  • 1. Data: 2003-10-21 12:38:16
    Temat: odszkodowanie a podatek
    Od: Fumfol <f...@o...pl>

    3 lata temu zlozylam pozew w sadzie cywilnym o odszkodowanie za
    spowodowanie smierci mojego dziecka. Lekarze rowniez zostali ukarani w
    sprawie karnej. Ja podpisalam ugode pozasodowa ze szpitalem i wyplacili
    mi pieniadze. I tu mam pytanie. Czy jest to opodatkowane? Pieniadze
    zostaly wyplacone mi w kasie szpitala w obecnosci szpitalnego radcy
    prawnego. Slyszalam wiele sprzecznych opinii na temat ewentualnego
    podatku i dlatego zwracam sie do Was z proSba o pomoc. Dziekuje Ania

  • 2. Data: 2003-10-21 21:45:18
    Temat: Re: odszkodowanie a podatek
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 21 Oct 2003, Fumfol wrote:

> [...]
    >+ sprawie karnej. Ja podpisalam ugode pozasodowa ze szpitalem i wyplacili
    >+ mi pieniadze. I tu mam pytanie. Czy jest to opodatkowane?

    ++++++++
    Art. 21. 1. Wolne od podatku dochodowego są:
    3) otrzymane odszkodowania, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania
    wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych
    wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:
    3b) inne odszkodowania otrzymane na podstawie wyroku sądowego do wysokości
    określonej w tym wyroku, z wyjątkiem odszkodowań:
    4) kwoty otrzymane z tytułu ubezpieczeń majątkowych i osobowych,
    z wyjątkiem:
    -----

    Po mojemu na żaden wyjątek się nie łapiesz :), czyli bez podatku.
    Sprawdź w ustawie (to powyżej to przycięty cytat).
    Może jeszcze ktoś skomentuje...

    pozdrowienia, Gotfryd
    (nie doradzca)

  • 3. Data: 2003-10-22 02:58:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Oct 2003, Jureq wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news wrote:
    [...Fumfol...]
> [...]
    >+ > Może jeszcze ktoś skomentuje...
    >+
    >+ A po mojemu ugoda pozasądowa nie łapie na zaden z tych punktów.

    Zabiłeś mi ćwieka - nie doczytałem że to "pozasądowa" :(
    Może tak być. Najwyraźniej załapie się na "z wyjątkiem":
    +++++
    g) odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód,
    -----
    ...czyli jednak podatek byłby :(
    Thx. za korektę !

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 4. Data: 2003-10-22 07:27:44
    Od: Fumfol <f...@o...pl>

    Dziekuje bardzo:)

  • 5. Data: 2003-10-22 10:08:37
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > Może jeszcze ktoś skomentuje...

    A po mojemu ugoda pozasądowa nie łapie na zaden z tych punktów.
    Czy to nie jest tak jak z odszkodowaniami za bezprawne zwolnionie z
    pracy. W tym wypadku wiem na pewno: odszkodowanie z sądu pracy - nie ma
    podatku, odszkodowanie na podstawie ugody z pracodawcą - podatek jest.

  • 6. Data: 2003-10-22 11:24:21
    Od: Fumfol <f...@o...pl>

    w Ugodzie nie ma slowa o podatku a w glowie namieszala mi kolezanka
    ksiegowa:) pieniadze zostaly mi wyplacone w kaise szpitala, ja obecnie
    nie pracuje, pieniadze zostaly przelane na konto meza. Kwota
    odszkodowania wyniosla 33 tys. Mam sie tym nie przejmowac? czy gdzies
    sie dowiadywac?

  • 7. Data: 2003-10-22 13:06:34
    Od: Fumfol <f...@o...pl>

    ja konczylam resocjalizacje:) i noga ze mnie z matmy place cos czy nie?
    bo sie pogubilam a jesli place to gdzie, jak mam to zglosic?
    Dziekuje za pomoc
    Ania

  • 8. Data: 2003-10-22 13:18:14
    Od: Jureq <j...@o...Xwalka.ze.spamemX.pl>

    Fumfol wrote:

    > ja konczylam resocjalizacje:) i noga ze mnie z matmy place cos czy
    > nie? bo sie pogubilam a jesli place to gdzie, jak mam to zglosic?

    Na liście nie ma (chyba) zawodowych doradców podatkowych. Ci którzy
    odpowiadają starają się to robić zgodnie ze swoją najlepszą wiedzą, ale
    nie biorą odpowiedzialności za swoje pomyłki. Za darmo to możesz
    jeszcze popytać w Urzędzie Skarbowym. Rzadko, ale zdarza sie tam
    spotkać ludzi kompetentnych.
    Biorąc pod uwagę te zastrzeżania:
    Wygląda na to, że płacisz. Kwotę odszkodowania doliczysz to swojego
    PIT-u rocznego gdy będziesz go składać w kwietniu.