputerze masz świadczyć pracę, bo wówczas to
    pracodawca musiałby ci kupić komputer. Ma on poprostu być używany do celów
    związanych z pracą, wystarczy, że łączysz się zdalnie z serwerem w pracy,
    albo, że uczysz się na tym komputerze do egzaminów itp itd.
    W twoim przypadku to bym się wogóle nie przejmował, bo sprawa jest czysta.
    Wątpliwości mogą być w przypadkach np. czy kierowca może odliczyć komputer,
    który używa do robienia sprawozdań z trasy, bo szef ręcznych nie przyjmuje.

  • 3. Data: 2003-03-05 08:06:25
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    Andrzej wrote:

> [...]
    > 2003) za 2003r
    >
    > Macie jakieś sugestue. Wszystkie mile widziane

    Urząd Skarbowy nie ma prawa żądać żadnego zaświadczenia z zakładu pracy
    dityczącego tego komputera. Ma prawo żądać od ciebie uzasadnienia, że
    komputer jest związany z wykonywaną pracą. Więc przygotuj sobie jakieś
    ciekawe i zgodne z prawem historyjki typu: zapoznawanie się z wersjami
    testowymi systemów operacyjnych i oprogramowania, które będzie
    instalowane w pracy. Jeśli chodzi o rodzaj pracy jaką wykonujesz to
    powinno wystarczyć twoje (ewentualnie: pisemne) oświadczenie.

  • 4. Data: 2003-03-05 08:33:11
    Od: "Andrzej" <a...@N...poczta.onet.pl>

    --------------------------

    Użytkownik "Jureq" <j...@X...ze.spamemX.op.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > instalowane w pracy. Jeśli chodzi o rodzaj pracy jaką wykonujesz to
    > powinno wystarczyć twoje (ewentualnie: pisemne) oświadczenie.

    ----------------------
    Powiem szczerze, że podobnie tak zareagowałem gdy to usłyszałem. Ale - znowu
    to ale - jak mają rację na podstawie jakiegoś wewnetrznego rozporządzenia,
    którego nie znam? Dlatego się głośno zastanawiam. Oczywiście zaświadczenie
    nie załączylbym do PITu ale czy nie należałoby go teraz załatwić i mieć.
    Pewnie takie z kadr warto mieć.
    Chociaż z drugiej strony jeżeli informatyk-systemowiec nie mógłby odliczyć
    komputera, to w takim razie kto?
    Jeszcze jedno - poprawcie mnie jeśli się mylę. Za 2003 r takie odliczenie
    też jeszcze istnieje? Nie zostało zlikwidowane, prawda?

    Dzięki za odpowiedż
    Andrzej
    --
    ####
    #### usun NOSPAM z adresu poczty

  • 5. Data: 2003-03-05 09:17:23
    Od: "KK" <p...@g...pl>

    > Jeszcze jedno - poprawcie mnie jeśli się mylę. Za 2003 r takie odliczenie
    > też jeszcze istnieje? Nie zostało zlikwidowane, prawda?

    Istnieje. Ale w następnym może już na 101% nie być.